• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 21:44:08 följande:
    Du vill bara spendera USAs pengar och materiel men inte EUs? Vet du hur mycket materiel du kan köpa med säg alla skattepengar som går till föräldraledigheter (som inte finns på kartan för amerikanska skattebetalare).
    Det stora problemet är att det saknas tillverkningskapacitet både i USA och EU som väger upp mot behovet för ett land i krig.

Samtidigt kan länder som har egen tillverkning av betydande storlek lägga beställningar inom den egna industrin, vilket innebär att stor del av de pengar bistånden är värda stannar i landet.
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 20:51:54 följande:
    Trump vill försöka avsluta kriget. Men nu ville tydligen Biden öppna upp för kärnvapen.

Det borde ligga i EUs intresse att skaffa fram mer resurser. Det är bara att omfördela skattepengar och lägga mer på militära materiel.
    Hur menar du då? Har Biden sagt att han skall beskjuta Ryssland med kärnvapen? När skall denna beskjutning  börja?
  • Tow2Mater
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-11-20 12:24:39 följande:
    Hur menar du då? Har Biden sagt att han skall beskjuta Ryssland med kärnvapen? När skall denna beskjutning  börja?
    Jag sa redan vad jag menade.

Ni skickar Biden minor också.

USA:s president Joe Biden har gått med på att förse Ukraina med personminor, uppger källor på tjänstemannanivå för flera medier.

svenska.yle.fi/a/7-10067645
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 12:54:44 följande:
    Jag sa redan vad jag menade.

Ni skickar Biden minor också.

USA:s president Joe Biden har gått med på att förse Ukraina med personminor, uppger källor på tjänstemannanivå för flera medier.

svenska.yle.fi/a/7-10067645
    Allt är avstämt med Trump och hans administration. Man måste se till att stärkas Ukrainas förhandlingsläge inför den förhandlingslöaning som Trump kommer att starta när han tillträder.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 00:00:53 följande:
    när Biden godkände raketerna, det var ju det jag menade.  US President Joe Biden finally approved use of the far-reaching rockets by Ukraine

Jaha!

Då var det väl du som bestämde att jag svarade på ditt inlägg.. ingen har tydligen egen agens

Biden är ansvarig för sitt och Putin är ansvarig för sitt. Dvs Putin är själv ansvarig för sitt beslut att öppna för kärnvapen.

Eller det är kanske Putin som är ansvarig för västs stöd till Ukraina...

Vatnikvarning Spöke
  • klyban
    Padirac skrev 2024-11-20 20:50:04 följande:
    Jaha!

Då var det väl du som bestämde att jag svarade på ditt inlägg.. ingen har tydligen egen agens

Biden är ansvarig för sitt och Putin är ansvarig för sitt. Dvs Putin är själv ansvarig för sitt beslut att öppna för kärnvapen.

Eller det är kanske Putin som är ansvarig för västs stöd till Ukraina...

Vatnikvarning Spöke

Noterat detta också det senaste.

Och trumpen förhandla, sist det skedde så var det ett katastrofalt dåligt avtal som förhandlades fram.
    Jag ser framför mig i hur Ukraina kommer hackas upp rejält.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Heja Finland)

I Finland höjs röster för att skrota Ottawafördraget. 

Kanske dags att Sverige gör samma sak.

• klyban
    Anonym (Heja Finland) skrev 2024-11-25 20:21:24 följande:

I Finland höjs röster för att skrota Ottawafördraget. 

Kanske dags att Sverige gör samma sak.

Låter lite korkat faktiskt och om man förstår anledningen man initiera förbudet.
    Du bör läsa om länder som lagt ut en massa minor och vad som följer i dess spår, det är extremt dystert med minor.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2024-11-26 12:42:12 följande:

Låter lite korkat faktiskt och om man förstår anledningen man initiera förbudet.
    Du bör läsa om länder som lagt ut en massa minor och vad som följer i dess spår, det är extremt dystert med minor.

Finland kan jag förstå med deras väldigt långa gräns mot Ryssland. För oss är det ju inte aktuellt,
  • klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 13:55:36 följande:
    Finland kan jag förstå med deras väldigt långa gräns mot Ryssland. För oss är det ju inte aktuellt,

Dock om minor  kommer på tal, så är ju nazisten putin utanför dörren och vi är då i den situation som Finland.
    Oerhört oklokt att lägga ut minor, och om man har lite insikt varför förbudet kom, för de som drabbats värst och mest är ju lokalbefolkningen.

Och i Finland med deras långa gräns och så få vägar, så är det inte trupper som kommer, för dessa är ju enkla att meja ned med annat och de kommer inte heller få med sig utrustning som kommer utgöra en större fara heller.

Utan det är fordonsminor som är akutellt där, och det är inte vad Ottawaföredraget handlar om, utan det är just truppminor.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa