Inlägg från: Elis73 |Visa alla inlägg
  • Elis73

LIVRÄDD! Operera bort visdomstand! Fler?

Har nyligen opererat bort en visdomstand som växte åt fel håll och skadade roten på tanden bredvid. Operationen tog ca 45-50 min från att jag gick in i rummet tills jag gick ut. Jag upplevde inte att det gjorde ont och på mig isade det inte heller. Men jag måste erkänna att jag tyckte det var ganska olustigt. Dels att få ansiktet övertäckt och att känna hur mycket de "tog i" med maskinerna och det lät mycket. Men framför allt att jag reagerar väldigt starkt på adrenalinet i bedövningen (får blodtrycksfall och hjärtklappning - vilket hänt tidigare hos tandläkaren). Summering: operationen var uthärdlig men jobbig. Tålde jag bedövningen bättre så skulle det varit ännu mer ok.

Återhämtning efteråt tyckte jag gick mycket bättre än förväntat smärtmässigt. Tog Alvedon och Ipren efter deras råd och det hjälpte tillräckligt mycket. Jag jobbade som vanligt och behövde inte vara sjukskriven (kontorsjobb). OBS: jag missade informationen kring att man skulle skölja med särskilt medel som går att köpa på Apoteket. Så jag fick en infektion i såret som nog blev värre än vad den blivit om jag skötte mig bättre. Klantigt av mig!! Infektionen var mer äcklig än smärtsam. Summering: läkning var mindre smärtsam än vad jag trodde.

En ärlig beskrivning som jag hoppas inte skrämmer dig. Du fixar detta!!!

OBS; varje sekund hos tandläkaren är jag tacksam för den moderna vård vi har. Tänk att göra motsvarande behandlingar utan bedövning

• Elis73
    Elis73 skrev 2022-01-25 14:29:14 följande:

Glömde skriva: blev ganska svullen och såg ut som en hamster i några dagar  (fast inte på ett gulligt sätt). Blev också lite blå på kinden. Inte läge för familjefotografering alltså. 

Och jag behövde inget återbesök, utan stygnen ramlade bort efter två veckor.
Svar på tråden LIVRÄDD! Operera bort visdomstand! Fler?