Jag ser det så här: Förvisso är Putin och hans regim ensamma skyldiga till att det blev krig. Putin är en mördare och en lögnare (som hävdar att det i själva verket är USA som angripit Ryssland). Det förnekar jag absolut inte,
Däremot menar jag att Ukraina inte kan vinna militärt i meningen att allt förlorat territorium kan återvinnas. För att rädda så många ukrainska liv som möjligt menar jag att FRED NU - eller så snart som möjligt -är mycket viktigt.
För min del söder jag BÅDA SIDORS VAPENVÄGRARE (alltså de som VARKEN vill strida och dö för Putin eller för Ukraina), Också ukrainska regeringen tvingar ut människor till fronten där de dödas. Jag anser att staten principiellt aldrig kan äga individen. En sak är väl frivilliga soldater, men jag är emot allmän värnplikt om man inte får välja vapenfri tjänst.
Jag är kristen och emot att tvinga människor till döden i ett krig Jag anser att en kristen inte kan bära vapen. (Jag sökte själv vapenfritt på min tid och fick det godkänt och är konservativ kristen, aktiv i olika kristna samfund.)
Jag ger gärna skattemedel till att hjälpa civila, i Ukrainakriget och i tex denännu värre situationerna tex på Afrikas Horn och andra platser, men jag är inte glad i om mina skattepengar går till vapen i en krigsmakt i ett land som just nu är i krig.