• Liljas2

KUB 11+3

Hej på er

Jag har fått en tid för KUB-test i v11+3, när jag googlar låter det som att KUB görs runt v12+. Någon vet om det har betydelse? När gjorde ni KUB?

Jag ska ringa mottagningen och rådfråga imorgon men vore skönt att få det gjort så snart som möjligt! Glad

• Svar på tråden KUB 11+3
  • Semlan3

Kan säkert variera från region till region. Min region ändrade ganska nyligen från tidigast vecka 12 till vecka 13. 

• Anonym (Gasell)

Här ser de helst att man är i v 12+4 minst Om man blir backad några dagar så man slipper göra om. Har för mig bm sa att man helst ska vara över 12+0. 

• fjanten

Här vill man helst göra när kvinnan är i 13+

• bullmamman2

Jag fick göra blodprovet i vecka 12 och ultraljudet i vecka 13. Här vill de att man ska vara i vecka 12

• Liljas2

Tack för svar! Ringer och hör om jag kan skjuta fram några dagar.

• Anonym (T)

Vad jag läst tidigare på 1177 så kan det göras tidigast från v 11+0. Problemet är väl om man blir daterad till tidigare än så kan ultraljud och sånt behövas göras om. Att många vill göra det efter 12+4 är att det verkar vara först bebis är i en bra storlek för att kunna bestämma datum. huvudet måste ha ett mått av 21 mm (eller om det va 22) för att man ska kunna datera riktigt. 

Men om du är i 11+4 när kub görs och du hade tidig äl tex kanske du i själva verket är i 12+0 då, eller 10+6 om du hade sen äl. Men kolla du med din bm och se vad hen tycker :)

• Liljas2

Nu har jag bokat om till 12+1..
    Enligt hennes uträkning så är jag ca en vecka längre än vad min uträkning säger, så dom trodde att jag var längre än 11+3 när jag bokade första gången. Detta är en privat mottagning då jag inte erbjuds kub via min ?vanliga?. På mitt inskrivningssamtal stämde min uträkning med min barnmorskas.. så snurrigt!

Vilket fall som helst så har jag några dagar tillgodo åt bägge håll nu. :)

Vill ni hjälpa mig räkna så ser vi vad ni kommer fram till? Kan vara kul att se! Enligt min app är jag idag i 7+3.

Sista mensens första dag: 29 dec och
    Positivt ÄL-test: 14 jan 
    Min cykel: 30-31 dagar 

• Anonym (Sanna)

Positivt ägglossningstest 14 januari, ägglossning 24-36 timmar efter det, räknar med ägglossning 15 januari då. 15 januari -14 dagar = 1a januari. Går man då på trolig ägglossning så är graviditetens första dag 1a januari

Jag har också alltid haft stenkoll på ägglossning, och därför räknat graviditetens första dag som ägglossning-14 dagar (sagt till barnmorskan att det datumet var mensens första dag, snarare än mensens faktiskt första dag).

• Liljas2
    Anonym (Sanna) skrev 2022-02-23 08:39:46 följande:

Positivt ägglossningstest 14 januari, ägglossning 24-36 timmar efter det, räknar med ägglossning 15 januari då. 15 januari -14 dagar = 1a januari. Går man då på trolig ägglossning så är graviditetens första dag 1a januari

Jag har också alltid haft stenkoll på ägglossning, och därför räknat graviditetens första dag som ägglossning-14 dagar (sagt till barnmorskan att det datumet var mensens första dag, snarare än mensens faktiskt första dag).

Det stämmer ju med min uträkning! :)
    Antar att kub-mottagningen räknade på en 28 dagars cykel.. Vilket är märkligt iom att dom visste om min cykellängd..
Svar på tråden KUB 11+3