• EmmaHelloHello

Hur var födelsen på sjukhuset?

Hej allihopa! Mitt namn är Emma och jag väntar barn. För närvarande studerar jag UX design, och har valt att forska kring kvinnors upplevelse vid barnfödande på sjukhus. Jag vill designa en lösning som förbättrar vår upplevelse vid födseln, det är ju trots allt något av det viktigaste som vi bidrar med i samhället! 

Har ni lust att hjälpa mig svara på lite frågor om ni har fött på sjukhus? Alla tips och råd vad gäller hur upplevelsen kan förbättras hade varit fantastiskt! 

Jag har gjort ett formulär på 14 korta frågor, tar ca. 10 min max. All hjälp och insikt uppskattas jättemycket!! 

Kan dela resultaten här sen för att bidra med mer förståelse för oss alla! 

Länk: Healthcare - Newborn babies and birth parents - Google Formulär 

Kram på er! 

• Svar på tråden Hur var födelsen på sjukhuset?
  • Anonym (njet)
    EmmaHelloHello skrev 2022-02-15 09:48:08 följande:
    Hur var födelsen på sjukhuset?

Hej allihopa! Mitt namn är Emma och jag väntar barn. För närvarande studerar jag UX design, och har valt att forska kring kvinnors upplevelse vid barnfödande på sjukhus. Jag vill designa en lösning som förbättrar vår upplevelse vid födseln, det är ju trots allt något av det viktigaste som vi bidrar med i samhället! 

Har ni lust att hjälpa mig svara på lite frågor om ni har fött på sjukhus? Alla tips och råd vad gäller hur upplevelsen kan förbättras hade varit fantastiskt! 

Jag har gjort ett formulär på 14 korta frågor, tar ca. 10 min max. All hjälp och insikt uppskattas jättemycket!! 

Kan dela resultaten här sen för att bidra med mer förståelse för oss alla! 

Länk: Healthcare - Newborn babies and birth parents - Google Formulär 

Kram på er! 

Jag ser inte en förlossning som en upplevelse som ska maxas för att jag ska vara nöjd. E förlossning är något av det farligaste en kvinna och barnet kan gå igenom och att föda på sjukhus är ett sätt att minska riskerna med detta. Så för mig är det enda viktiga i upplevelsen att mamma och bebis över lever och mår bra. Sn kan det absolut finnas faktorer som gör förlossningen till en bättre eller sämre upplevelse, men det är, för mig i alla fall, underordnat det medicinska som syftar till att mamma och barn ska överleva utan större men. 
  • Anonym (LS)

Jag ser inte födsel-upplevelsen som något frikopplat "vanlig" vård.
    Ofta är det högst oklart exakt vad man ska ta vägen, vad som förväntas av en själv, hur det fungerar och hur processen är ut.

Alltid på vårdinrättningar råder förvirring ang. om man ska ta väntlapp, om man ska ringa innan, om man ska ringa på en klocka, om man förväntas hitta tillbaka ut själv osv.

Vanligt är att personal är helt hemma-blinda och ger information som senare faktiskt visar sig vara fel. Såsom att "numera checkar ni in digitalt" eller ni ska alltid berättar att ni kommit i receptionen....

I samband med födsel är det faktiskt högst oklart hur länge man får stanna. Det är väldigt obekväm miljö. Det är inte självklart att man får mat och dryck, utan man måste själv vara förberedd. Dock gör ju denna upplevelse att man är mer redo för en vanlig dag/kväll på akuten. Man får en realistisk bild av vad sjukvård kan erbjuda.

Senaste gången jag var på akuten tänkte jag som vanligt på alla de som faktiskt inte har med sig något att dricka. Alla dom som faktiskt inte riktigt inser att man kan ligga där och bli uttorkad.

Svar på tråden Hur var födelsen på sjukhuset?