• Anonym (Ledsen)

Vet inte vad jag vill

Varit med min man i 7 år. Vi hade med oss 2 barn var in i förhållanden som går på låg- respektive mellanstadiet nu. Jag har längtat efter ett gemensamt barn med min man i många år, men på grund av vår livssituation bestämde vi ändå att vi inte kommer att skaffa fler och min man genomförde en vasektomi.

Men nu är jag gravid i alla fall. I vecka 5 enligt senaste mensen.

Mitt hjärta vill så gärna behålla men hjärnan säger nej av följande anledningar:

1. Ekonomi. Vi har tyvärr svårigheter att få vardagen att gå runt som det är, ett barn till gör det inte enklare.

2. Boende. Vi bor idag så att alla barnen har vars ett sovrum medan vi sover i vardagsrummet. Hur ska vi göra med ett barn till? Det finns inga större boenden att hyra som vi har råd med och vi kan inte köpa något om vi inte vinner på lotto. Rummen är relativt små och alla är i en ålder där de kommer att behöva egna rum de närmaste 10 åren.

3. Egentid. Vi kan säkert få lite hjälp någon timme här och där när den tiden är inne men idag har vi möjlighet att se på bio ensamma, går på museum, promenera vid havet och bo på hotell ibland. Vi har även gjort kortare resor utomlands utan barnen. Denna möjligheten försvinner ju med ett gemensamt barn.

4. Tid för de barn vi redan har. De kräver mycket med läxor, aktiviteter och kompisar redan.

Men.. så är det ju så himla stort och fantastiskt och något av det absolut bästa som finns i hela världen att få barn. Jag ångrar ingen av mina barn och jag har ju gråtit så oändligt mycket tårar av barnlängtan de senaste åren. Nu står jag här, det här är min absolut sista chans att få barn med mannen jag älskar. 

Hjälp mig!!

• Svar på tråden Vet inte vad jag vill
  • Anonym (B)

Alltså vadå i den åldern där de behöver egna rum. Ingen behöver ett eget rum. Jag delade med systern hela livet, jag lever än. 

Värden behöver dock inte fler barn

• Ocdmänniska

Nu kommer det jag skriver kanske låta elakt men jag tycker inte att ni ska skaffa barn bara för att du vill, som du säger klarar ni er knappt nu ekonomiskt så hur tror ni att ni klarar er med ett till barn då? Sen sover ni i vardagsrummet så vart ska ett till barn på plats också. Bara för man vill så betyder det inte att det kanske är det bästa eller rätta valet. Tänk också lite hur du vill att era barn ska ha för livskvalité med. 

• Anonym (B)
    Ocdmänniska skrev 2022-02-08 12:15:00 följande:

Nu kommer det jag skriver kanske låta elakt men jag tycker inte att ni ska skaffa barn bara för att du vill, som du säger klarar ni er knappt nu ekonomiskt så hur tror ni att ni klarar er med ett till barn då? Sen sover ni i vardagsrummet så vart ska ett till barn på plats också. Bara för man vill så betyder det inte att det kanske är det bästa eller rätta valet. Tänk också lite hur du vill att era barn ska ha för livskvalité med. 

Snarare föräldrarnas livskvalitet som är under hot. De bor redan i vardagsrummet 
  • Ocdmänniska
    Anonym (B) skrev 2022-02-08 12:20:34 följande:
    Snarare föräldrarnas livskvalitet som är under hot. De bor redan i vardagsrummet 
    Jo det med men valde att säga barnens då vet att föräldrar har en tilldens att inte tänka på sig själva utan offrar allt för barnen 
  • Fjäril kär

Under dom förutsättningar du nämner hade jag inte behållit. 
    Jag hade även tagit med i beräkningen hur ett till barn hade påverkat dynamiken i familjen och i synnerhet ert förhållande.  Klarar ni av påfrestningar av ett kolikbarn eller andra former av särskilda behov? Är ert förhållande så pass starkt att ni klarar en pärs av vaknätter, bråkiga barn och övrigt slitigt livspussel?

Ni måste trots allt även räkna in allt slit ett barn innebär och vad det får för konsekvenser. 

