Inlägg från: Anonym (Den 3.e sidan i kriget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

nattuw skrev 2024-10-19 21:04:30 följande:
    Ingen vill bli beskjuten av artilleri. Men när verkligheten knacka på dörren i form av en despot med onda avsikter och alla tänker som dig vem skall då beskydda dig och din familj?

Det du förespråkar innebär en fullständig underkastelse där en aggressor efter eget gottfinnande kan ägna sig åt etnisk rensning.

Och förresten: Hur ser din egen krigsplacering ut? Vad är din befattning?

Och vore du beredd att anmäla dig som krigsfrivillig till Ukraina?

nattuw skrev 2024-10-20 20:27:03 följande:
    Krigsplaceringar skall hanteras som sekretessbelagd information. De enda som är intresserad av att snoka runt för att ta reda på vilka personer som är krigsplacerade vart är de som samlar information för främmande makt.

Jag var intresserad för att jag ville veta mer bakgrund till dina argument, varför du skrev som du gjorde,

Själv gör jag ingen hemlighet av att jag krigsplacerats i civilförsvaret och skulle kunna arbeta med t,ex. brandbekämpning, livräddning och andra praktiska saker. En liten enskild kugge i det systemet, som t.ex jag, är inte främmande makt intresserad av. Däremot kan främmande makt vara intresserad av vissa nyckelpersoner med centrala uppgifter.

Sedan kan jag tillägga att eftersom långt fler ryska medborgare än ukrainska undvikit mobilisering så medför detta att individer hoppar av dödandet inte "obalans" till förmån för rysk militär, utan snarare mindre omfattning på kriget och därmed färre dödade i detta,

klyban skrev 2024-10-21 12:36:23 följande:

Vad i sekretessbelagt är det du inte förstår?
    Och när du är såpass aggressiv och vilja veta krigsplaceringar, för detta är ju inte första gången heller, så är det för främmande makt ditt intresse är så stort?

Just med dig så har jag åtminstone tills vidare avslutat denna diskussion. 
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 20:51:54 följande:
    Trump vill försöka avsluta kriget. Men nu ville tydligen Biden öppna upp för kärnvapen.

Det borde ligga i EUs intresse att skaffa fram mer resurser. Det är bara att omfördela skattepengar och lägga mer på militära materiel.
    Hur menar du då? Har Biden sagt att han skall beskjuta Ryssland med kärnvapen? När skall denna beskjutning  börja?
    Padirac skrev 2024-12-14 01:13:30 följande:

Ryssland, Kreml och Putin säger sig vara det bysantinska rikets efterträdare iom den ortodoxa kristendomen.

Här förs det fram att Ryssland i allt som utmärker rysk politik är direkt stammande från de mongoliska erövrarnas metoder.  

baabar.mn/article/mongolian-legacy-for-russian-state

Japp. Putins narrativ är falskt. Dessutom är ryssarna präglade av 70 års ateistiskt Sovjetsystem. Genomsnittsryssen är inte kristen i verklig mening även om många på papperet är ortodoxa.
    Rädddareninöden skrev 2024-12-16 07:38:58 följande:

Det är bara en tidsfråga innan ekonomin i Ryssland faller och Putin med den, dom blöder pengar till ett vansinnigt krig som Putin vill vinna för att få tillbaka den forna Sovjetiska glans. Men det går inte så bra för herrn, mycket går emot honom och jag ska gladeligen fira den dagen allt ramlar ihop som ett korthus. PUTIN ska ge fan i andras länder och se om sitt eget sjuka land och sin sjuka hjärna som mördar, våldtar och skadar barn, unga och gamla oskyldiga människor.

Håller i mångt och mycket med dig, utom att jag inte använder svordomar. Mitt ideal för ett nytt Ryssland vore en fullständig demokrati (i stället för dagens Putin-diktatur-bort med Putins regering) med parlamentarism och ett formellt statsöverhuvud av huset Romanov.

(Maria Vladimirovna Romanov är förmodligen den de flesta monarkistiska ryssar erkänner som släktens överhuvud)- En författning ungefär som Danmarks är ,mitt absoluta ideal - dvs fullt ut demokrati men monarken har lite fler parlamentariska uppgifter än i Sverige. (I Danmark har nämligen kung Frederik vissa av de uppgifter talmannen har i Sverige). Jag har för mig att Marias son, sonhustru och sonson redan bor i Moskva och arbetar med hjälparbete/välgörenhet av någon form. Jag gillar släkten Romanov - till vilken Putin inte alls är arvtagare som jag ser det. ( av mina favorit monarker i Ryssland, Elizabeth I, hade förmodligen en ukrainsk hemlig make, och uppskattade nog Ukraina.Glad)

Tow2Mater skrev 2025-01-10 03:20:28 följande:

En sund röst.

