• Anonym (Rädd)

Medicinsk hemabort

Har igår tagit Mifegyne,och imorgon ska jag ta cytotek. Är i vecka 6. Någon med erfarenhet av hemabort?  Jag har gjort en abort för massor av år sen,men då på sjukhus. Nu är jag dock skiträdd då jag läst en massa skräckhistorier. 

• Svar på tråden Medicinsk hemabort
  • Anonym (Jag)

Jag har gjort en sån abort. Gjorde så klart väldigt ont och man blöder en hel del men de allra flesta går det bra för.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-24 12:09:50 följande:

Jag har gjort en sån abort. Gjorde så klart väldigt ont och man blöder en hel del men de allra flesta går det bra för.

Låter hemskt. Kommer knappast sova inattKräks
  • Anonym (Yepp)

Jag har gjort medicinsk abort i hemmet, det var det värsta jag varit med om och skulle aldrig komma på tanken att göra det igen. Dels gjorde det riktigt ont med alla sammandragningar och dels var det fruktansvärt jobbigt med så stor mängd blod, jag fick springa blödandes till toa för det rann genom skydd och kläder i ett par dagar. Ursch nej, fyfan, aldrig igen. Jag har gjort en skrapning under narkos en gång också. 

Varför har du ett dygn mellan tabletterna? Så skulle inte jag göra.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-02-24 14:03:16 följande:
    Låter hemskt. Kommer knappast sova inattKräks
    Vadå hemskt, utifrån den lilla beskrivningen...? Har du haft rejäl mensvärk nån gång? Inte mycket värre än så.
  • Anonym (Y)

Jag har gjort två aborter, båda var medicinska hemaborter i vecka 6.

Första gången gick det bra. Det gjorde lite ont i någon minut men det gick över väldigt snabbt. Blödde inte så mycket alls. Blödde i kanske 2 veckor. 

Andra gången gick det inte bra. Jag följde instruktionerna och gjorde som man skulle men det visade sig att allt inte hade kommit ut. Det gjorde mycket ondare den gången och smärtan varade längre. Blödde väl ganska normalt men efter någon vecka kom det mer blod och stora klumpar, massvis med klumpar, som bestod av koagulerat blod. Blödde otroligt mycket och var rädd att jag skulle förblöda så jag var tvungen att åka in akut. Fick dropp. Hade förlorat mycket blod men blodförlusten var inte allvarligt. De sövde mig och gjorde en skrapning som gick bra, där allt kom ut. Fick äta järntabletter flera veckor efteråt och var medtagen ett bra tag efter. 

Dock är det ganska ovanligt att det blir som i mitt fall. Det är bara vid 3-4 % av alla aborter som allt inte kommer ut. 

• EHA89

Gjorde medicinsk hemabort för snart två månader sen, var också i vecka 6. Började blöda några timmar efter jag tagit alla tabletter och fick lite kraftigare mensvärk men det var inte så farligt. Blödde dock ganska länge, typ 5 veckor och mängden varierade mycket. 

• Anonym (Rädd)

2 dygn är det emellan. Ska sätta in cytotec nu. 

• Anonym (Mickan)

Har gjort, det gick smidigt. Efter Cytotec tabletter satt jag på sängen i ca 45 minuter sedan fick jag lite som lätt förlossningvärk. Inte värre än mensvärk. 
    Satt igenom några sådana sammandragningar, sedan skulle upp o gå.. då liksom bara allt ville ut. Hade megabinda på o gick till toan och ja var som att en kraftig mens kom på en gång. Tog Naproxen innan Cytotec. Var i v 9. Fött barn tidigare. 
    Sedan eftervärkar under första dagen (ganska onda) och som en mens några dagar. Mådde bra.
    Lycka till ts. Hoppas det går smidigt trots allt. 

• Anonym (Rädd)

Har börjat blöda rätt ordentligt nu,inga smärtor än iallafall. 

• Anonym (Rädd)

Kom ut några klumpar i toaletten,annars ingen stor blödning alls. Knappt så det syns i bindan. Ingen smärtaFörvånad

• Anonym (Mickan)

Det kanske inte blir så mycket mer än så. Utan det är färdigt. Vecka 6 är ju rätt tidigt kanske gör det lite mildare. Ska du återkoppla till någon barnmorska under dagen? 

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Mickan) skrev 2022-02-25 10:06:24 följande:

Det kanske inte blir så mycket mer än så. Utan det är färdigt. Vecka 6 är ju rätt tidigt kanske gör det lite mildare. Ska du återkoppla till någon barnmorska under dagen? 

De ringde upp på eftermiddagen. Hon tyckte det lät normalt. Fick sjukt ont en 11 tiden, svettades och spydde av smärta. Kommit klumpar typ från 9-14,men nu har jag ingen smärta och som en vanlig mens .
  • Anonym (Mickan)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-02-25 19:10:22 följande:
    De ringde upp på eftermiddagen. Hon tyckte det lät normalt. Fick sjukt ont en 11 tiden, svettades och spydde av smärta. Kommit klumpar typ från 9-14,men nu har jag ingen smärta och som en vanlig mens .
    Ok, obehagligt att det kom sådär med smärta och kräkning. Men nu är det säkert bara som mens kvar. Hoppas det håller sig lungt för dig. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Mickan) skrev 2022-02-25 21:47:33 följande:
    Ok, obehagligt att det kom sådär med smärta och kräkning. Men nu är det säkert bara som mens kvar. Hoppas det håller sig lungt för dig. 
    Tack,mår bra nu. Och inte värre än mens. 
  • Anonym (Rädd)

Tycker ändå att jag blöder ytterst lite. Knappt något i bindan alls Foten i munnen Dock rött i toan. Kom som sagt massivt med klumpar och blod igår så kanske fått ut det mesta? Mår annars bra. 

• Anonym (An)

För mig gick det jättebra! Gjorde hemma i v8+4. Hade starkare smärta i ca 1 timme, men det hjälpte med morfintabletter och rörelse. Blödde aldrig mer än en mild mens, och all smärta försvann direkt när jag kände att det kom ut en större klump. Jag var livrädd innan för allt man läser här inne, men det var inte alls någon skräckupplevelse för mig och det var över snabbt. 

• Anonym (Lila)

Gammal tråd, men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter för att hjälpa andra.
    Jag har gjort två medicinska aborter hemma.  Tog de smärtstillande tabletterna jag fått i samband med aborttabletterna.   Det gjorde mindre ont än mensvärk, och jag blödde som en vanlig mens ungefär, varken mer eller mindre.
    Och då är jag väldigt smärtkänslig,  svimmade av smärtan under min vaginala förlossning, och fick bearbeta den ett bra tag, för att ändå inte klara av att föda vaginalt igen.

Svar på tråden Medicinsk hemabort