Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

Hur smart är du?

nnnnnnnn skrev 2022-01-20 20:04:34 följande:

Kort sagt är Downing att ca 80% anser att de är smartare än genomsnittet, varför diskuteras men det kan ju vara så enkelt att man själv vet allt man tänker och överväger men bara hör det andra väljer att berätta.
    Dunning-Kruger är att om man är lite trög så fattar man inte det själv eftersom man är lite trög = ju dummare man är desto mer överskattar man sin egen förmåga.

Jag vet inte, ärligt talat. Upplever de flesta omkring mig som ?ojämna? - ena dagen kan jag tänka att en kollega måste vara ett geni och nästa dag svagbegåvad. När det gäller mig själv så känner jag mig sällan extrem åt något håll. ibland kan jag tänka att jag kanske är något smartare än folk omkring mig och ibland att jag är något dummare (just idag är jag smartare, för jag upptäckte något viktigt som mina kollegor missat). Att jag upplever mina kollegor som mer ojämna kan säkert också förklaras av detta som nnnnnnn skriver om ovan, att jag inte vet vad andra tänker utan bara vad de säger (och ibland hör jag kanske mest vad jag förväntar mig att de ska säga). 

För övrigt fick artikeln nedan mig att inse, häromveckan, att dunning-kruger-effekten nog inte finns på riktigt. Lite trist faktiskt. 

https://www.gwern.net/docs/iq/2020-gignac.pdf

Svar på tråden Hur smart är du?