Sverige måste tredubbla vårt ekonomiska stöd till Ukraina nu, före det att Trump tillträder. 

Det skulle göra stor skillnad för Ukrainas försvar och visa vägen för övriga Europa, skriver Martin Ådahl (C), Kerstin Lundgren (C) och Mikael Larsson (C).

Sverige är tyvärr det land i norra Europa som givit minst som andel av bnp till Ukraina, detta sedan Norge i dagarna mycket kraftigt ökat sitt stöd.

www.expressen.se/debatt/debatt-trippla-ukraina-stodet-nu-nar-trump-kommer/

Jag ser det så här: Förvisso är Putin och hans regim ensamma skyldiga till att det blev krig. Putin är en mördare och en lögnare (som hävdar att det i själva verket är USA som angripit Ryssland). Det förnekar jag absolut inte,

Däremot menar jag att Ukraina inte kan vinna militärt i meningen att allt förlorat territorium kan återvinnas. För att rädda så många ukrainska liv som möjligt menar jag att FRED NU - eller så snart som möjligt -är mycket viktigt.

För min del söder jag BÅDA SIDORS VAPENVÄGRARE (alltså de som VARKEN vill strida och dö för Putin eller för Ukraina), Också ukrainska regeringen tvingar ut människor till fronten där de dödas. Jag anser att staten principiellt aldrig kan äga individen. En sak är väl frivilliga soldater, men jag är emot allmän värnplikt om man inte får välja vapenfri tjänst.

Jag är kristen och emot att tvinga människor till döden i ett krig  Jag anser att en kristen inte kan bära vapen. (Jag sökte själv vapenfritt på min tid och fick det godkänt och är konservativ kristen, aktiv i olika kristna samfund.)

Jag ger gärna skattemedel till att  hjälpa civila, i Ukrainakriget och i tex denännu värre situationerna tex på Afrikas Horn och andra platser, men jag är inte glad i om mina skattepengar går till vapen i en krigsmakt i ett land som just nu är i krig.

Padirac skrev 2025-01-10 15:39:23 följande:
    Putin kommer inte att gå med på fred, även om Ukraina gör det. I Putins fred är Ukraina upplöst, delat, utdelat, ukrainare mördade, terroriserade och förvisade till gulagläger. Det går inte att rädda ukrainska liv genom den enda fred Putin går med på. 

Putin är mycket tydlig i vad han anser och vad han avser att få gjort med Ukraina och ukrainare. Död
    Det går att pressa även Putin. Det går att pressa båda sidor. T.ex. USA har möjlighet att förse Ukraina med ännu mer och bättre vapen om Putin inte går med på förhandling, och omvänt om inte Ukraina gör det minska eller slopa leveranserna dit.
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-10 14:42:23 följande:
    Du är medveten om att med din attityd hade Hitler (m.fl) troligen kunnat fortsätta sitt mördande utan hejd?

Tänkte inte på det. 

Är du själv beredd att anmäla dig till fronttjänst i Ukraina?

Anser du att unga ukrainare som inte vill strida och inte vill dö unga skall tvingas till det? (Jag är emot allmän värnplikt om inte vapenfri tjänst finns som ett val.) En hel del ukrainare har lämnat Ukraina för att inte sändas till fronten, och jag sympatiserar med dem - och naturligtvis även med ryska medborgare som har lämnat Ryssland för att de inte vill strida och dö för Putin.

klyban skrev 2025-01-11 13:35:56 följande:

Vi alla vill de ska lägga ned vapen, dock hjälper inte vapenvägran det allra minsta.
    Om nu inte det är ryssarna som vägrar vapen och åker hem, annars är vapenvägrare det värsta som kan ske för Ukraina.

Anonym (Trött) skrev 2025-01-10 14:42:23 följande:
    Du är medveten om att med din attityd hade Hitler (m.fl) troligen kunnat fortsätta sitt mördande utan hejd?

Tänkte inte på det. 

Det finns också exempel i historien där hela folkslag har vägrat vapen och till tack för detta så mördades dom systematiskt så de kunde ta över landområden.

Nej det går det inte, han är livegen och bryr sig inte om någon annan.

Hur kan du inte veta om detta?

