• humlan00

LIVRÄDD! Operera bort visdomstand! Fler?

Ska imorgon operera bort min visdomstand i nedre käken som växt snett innåt, skapat håll i den brevid så den tanden ska också tas bort.

någon som gjort en visdomstand operation?? smärta? Komplikatione? att tänka på?

är gravid i v6, hoppas dom kan anpassa bedövning efter det.

• Svar på tråden LIVRÄDD! Operera bort visdomstand! Fler?
  • Anonym (Tandy)

Jag har opererat bort en sån visdomstand och det gick oväntat lätt för min del. Själva operationen var väl inte jättekul. De höll på i ca 40 minuter och grejade och det isade (uthärdligt) när de borrade sönder tanden för att kunna pilla bort delarna. Tror de sydde fyra stygn.

Läkningen gick för min del supersmidigt. Åt vanliga smärtstillande lite drygt ett dygn men kunde äta vanlig mat redan dagen efter operationen. Jag var väldigt noga med hygienen och hade så klart tur också. Slapp svullnad och blånad som ju ändå är vanligt, vad jag har förstått. 

• Anonym (Jupp)

Jag opererade bort visdomständer vid två tillfällen och var också väldigt nervös inför det. Var ganska svullen i käken och hade blåmärken efteråt. Fick både lugnande och smärtstillande så själva operationen var inte smärtsam om än obehaglig.
    Det kommer nog att gå bra, säg att du är nervös och vill ha lugnande. Det läkte ganska fort också. 

• Tecum

För mig gick det bra, de behövde inte borra utan de drog ut ränderna direkt. Visst var det obehagligt efteråt  men det läkte förbluffande fort. 

• humlan00

Skönt att höra att man överlever :) :) 

vad fick ni betala? Minns ni det?

• Anonym (Jupp)
    humlan00 skrev 2022-01-23 16:51:11 följande:

Skönt att höra att man överlever :) :) 

vad fick ni betala? Minns ni det?

Jag var under gränsen för fri tandvård då, så ingenting. 
  • Anonym (Kim)

Jag opererade bort tand tre från kinden, nedre käken.

Fy fan, jag fick infektion i såret och såg ut som att jag hade en valnöt under kinden. Starka smärtlindrande och antibiotika fick ordning på det till sist. När det var som värst kunde jag bara dricka med sugrör, så svullen var jag.

Ingreppet gick relativt smärtfritt dock, det var det jag var mest orolig för.

• Anonym (Tre)

Jag har opererat bort tre stycken visdomständer. Den ena var mer problematisk och tandläkaren fick borra sönder tanden. Det var inte behagligt. Det isade. Jag tycker tandläkarbesök är obehagligt generellt (hatar isande borrar och allt det där). De andra gick lättare för dem kunde bara dras ut. 

Men oavsett så var det mycket bättre att bli av med dem! De orsakade infektioner och värk för min del. Bara problem för de fick inte plats. 

Jag har en till som inte heller kommer få plats när den behagad komma upp. Jag är beredd på ytterligare en operation i framtiden. 

• Elis73

Har nyligen opererat bort en visdomstand som växte åt fel håll och skadade roten på tanden bredvid. Operationen tog ca 45-50 min från att jag gick in i rummet tills jag gick ut. Jag upplevde inte att det gjorde ont och på mig isade det inte heller. Men jag måste erkänna att jag tyckte det var ganska olustigt. Dels att få ansiktet övertäckt och att känna hur mycket de "tog i" med maskinerna och det lät mycket. Men framför allt att jag reagerar väldigt starkt på adrenalinet i bedövningen (får blodtrycksfall och hjärtklappning - vilket hänt tidigare hos tandläkaren). Summering: operationen var uthärdlig men jobbig. Tålde jag bedövningen bättre så skulle det varit ännu mer ok.

Återhämtning efteråt tyckte jag gick mycket bättre än förväntat smärtmässigt. Tog Alvedon och Ipren efter deras råd och det hjälpte tillräckligt mycket. Jag jobbade som vanligt och behövde inte vara sjukskriven (kontorsjobb). OBS: jag missade informationen kring att man skulle skölja med särskilt medel som går att köpa på Apoteket. Så jag fick en infektion i såret som nog blev värre än vad den blivit om jag skötte mig bättre. Klantigt av mig!! Infektionen var mer äcklig än smärtsam. Summering: läkning var mindre smärtsam än vad jag trodde.

En ärlig beskrivning som jag hoppas inte skrämmer dig. Du fixar detta!!!

