• Tigertaget

Hur många timmar sover 3-åringar?

När vaknar er 3 åring på morgonen och när somnar, alltså hur många timmars sömn / dygn

Roligt att jämföra vilken tid de lägger sig och vilken tid de faktiskt somnar också.

Min 3 åring är vaken uppemot en timme i sängen innan somnar vid 21. Sover sedan runt 10timmar. Tycker det känns lite (?)

• Svar på tråden Hur många timmar sover 3-åringar?
  • lövet2

2 av mina barn har haft väldigt fasta sovrutiner. Den ena sov alltid 18-6 (12 h) och den andra sov 22-7 (9 h). De övriga barnen har sovit mer oregelbundet; mer när de varit i gång mycket under dagen och mindre när vi haft en lugn hemmadag.

• Jag är bara jag

Somnar vid 20, vaknar mellan 5.30-6.00. Sovmorron är det om det går till 6.30. Så ca 10 timmar. Dock inte hela natten, kan bli många uppvak.

• Spucks

Jag har aldrig haft fasta sovtider för mina barn - det beror/berodde helt på omständigheter (hur jobbig var dagen? inte bara kroppslig, utan även mentalt, för sonen tex. är förskolan väldig ansträngande) och årstiden (mer sömn under vintern jämfört med sommaren). Det tog/tar ingen tid alls innan de somnar/somnade, fast ibland pratar sonen för sig själv eller sjunger i några minuter innan han somnar.

Jag kommer inte ih
    åg hur mycket/när dottern sov, men sonen slutade precis att sova dagtid när han fyllde 3 och under natten blev det ungefär 12-13 timmar som genomsnitt. Nu är han 4,5 och det är ungefär mellan 11-12 genomsnittlig. Läggdags kan variera mellan ungefär kl. 18 (en fredag när han har varit i förskolan hela veckan under vintern) och kl. 21 (under sommarlovet). Ibland somnar han även på soffan på eftermiddagen eller tidig på kvällen, ibland vaknar han efter en timme, ibland sover han till nästa morgon.

• Anonym (Juli)

Har två barn med väldigt olika sömbehov. När yngsta var tre hade hon samma sovtider som äldsta, som då var sex. De är sju och tio nu och lägger sig fortfarande samtidigt. 

Äldsta var en av de sista i förskolegruppen med att sluta sova på dagen. Yngsta var den första som slutade med det. 

Minns tyvärr inte klockslagen, men ville ändå bidra med hur olikt det sett ut hemma hos oss. 

• Tigertaget

Ja det verkar ju väldigt olika.
    Undra om jag helt enkelt ska lägga min lite senare då ändå inte somnar förrän efter en timme oftast.

• Anonym (Juli)
    Tigertaget skrev 2022-01-26 23:02:49 följande:

Undra om jag helt enkelt ska lägga min lite senare då ändå inte somnar förrän efter en timme oftast.

Du kan alltid prova. De perioder våra barn tagit lång tid på sig att somna har det inte spelat jättestor roll vid vilken tid de la sig. De behövde lång tid på sig för att komma till ro oavsett. 
  • Spucks
    Tigertaget skrev 2022-01-26 23:02:49 följande:

Det beror helt på VARFÖR det tar en timme tills han somnar. Är han inte trött? Jo, då är säkert bättre att lägga honom senare, det är ju inte kul att vara tvungen att ligga i sängen en timma när man inte är trött.
    Är han däremot övertrött, borde du lägga honom tidigare.
    Eller är han lagom trött, men har sv
    årt att komma till ro? Då kan du kolla vad du kan ändra under timmen innan läggdags så han kan varva ner.
Svar på tråden Hur många timmar sover 3-åringar?