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-11 12:29:53 följande:

Är du själv beredd att anmäla dig till fronttjänst i Ukraina?

Anser du att unga ukrainare som inte vill strida och inte vill dö unga skall tvingas till det? (Jag är emot allmän värnplikt om inte vapenfri tjänst finns som ett val.) En hel del ukrainare har lämnat Ukraina för att inte sändas till fronten, och jag sympatiserar med dem - och naturligtvis även med ryska medborgare som har lämnat Ryssland för att de inte vill strida och dö för Putin.

Hur inbillar du dig den är ett argument, vi pratar nu om att du vill att de som försvarar sitt land mot en tyrann ska lägga ned vapen och vägra ta upp dom.

Du ställer dessa frågor för du vill undvik hur galet det är att du vill dom ska lägga ned vapen och när vi alla vet ryssarna aldrig kommer göra detta.

Är du så naiv?
    Eller leker du bara med oss med nonsens och i provokativt syfte?
    Jag tänker så här, och det är INGEN kan vara så sjukt naiv.(Men ändå står vi här.)

Och det betyder också att du är en vatnik och går putins ärenden, det kommer ju på köpet med din utopi.

Just med dig har jag avslutat diskussionen i denna tråden.
    Padirac skrev 2025-01-11 17:25:46 följande:
    Har du sett någon som pressat Putin utan att Putin reagerar så som Kreml och Putin alltid gjort.

På press kommer de att eskalera, att framställa sig som mer hotfulla och kraftfulla, att trappa upp.  Det här är väl känt. Trump agerar för övrigt på samma sätt.

Aldrig backa, aldrig visa svaga sidor. och om de syns så vänder man det till en styrka. De svagheter som finns hanteras genom att framställa en fasad av styrkor.  

Det är naivt önsketänkande att tro att det går att pressa Kremls hous of mirrors och Potemkinkulliser.

Vi har inte sett facit för 2025 än. Även putte har vissa gränser för vilka risker han är beredd att ta.

I alla fall vill jag ha ett slut på dödandet nu! Dvs så snart möjligt..

nattuw skrev 2025-01-11 20:34:59 följande:
    Eftersom vi inte bor i Ukraina utan i Sverige så bör du formulera frågan som: Är du själv beredd att slåss vid fronten om Sverige blir anfallet av Ryssland?

Som din fråga nu är ställd innebär den att du frågar om någon är beredd att ta värvning som legosoldat.

Absolut inte! Jag har fått godkänt  på min ansökan att vara vapenfri. Jag bär definitivt inte vapen. Jag är konservativ kristen och pacifist. I urkyrkan 1:a århundradet var vad jag vet traditionen att inte göra tjänst som soldater - inte utöva våld. (Jag är aktiv i olika kristna samfund, bla konservativa församlingar i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan)

Jag frågar dig om fronttjänst i Ukraina eftersom en del utlänningar anmält sig till sådan + att du verkar vara för att tvinga ukrainare till fronttjänst. 

Jag är själv emot att stater tvingar individer till krigstjänst utan möjlighet att välja vapenfritt. Jag stöder både ukrainska och ryska medborgare som som individer inte vill delta i något krig över huvud taget.

Padirac skrev 2025-01-13 20:55:56 följande:
    För Putin är människoliv inte värt någonting alls. Ukraina har att välja på risken att skjutas i kriget eller på att torteras och mördas som det visat sig vara i Bucha och andra befriade områden om de går med på krig.

För Putin är fred lika med ett utrotandet av ukrainare. mördandet och dödandet tar inte slut förrän Putin förlorat eller besegrats.

Fantasier om att Putin skulle sluta fred med Ukraina är världsfrånvända önskedrömmar.

Jo, hans eget - och hans egen ställning

(Självfallet vill jag att Putin skall avsättas. Jag är i princip för ett helt demokratiskt Ryssland med en författning liknande något av de skandinaviska ländernas, med fria rättvisa val och parlamentarism och ett symboliskt statsöverhuvud av familjen Romanov, förslagsvis Maria Vladimirovna Romanov som erkänns av flertalet monarkistiska ryssar-men sannolikheten är nog relativt låg för ett sådant system, men det vore ett bra ideal som jag ser det.)

Bäst är om putte försvinner som jag ser det, men ser han tillräckligt stor risk att förlora makten och ev sitt eget liv kan även han tvingas till förhandling.

Padirac skrev 2025-01-14 19:01:16 följande:
    Drömmar om en verklighet som inte finns är inte någon tredje sida av kriget.   Det är fantasier utan koppling till verkligheten.

