Autism utredning hos små barn
Hej!
Varning för lång text, men jag verkligen hoppas att någon med erfarenhet orkar att läsa och ge mig några tips, jag har det riktigt svårt just nu.
Min 2årig son visar några tydliga tecken på autism och därför skriver jag här med hopp att nån kan hjälpa oss med vägledning på hur kan vi göra våra bästa, medan vi väntar på autism utredning.
Han visade helt normal utveckling tills ~1,5år( han är 2år och 3 månader just nu). Sedan märkte vi att han börjar tappa ord och reagerar mindre på sitt namn. Innan kunde han dansa på vissa barnlåtar och härmade bra de rörelserna som visades i tv, men sedan blev det typ helt stop. Sedan hade han inte alls utvecklat förmågan att peka på saker med pekfingret, hade korta ögonkontakt, osv. Så vi kontaktade bvc och vid 2år träffade vi barnmorskan och hon tyckte att vi ska vänta 3månader till för att han är så pass liten och kan utvecklas tills det, vi fick tid för att träffa läkaren och psykologen i december. Och efter den träff fick vi remiss till utredning. Men det kommer ta 12 - 15 månader innan det blir hans tur för utredning och de menar att utredningen är formell, dvs säga han kommer att få diagnosen (ändå får vi ingen hjälp tills det).
Nu till frågan, vad kan vi göra medan vi väntar på utredningen? Ni med liknande erfarenhet vet säkert hur tufft är det och vilken depression och upp och nedgångar innebär det hela. Vi tränar hemma och försöker spendera mer tid med honom men det känns otillräcklig, vill gärna göra nåt mer proffisionellt. Har läst från olika källor att barn med speciella behov utvecklas mest när de är yngre, helst innan 3år, och därför är det bra med tidig diagnos/terapi, så vi vill inte förlora tid vill göra nåt så tidigt så möjligt, känns inte bra bara sitta och vänta. Vi försökte hitta nåt privat alternativ men fick som svar att de tar inte förskolebarn. Finns nån chans för oss att börja på nån terapi redan nu eller du vet kanske vilken väg ska vi ta. Vi tar gärna emot alla sort av rekommendation och tips.