• Anonym (Gasell)

Situation känns inte direkt optimal men skulle ändå råda dig att gå efter ditt hjärta. Att ta bort ett barn när man önskat det är inget jag skulle rekommendera. Tror det kommer sätta djupa sår i ditt psyke. Vad säger sin sambo? Finns det något sätt ni kan öka era inkomster? Flytta till annat billigare område? 

Sen måste barn inte ha egna rum. 

Jag själv väntar nr 4 (v 38) oplanerad. Dock har vi bra ekonomi, bor i ett hus som har plats för 4 barn ( lite ombyggnad krävs dock), vi har väldigt bra nätverk runt oss, farmor och farfar bor ca 500 m bort och har inga fler barnbarn än våra, mormor och morfar bor 6 mil bort men hjälper till när de kan och har möjlighet. 

• Anonym (E)

Låter som en abort är det absolut bästa valet. Ni har varken tid, råd eller plats. Dessutom vill han inte ha mer barn - det finns en anledning varför han knipsade ledarna!

• Anonym (L)

Så du har inte varit otrogen då?

• Anonym (Stina)

Jag hade ALDRIG gjort abort i den situationen. Det är antagligen den enda chansen ni har nu att få ett gemensamt barn. Om jag fattat det rätt så har ni båda barn sedan tidigare men inget gemensamt. Det är inte alls samma sak att båda har barn med sig in i äktenskapet som att ha gemensamma barn. Jag tycker att du ska behålla barnet.

• Anonym (FG)

Vem är pappan till barnet i din mage? Om den man steriliserat sig kan han inte vara pappa....

Kommer bli spännande. 

• Anonym (Caroline)

Hur skulle du må efter abort?Du ska leva med ditt val hela livet .

• Anonym (E)
    Anonym (FG) skrev 2022-02-08 20:35:27 följande:

Vem är pappan till barnet i din mage? Om den man steriliserat sig kan han inte vara pappa....

Kommer bli spännande. 

Jo, man kan faktiskt bli gravid även om mannen steriliserat sig. Väldigt ovanligt men det händer.
  • Anonym (FG)

Nej det kan man inte, man testar detta väldigt noga. 

Men TS kanske blivit gravid likt Maria i Bibeln. Ett under, Halleluja   

• Anonym (Gasell)
    Anonym (FG) skrev 2022-02-09 09:09:21 följande:

Nej det kan man inte, man testar detta väldigt noga. 

Men TS kanske blivit gravid likt Maria i Bibeln. Ett under, Halleluja   

Risken är otroligt liten, men den finns ändå där verkar det som.. 
  • Anonym (Ylva)

Det är ett svårt val och jag tänker att det inte alls är konstigt att du tvekar.
    Tycker det låter som att abort verkligen är något som faktiskt är ganska rimligt med tanke på er situation, men det är också fullt möjligt att faktiskt omfatta den situation ni hamnat i.
    Att ta bort ett barn som man faktiskt vill ha kan ju skapa massa sorg och kommer kanske påverka dig mycket. Samtidigt så kan ett ack så önskat barn faktiskt ställa till familje-dynamik och ekonomi. Det kan ju vara er lilla solstråle, men det kan också vara sömnlösa nätter med en bäbis parallellt med tonårsbekymmer.

• Anonym (Tilde)

Jag hade inte behållt, även om kroppen längtar.

detta är en konflikt mellan hjärta och hjärna. 

min väninna och hennes man hade varsitt barn i i bort, så skaffade de en tredje gemensam. Båda har haft ett helvete med skolbarn som är utåtagerande, ett av barnen blivit mobbat, corona har slagit hårt mot jobbet och lillpojken misstänks ha adhd, han är hyp och sover typ inte.

mina vänner som förut var så kära är grå och hålögdas de bråkar ständigt och min utbrändhet har de nog båda passerat. 

såklart de älskar sitt gemensamma barn över allt. Men deras liv har blivit ett rent helvete och jag håller tummarna att det inte blir skiljsmässa i år.

Svar på tråden Vet inte vad jag vill