Fel.

Det ÄR en 3:e sida att stödja BÅDA SIDORS INDIVIDUELLA VAPENVÄGRARE:

Dessa finns i VERKLIGHETEN!!!!!

klyban skrev 2025-01-15 13:09:13 följande:

Det är nog ingen som tror Ukraina kommer besegra putin, på sin höjd kasta ut dom  från Ukraina.(Men nog och troligen som du säger inte fullständigt.)
    Men det skulle ju vara en enorm seger som så.

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-15 11:56:19 följande:

Fel.

Det ÄR en 3:e sida att stödja BÅDA SIDORS INDIVIDUELLA VAPENVÄGRARE:

Dessa finns i VERKLIGHETEN!!!!!

Dina naivitet är så abnorm att den är omöjlig att kvantifiera, och allt din utopi skulle medföra är att nassen putin skulle komma till Ukraina och börja utrota Ukrainarna.

Och det verkar som det är ditt syfte, eller förstår du inte att det har konsekvenser för de som lägger ned vapen.
    Och ens adressera att de ryska skulle lägga ned vapen, det är löjligt så det förslår och kommer aldrig ske.

Varför driver du fantasier för?

Just med dig har jag som sagt avslutat denna diskussionen.
    felix le chat skrev 2025-01-16 08:32:07 följande:
    Så du vill stödja Ukrainska män som inte vill försvara sitt land ?

Man baxnar Gråter

JA! Jag har faktiskt redan personligen hjälpt en ung ukrainsk man - och jag hade gjort SAMMA SAK för en rysk medborgare som inte vill slåss/döda och dö för vladimir putin (skriver hans namn med små bokstäver då jag inte tycker att mördaren putin förtjänar stora.)

Principen är nämligen att jag anser att staten aldrig kan äga individen. EN SAK är väl FRIVILLIGA SOLDATER - men att  TVINGA UNGA PERSONER TILL DÖDEN anser jag är fel vilken regering som än gör det.

Jag är alltid på individens sida mot staten.

putin är skyldig till kriget, men jag är ändå emot allt tvång att bära vapen. Jag sökte på min tid och fick själv vapenfri placering godkänd-och jag litar på att det skall gälla i krig också. Jag är konservativ kristen (aktiv i flera olika kristna samfund-mest i lite konservativare församlingar inom Svenska Kyrkan) och tycker det är bra om en kristen väljer att inte bära vapen.  På min tid var de vanIigt att unga kristna-liksom jag gjorde - ansökte om vapenfri placering.I urkyrkan i 1.a århundradet var det tradition att församlingens medlemmar inte tjänade som soldater, i alla fall enligt prästen i min närmaste församling. (Sen finns det i o f s präster som är för att bära vapen och tjänar som fältpräster etc-och de har ju en helt annan syn än den jag personligen har.

Jag tror inte att rätt till vapenfritt finns vare sig i Ukraina eller Ryssland. SÅ jag stöder både ukrainare och ryssar som inte vill strida. MÅNGA har lämnat Ryssland för att undgå mobilisering.

nattuw skrev 2025-01-16 11:16:36 följande:
    Citerade du på fel inlägg eller förstår du inte skillnaden mellan att bli inkallad för att försvar sitt land gentemot att ta värvning som legosoldat?

Jag har inte nämnt något om legosoldater- Däremot stöder jag individer från BÅDE RYSSLAND OCH UKRAINA som inte vill döda & dödas för vare sig mördaren vladimir putin eller ukrainska regeringen.

Jag stöder BÅDE ryska och ukrainska medborgare som åkt utomlands för att undgå mobilisering. Vi har 2 ukrainare i vår församling, och jag välkomnar dem hjärtligt.

nattuw skrev 2025-01-17 14:27:28 följande:
    Även om ditt huvudsyfte är att sprida budskapet att ingen bör försvara sig mot ryska aggression så bör du lära dig skillnaden mellan att låter sig värvas av en utländsk arme gentemot att blir inkallad för att försvara sin hembyggd och sin familj mot ryska härjningar.

NEJ. Mitt huvudstyfte är att att tala för individen mot staten. Mitt budskap är att ingen stat kan äga individen. Det gäller BÅDE putinregimen och Ukraina och andra stater. Jag är för rätt att vara vapenfri i alla länder.

Jag stöder såklart även ryska medborgare som inte vill döda och sedan dö för putin också. 

Självfallet tycker jag inte att någon alls borde slåss för putin-

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa