Femåring gråter för allt.
Vi har en son på lite drygt fem år som är extremt kinkig och känslig och känns som det bara blir värre. Han gråter/grinar/gnäller för precis allting. Han är också rädd för att prova nya saker och har troligtvis dåligt självförtroende.
Han gråter för minsta motgång.
Minsta skråma på kroppen, även om det bara är något han aktivt letat fram som en annan bokstavligt talat inte ens kan se, så gråter han. Han kan t.ex. sitta och inspektera sina fingrar och ser han någon liten skinnbit längs en nagel eller annan mikroskopisk skråma så gråter han.
Leker han med kompisar så börjar han gråta för sådant som de andra barnen knappt skulle reagera på. Detta leder även en del till att de kanske inte aktivt alltid leker med honom eftersom han blir ledsen så lätt.
Han gråter om han är det minsta snorig.
Han är lite av en hypokondriker och får fix idéer.
Han vågar inte gå på toaletten själv.
Han inspekterar mat och ser han något som han tycker ser annorlunda ut så vill han inte äta.
Ofta när han hämtas på förskolan så sitter han i knät på någon lärare utan egentligen anledning mer att han känt sig ledsen.
Han är extremt pappig.
Han vill få bekräftelse på allt han gör. "Pappa jag ser den här videon nu", "Pappa jag leker med de här leksakerna nu" o.s.v. Svarar man inte av någon anledning så blir det högljutt och går över till skrikande.
Ibland blir jag irriterad på honom, och sedan får jag dåligt samvete. Främst är jag ledsen för att han är ledsen. Han är världens snällaste kille, älskar närhet och att kramas. Är aldrig elak mot andra barn. Är rädd att han när han snart börjar förskoleklass/"sexårs" att han blir retad eller trampad på.
Vi försöker jobba med hans självförtroende, uppmuntrar honom och berättar ofta hur duktig han är.
Någon annan som har/haft liknande barn? tips? Hur har ni hanterat sådant, har det blivit bättre?