• kebabtallrik

    Femåring gråter för allt.

    Vi har en son på lite drygt fem år som är extremt kinkig och känslig och känns som det bara blir värre. Han gråter/grinar/gnäller för precis allting. Han är också rädd för att prova nya saker och har troligtvis dåligt självförtroende. 


    Han gråter för minsta motgång.
    Minsta skråma på kroppen, även om det bara är något han aktivt letat fram som en annan bokstavligt talat inte ens kan se, så gråter han. Han kan t.ex. sitta och inspektera sina fingrar och ser han någon liten skinnbit längs en nagel eller annan mikroskopisk skråma så gråter han. 
    Leker han med kompisar så börjar han gråta för sådant som de andra barnen knappt skulle reagera på. Detta leder även en del till att de kanske inte aktivt alltid leker med honom eftersom han blir ledsen så lätt. 
    Han gråter om han är det minsta snorig.
    Han är lite av en hypokondriker och får fix idéer.
    Han vågar inte gå på toaletten själv. 
    Han inspekterar mat och ser han något som han tycker ser annorlunda ut så vill han inte äta.
    Ofta när han hämtas på förskolan så sitter han i knät på någon lärare utan egentligen anledning mer att han känt sig ledsen.
    Han är extremt pappig. 
    Han vill få bekräftelse på allt han gör. "Pappa jag ser den här videon nu", "Pappa jag leker med de här leksakerna nu" o.s.v. Svarar man inte av någon anledning så blir det högljutt och går över till skrikande.


    Ibland blir jag irriterad på honom, och sedan får jag dåligt samvete. Främst är jag ledsen för att han är ledsen. Han är världens snällaste kille, älskar närhet och att kramas. Är aldrig elak mot andra barn. Är rädd att han när han snart börjar förskoleklass/"sexårs" att han blir retad eller trampad på.
    Vi försöker jobba med hans självförtroende, uppmuntrar honom och berättar ofta hur duktig han är. 

    Någon annan som har/haft liknande barn? tips? Hur har ni hanterat sådant, har det blivit bättre?
  • Svar på tråden Femåring gråter för allt.
  • Miratus

    Det låter som att han har det riktigt jobbigt. Jag skulle i detta läge söka hjälp på BUP eller testa kurator på BVC. Jag är själv hypokondriker och det började i tidig ålder, kanske var jag runt 9-10. Jag fick inte hjälp förrän mycket senare.

    Han verkar ju ha vissa ticks för sig. Men det är alltid bra att få hjälp så tidigt som möjligt för att få möjlighet till ett normalt liv.

    Stötta honom och finns där för honom. Prata inte om sjukdomar i hans närhet, när han själv är sjuk förklara bara kort och sakligt vad det är och vad man gör.

    Jag hoppas lillkillen kan få den hjälp han behöver så han får må bra.

  • Räkan77

    Vad säger pedagogerna på förskolan? Upplever de att din femåring har det jobbigt? Om de reagerar så tycker jag du ska ta upp det på BVC.

  • kebabtallrik
    Räkan77 skrev 2022-01-01 00:49:37 följande:

    Vad säger pedagogerna på förskolan? Upplever de att din femåring har det jobbigt? Om de reagerar så tycker jag du ska ta upp det på BVC.


    Han är relativt ny på den förskolan. Har gått där i ett par månader. Han har alltid varit en ganska känslig kille, vilket inte är något konstigt, alla är ju olika. Det de upplevt är egentligen att han ganska lätt tar åt sig om något går fel. T.ex. om han tappar en tallrik med mat så blir han jätteledsen. De jobbar aktivt med att att stötta och förbättra hans självförtroende. 
  • Hyllemor
    kebabtallrik skrev 2022-01-01 01:02:27 följande:
    Han är relativt ny på den förskolan. Har gått där i ett par månader. Han har alltid varit en ganska känslig kille, vilket inte är något konstigt, alla är ju olika. Det de upplevt är egentligen att han ganska lätt tar åt sig om något går fel. T.ex. om han tappar en tallrik med mat så blir han jätteledsen. De jobbar aktivt med att att stötta och förbättra hans självförtroende. 

    Hur gör ni hemma för att stötta och förbättra hans självförtroende?


    Jag har också en känslig grabb och absolut känsligast var han i 5-årsåldern. Vi ringde till BUP som inte vill ta emot barn som är under 6 år, så vi kämpade på själva, med faktiskt riktigt bra resultat i slutändan. Han fyller snart 8 år.


    Vi bestämde oss för att fokusera på två saker under hela den våren: att han skulle våga klättra upp på den minsta rutschkanan och att han skulle kunna sätta ord på sina känslor, så att det inte allt blev så dramatiskt.


    Vår son var inte rädd när han väl skadade sig, däremot var han rädd FÖR ATT skada sig - och för att misslyckas. Om en sak inte fungerade på första försöket, så låste han sig och vägrade prova igen. Efter att ha misslyckats flera gånger med att få ungen upp på den pyttelilla klätterställningen som småbarnen var på, så bestämde vi oss för att "börja från början." Vi gav oss ut i ett rekreationsområde eller en skog varje helg. Där gick vi i regn och blåst och kyla. Vi gick och gick och gick och gick. Vi övade på att kliva över stockar och stenar, att trilla i mossa och på marken. Vi övade på att bli våta och att smutsa ner oss och att få skrubbsår på händerna. Väskan var full av plåster och sårtvätt och picknickmat och mutor i form av smågodis och kex. När sommaren kom, så klättrade ungen plötsligt upp på klätterställningen som om han aldrig hade gjort något annat och i slutet av sommaren klättrade han i träd. Vi stod bara och gapade.


    Känslobiten var svårare. Där kämpar vi ibland fortfarande, men han blir inte hysterisk längre, utan har istället ett svårmättat behov av att berätta HUR han känner. Nu har vi vänt på det och övar på att prata om att andra människor OCKSÅ känner. Han förstår det, absolut, men kan ibland när han känner sig orättvist behandlad bli väldigt dramatisk.

    Vad som har hjälpt honom väldigt mycket, är att vi bestämde att om man blir så där ångestfylld, så ska man räkna till 10 framlänges och baklänges. Det började vi med när han var just 5 år, eftersom han var så dramatisk hela tiden då. Han är egentligen inte ett barn som skriker och gråter, men han hyperventilerar när han blir upprörd. Där har vi sagt att när han känner sig lite lugnare, så kan vi prata lugnt om vad som är fel, för annars är det svårt att hjälpa till. Det där med att räkna framlänges och baklänges använder han sig av nu, även utan oss, om något blir jobbigt och då får han lättare att tänka klart, säger han.


    När han började förskoleklass var han väldigt orolig och pessimistisk. Från och med första dagen, så sa vi att vi ville att han skulle gradera dagen 1-5 där 5 var bäst och berätta minst en positiv sak om dagen innan vi pratade om allt som hade känts jobbigt. Plötsligt en dag insåg han att dagen var en 5:a och det hjälpte honom framåt att se mer positivt på dagarna framöver. Nu säger vi inte åt honom att gradera dagarna längre, men om dagen har varit en etta eller femma, så säger han det direkt när vi hämtar och börjar sedan prata om hela dagen och allt som har hänt. Det känns väldigt tryggt för oss att han gör det fortfarande, eftersom det innebär att vi faktiskt får reda på om det har hänt något särskilt, såväl positivt som negativt.

Svar på tråden Femåring gråter för allt.