OBS; varje sekund hos tandläkaren är jag tacksam för den moderna vård vi har. Tänk att göra motsvarande behandlingar utan bedövning

• mari123

Vår äldsta dotter opererade bort en framtand! när hon var i skolåldern. Hon hade ngt som kallades "tvillingtand"! Ja sådant finnes. Minns inte hur gammal hon var. men runt tio år, och hon sa inte ett knyst. Gröna dukar och "operation" men perfekt smärtlindring och inga problem alls. Dottern kände inget alls fast vi som föräldrar hade förberett oss för det allra värsta!!!

• Anonym (Oooo)

Själva operationen gick bra, tog 1 h och var såklart smärtstillad så kände ju ingenting.

efteråt var jobbigt i ca 5 dagar, hade ont och kunde inte sova pga värk och knappt äta heller så var skakig och trött. Fick bara ta alvedon och ipren och tog lite mer än jag fick i ett par dagar så jag skulle kunna sova.

Men så fort det var läkt har jag inte haft några problem. Gjorde lite ont att ta bort stygnen också.

• Elis73
    Elis73 skrev 2022-01-25 14:29:14 följande:

Glömde skriva: blev ganska svullen och såg ut som en hamster i några dagar  (fast inte på ett gulligt sätt). Blev också lite blå på kinden. Inte läge för familjefotografering alltså. 

Och jag behövde inget återbesök, utan stygnen ramlade bort efter två veckor.
  • mari123
    Anonym (Oooo) skrev 2022-01-25 14:39:24 följande:

Själva operationen gick bra, tog 1 h och var såklart smärtstillad så kände ju ingenting.

efteråt var jobbigt i ca 5 dagar, hade ont och kunde inte sova pga värk och knappt äta heller så var skakig och trött. Fick bara ta alvedon och ipren och tog lite mer än jag fick i ett par dagar så jag skulle kunna sova.

Men så fort det var läkt har jag inte haft några problem. Gjorde lite ont att ta bort stygnen också.

Man ska ALDRIG ta överdos av ngt läkemedel. Du skulle kontaktat läkaren.
  • Anonym (Oooo)
    mari123 skrev 2022-01-25 15:14:41 följande:
    Man ska ALDRIG ta överdos av ngt läkemedel. Du skulle kontaktat läkaren.
    Tog ingen överdos.
    fick ta 8 alvedon och 3 ipren per dag men tog 10 alvedon och 4 ipren i 1-2 dagar. Ingen fara.
  • Annispannis92

Tagit bort 3 visdomständer. Det gick jättebra. Hade ju bedövning så det gjorde inte ont alls, det knakar och spänner när tandläkaren drar ut tanden men inte värre än så. Sen blöder det och kan såklart göra lite ont efteråt när bedövningen släpper, men ingen farlig smärta enligt mig. Var dock inte gravid när det gjordes, det kan ju göra tandköttet extra känsligt. 

• Anonym (Oooo)
    Annispannis92 skrev 2022-01-25 17:54:40 följande:

Tagit bort 3 visdomständer. Det gick jättebra. Hade ju bedövning så det gjorde inte ont alls, det knakar och spänner när tandläkaren drar ut tanden men inte värre än så. Sen blöder det och kan såklart göra lite ont efteråt när bedövningen släpper, men ingen farlig smärta enligt mig. Var dock inte gravid när det gjordes, det kan ju göra tandköttet extra känsligt. 

Skillnad dock på att dra ut och operera ut.

På mig la de ett snitt plus plockade ut tanden i bitar, hade ont i hela käkbenet efteråt. har dragit ut 1 visdomstand och 2 andra tänder och det är stor skillnad  mot operation,
  • Spucks

Har haft två tänder opererad bort. Den första gick enkelt, den kunde tandläkaren drar ut helt efter hon öppnade tandköttet. Tog ca. 20 minuter. Även utdragning av suturen gick bra. Jag fick smärtstillande utskriven men behövde bara ta en enda en liten stund efter bedövningen slutade värka, sedan gjorde det inte ont mer.
    Andra taden var jobbigare, d
    å fick tandläkaren bryta ner tanden i små bitar inuti tandköttet, för den gick inte att ta ut. Jag gnistor flyga i svalget och hon skadade även min tunga lite på sidan, så den gjorde väldig ont i flera dagar.
    Själva såren i tandköttet gjorde onte lite längre än vid första tanden, men jag behövde ändå enbart ta 2 tabletter.

Svar på tråden LIVRÄDD! Operera bort visdomstand! Fler?