• mammamat

Autism utredning hos små barn

Hej!

Varning för lång text, men jag verkligen hoppas  att någon med erfarenhet orkar att läsa och ge mig några tips, jag har det riktigt svårt just nu.

Min 2årig son visar några tydliga tecken på autism och därför skriver jag här med hopp att nån kan hjälpa oss med vägledning på hur kan vi göra våra bästa, medan vi väntar på autism utredning.

Han visade helt normal utveckling tills ~1,5år( han är 2år och 3 månader just nu). Sedan märkte vi att han börjar tappa ord och reagerar mindre på sitt namn. Innan kunde han dansa på vissa barnlåtar och härmade bra de rörelserna som visades i tv, men sedan blev det typ helt stop. Sedan hade han inte alls utvecklat förmågan att peka på saker med pekfingret, hade korta ögonkontakt, osv. Så vi kontaktade bvc och vid 2år träffade vi barnmorskan och hon tyckte att vi ska vänta 3månader till för att han är så pass liten och kan utvecklas tills det, vi fick tid för att träffa läkaren och psykologen i december. Och efter den träff fick vi remiss till utredning. Men det kommer ta 12 - 15 månader innan det blir hans tur för utredning och de menar att utredningen är formell, dvs säga han kommer att få diagnosen (ändå får vi ingen hjälp tills det).

Nu till frågan, vad kan vi göra medan vi väntar på utredningen? Ni med liknande erfarenhet vet säkert hur tufft är det och vilken depression och upp och nedgångar innebär det hela. Vi tränar hemma och försöker spendera mer tid med honom men det känns otillräcklig, vill gärna göra nåt mer proffisionellt. Har läst från olika källor att barn med speciella behov utvecklas mest när de är yngre, helst innan 3år, och därför är det bra med tidig diagnos/terapi, så vi vill inte förlora tid vill göra nåt så tidigt så möjligt, känns inte bra bara sitta och vänta. Vi försökte hitta nåt privat alternativ men fick som svar att de tar inte förskolebarn. Finns nån chans för oss att börja på nån terapi redan nu eller du vet kanske vilken väg ska vi ta. Vi tar gärna emot alla sort av rekommendation och tips.

• Svar på tråden Autism utredning hos små barn
  • Anonym (Nattkatt)

Hej

Det låter ju verkligen som att du/ni behöver få stöd.

Har du kollat med flera privata kliniker? Det kan ju vara för tidigt att ställa en definitiv diagnos, men det borde ju gå att få hjälp med att identifiera drag och hur din son bäst får stöttning.

Att din son genomgår en regression i språkutvecklingen är ju något de borde ta på allvar inom vården. Det kan ju ha flera orsaker. Kanske bör du trycka på det ännu mer?

Min son fick vänta i flera år på utredning. Från BUP:s sida sa de hela tiden att han stod i kö, men till slut hittade vi en superbra privat klinik (i annan stad) och fick tid redan efter ungefär tre månader. Han var dock i skolåldern då.

Han var deprimerad, fick inte rätt stöd i skolan och hade även somatiska besvär. Hans frånvaro var väldigt hög i skolan. Hans lärare straffade honom med kvarsittning och att ge honom för lätta uppgifter när han inte gjorde det han skulle.

Efter utredningen fick vi svart på vitt att han har en begåvning över medel, behöver förstå varför han ska göra saker samt behöver stöttning i att uttrycka sig socialt (bland annat). Det här hade vi ju försökt trycka på även innan, men med utredningen fick vi auktoritet. Det och att min son själv fick se sina styrkor och svårigheter är det som har hjälpt honom mest.

Vi fick dock inget stöd från BUP eller habiliteringen över huvud taget ens när diagnosen fanns där. Det kan ju också vara värt att tänka på. BUP verkar vara väldigt haltande inom många regioner.

Men min son mår väldigt fint idag. Han har bytt skola, tycker om flera ämnen (särskilt matematiken, som han hatade innan), har kompisar och är där nästan varje dag.

• mammamat

Tack för svaret!

Åh vad skönt att det ordnade sig för din son, jag kan tänka mig hur lättnad det blev för er. Det är så hemskt att man behöver "fight"as hela tiden för att få det stöd man behöver och har rätt till.

Ja, jag tycker också att vi borde få nån slags stöd men allt går jättelångsam. Får jag veta namnet på den privata kliniken som ni fick bra hjälp? Vi bor i Göteborg men kan åka var som helst, för att få hjälp, vi har även tankar att söka vård i utomlands under väntatiden. Hittils har vi kontaktat med en klinik bara, ville få hjälp från nån klinik som har bra resurser och kan göra sitt jobb helt enkelt, och vi konsentrerades mest på att få remissen( trodde blir lättare att söka vård efter det, men det verkar inte vara så )

Han utvecklas hela tiden, och språket blir bättre känns som, han försöker härma det vi säger, även om han inte använder de ord i rätt tillfälle. Han ger bra ögonkontakt när han vill att vi ska bära honom eller när jag sjunger, eller tittar på framlingar vid första träff, mångs såna små detaljer, men ändå han är inom spektrumet. Vid BVC träffen nämnde jag om vi kan få logoped och läkaren tyckte att han behöver utredas först sedan kommer "logoped".

Det verkar som privata vägen är enda sättet att få hjälp för oss just nu i alla fall.

• Anonym (Nattkatt)
    mammamat skrev 2022-01-08 16:33:06 följande:

Åh vad skönt att det ordnade sig för din son, jag kan tänka mig hur lättnad det blev för er. Det är så hemskt att man behöver "fight"as hela tiden för att få det stöd man behöver och har rätt till.

Ja, det är nog många som inte orkar :(

[/quote]

Ja, jag tycker också att vi borde få nån slags stöd men allt går jättelångsam. Får jag veta namnet på den privata kliniken som ni fick bra hjälp? Vi bor i Göteborg men kan åka var som helst, för att få hjälp, vi har även tankar att söka vård i utomlands under väntatiden. Hittils har vi kontaktat med en klinik bara, ville få hjälp från nån klinik som har bra resurser och kan göra sitt jobb helt enkelt, och vi konsentrerades mest på att få remissen( trodde blir lättare att söka vård efter det, men det verkar inte vara så )

[/quote]

Det var i Göteborg, på Modigo. Men det kan ju vara så att de bara tar in skolbarn. Vi fick en remiss från BUP här, men den byggde bara på det som skolan och vi sagt, de visste ju inget om honom på BUP
Svar på tråden Autism utredning hos små barn