Inlägg från: Anonym (jobb/hemma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobb/hemma)

Hur smart är du?

Nu svarade jag oftast smartast i rummet men då utgick jag från jobbet. Där är det så och det är något som folk tar med mig på möten för att vara också. Inte bara min uppfattning utan "allmänt känt". Och nu låter jag ju skitdryg, det fattar jag ju. Men jag har fått min lön och mina arbetsuppgifter baserat på att jag just brukar vara "smartast i rummet". 

Hemma däremot så anses nog både min man och min 12-åriga dotter som smartare. Jag är naiv, godtrogen, lättlurad och har noll "streetsmartness" vilket min man och dotter besitter massor av. Vår son är som mig, han kommer också vara smartast i rummet på jobbet men kunna bli lurad till att skänka bort alla sina pengar han har på sig till den första som försöker få dem. 

• Anonym (jobb/hemma)
    Anonym (Dummast i rummet!) skrev 2022-01-20 21:13:09 följande:
    Det där har jag faktiskt aldrig trott, trots under snittet. Har alltid vetat om att jag är hyfsat pantad vilket spätts på av min adhd (mer add än adhd anser jag). Redan från skolan, när någon inte pluggade alls och jag satt 4 timmar (ok dagdrömde lyssnade på musik men försökte fokusera på att plugga) och jag ändå presterade lika dåligt blev det rätt tydligt.

Att vara pantad med självinsikt om att man faktiskt är pantad kanske gör en mindre pantad på sätt och vis? Jag gillar mig själv ändå. Jag är snygg som fan och har en massa andra kvaliteer.
    Absolut är det så. Jag hade 2 vänner som ung som hade jättesvårt att förstå allt från skolarbete till spelregler och busstidtabeller. Den ena av dessa trodde att hon var smart och jag kunde hjälpa henne med skolarbete som hon sedan lämnade in och skröt för mig vilket bra resultat hon fått på det och insåg inte ens att det enda som var hennes var handstilen men alla ord var mina. 

Den andra var precis tvärtom, när saker blev krångligt så kunde hon avfärda det med ett "Äh, det är ingen idé att du försöker förklara mer. Jag kommer ändå inte fatta." Utan bitterhet, bara ett konstaterande och släppa det ämnet och gå vidare till nästa. 

Person 1 så störde man sig på att hon var korkad, person 2 var det bara när betygen kom som man fick en påminnelse om att hon inte var så smart. 
Svar på tråden Hur smart är du?