• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    Tow2Mater skrev 2025-01-10 03:20:28 följande:

En sund röst.

Sverige måste tredubbla vårt ekonomiska stöd till Ukraina nu, före det att Trump tillträder. 

Det skulle göra stor skillnad för Ukrainas försvar och visa vägen för övriga Europa, skriver Martin Ådahl (C), Kerstin Lundgren (C) och Mikael Larsson (C).

Sverige är tyvärr det land i norra Europa som givit minst som andel av bnp till Ukraina, detta sedan Norge i dagarna mycket kraftigt ökat sitt stöd.

www.expressen.se/debatt/debatt-trippla-ukraina-stodet-nu-nar-trump-kommer/

Jag ser det så här: Förvisso är Putin och hans regim ensamma skyldiga till att det blev krig. Putin är en mördare och en lögnare (som hävdar att det i själva verket är USA som angripit Ryssland). Det förnekar jag absolut inte,

Däremot menar jag att Ukraina inte kan vinna militärt i meningen att allt förlorat territorium kan återvinnas. För att rädda så många ukrainska liv som möjligt menar jag att FRED NU - eller så snart som möjligt -är mycket viktigt.

För min del söder jag BÅDA SIDORS VAPENVÄGRARE (alltså de som VARKEN vill strida och dö för Putin eller för Ukraina), Också ukrainska regeringen tvingar ut människor till fronten där de dödas. Jag anser att staten principiellt aldrig kan äga individen. En sak är väl frivilliga soldater, men jag är emot allmän värnplikt om man inte får välja vapenfri tjänst.

Jag är kristen och emot att tvinga människor till döden i ett krig  Jag anser att en kristen inte kan bära vapen. (Jag sökte själv vapenfritt på min tid och fick det godkänt och är konservativ kristen, aktiv i olika kristna samfund.)

Jag ger gärna skattemedel till att  hjälpa civila, i Ukrainakriget och i tex denännu värre situationerna tex på Afrikas Horn och andra platser, men jag är inte glad i om mina skattepengar går till vapen i en krigsmakt i ett land som just nu är i krig.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-10 14:18:08 följande:

Jag ser det så här: Förvisso är Putin och hans regim ensamma skyldiga till att det blev krig. Putin är en mördare och en lögnare (som hävdar att det i själva verket är USA som angripit Ryssland). Det förnekar jag absolut inte,

Däremot menar jag att Ukraina inte kan vinna militärt i meningen att allt förlorat territorium kan återvinnas. För att rädda så många ukrainska liv som möjligt menar jag att FRED NU - eller så snart som möjligt -är mycket viktigt.

För min del söder jag BÅDA SIDORS VAPENVÄGRARE (alltså de som VARKEN vill strida och dö för Putin eller för Ukraina), Också ukrainska regeringen tvingar ut människor till fronten där de dödas. Jag anser att staten principiellt aldrig kan äga individen. En sak är väl frivilliga soldater, men jag är emot allmän värnplikt om man inte får välja vapenfri tjänst.

Jag är kristen och emot att tvinga människor till döden i ett krig  Jag anser att en kristen inte kan bära vapen. (Jag sökte själv vapenfritt på min tid och fick det godkänt och är konservativ kristen, aktiv i olika kristna samfund.)

Jag ger gärna skattemedel till att  hjälpa civila, i Ukrainakriget och i tex denännu värre situationerna tex på Afrikas Horn och andra platser, men jag är inte glad i om mina skattepengar går till vapen i en krigsmakt i ett land som just nu är i krig.

Du är medveten om att med din attityd hade Hitler (m.fl) troligen kunnat fortsätta sitt mördande utan hejd?

Tänkte inte på det. 
  • Padirac

Putin kommer inte att gå med på fred, även om Ukraina gör det. I Putins fred är Ukraina upplöst, delat, utdelat, ukrainare mördade, terroriserade och förvisade till gulagläger. Det går inte att rädda ukrainska liv genom den enda fred Putin går med på. 

Putin är mycket tydlig i vad han anser och vad han avser att få gjort med Ukraina och ukrainare. Död
    Padirac skrev 2025-01-10 15:39:23 följande:
    Putin kommer inte att gå med på fred, även om Ukraina gör det. I Putins fred är Ukraina upplöst, delat, utdelat, ukrainare mördade, terroriserade och förvisade till gulagläger. Det går inte att rädda ukrainska liv genom den enda fred Putin går med på. 

Putin är mycket tydlig i vad han anser och vad han avser att få gjort med Ukraina och ukrainare. Död
    Det går att pressa även Putin. Det går att pressa båda sidor. T.ex. USA har möjlighet att förse Ukraina med ännu mer och bättre vapen om Putin inte går med på förhandling, och omvänt om inte Ukraina gör det minska eller slopa leveranserna dit.
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-10 14:42:23 följande:
    Du är medveten om att med din attityd hade Hitler (m.fl) troligen kunnat fortsätta sitt mördande utan hejd?

Tänkte inte på det. 

Är du själv beredd att anmäla dig till fronttjänst i Ukraina?

Anser du att unga ukrainare som inte vill strida och inte vill dö unga skall tvingas till det? (Jag är emot allmän värnplikt om inte vapenfri tjänst finns som ett val.) En hel del ukrainare har lämnat Ukraina för att inte sändas till fronten, och jag sympatiserar med dem - och naturligtvis även med ryska medborgare som har lämnat Ryssland för att de inte vill strida och dö för Putin.

• klyban

Vi alla vill de ska lägga ned vapen, dock hjälper inte vapenvägran det allra minsta.
    Om nu inte det är ryssarna som vägrar vapen och åker hem, annars är vapenvägrare det värsta som kan ske för Ukraina.

Anonym (Trött) skrev 2025-01-10 14:42:23 följande:

Tänkte inte på det. 

Det finns också exempel i historien där hela folkslag har vägrat vapen och till tack för detta så mördades dom systematiskt så de kunde ta över landområden.

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-11 12:26:55 följande:
    Det går att pressa även Putin. Det går att pressa båda sidor. T.ex. USA har möjlighet att förse Ukraina med ännu mer och bättre vapen om Putin inte går med på förhandling, och omvänt om inte Ukraina gör det minska eller slopa leveranserna dit.

Nej det går det inte, han är livegen och bryr sig inte om någon annan.

Hur kan du inte veta om detta?

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-11 12:29:53 följande:

Anser du att unga ukrainare som inte vill strida och inte vill dö unga skall tvingas till det? (Jag är emot allmän värnplikt om inte vapenfri tjänst finns som ett val.) En hel del ukrainare har lämnat Ukraina för att inte sändas till fronten, och jag sympatiserar med dem - och naturligtvis även med ryska medborgare som har lämnat Ryssland för att de inte vill strida och dö för Putin.

Hur inbillar du dig den är ett argument, vi pratar nu om att du vill att de som försvarar sitt land mot en tyrann ska lägga ned vapen och vägra ta upp dom.

Du ställer dessa frågor för du vill undvik hur galet det är att du vill dom ska lägga ned vapen och när vi alla vet ryssarna aldrig kommer göra detta.

Är du så naiv?
    Eller leker du bara med oss med nonsens och i provokativt syfte?
    Jag tänker så här, och det är INGEN kan vara så sjukt naiv.(Men ändå står vi här.)

Och det betyder också att du är en vatnik och går putins ärenden, det kommer ju på köpet med din utopi.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-11 12:26:55 följande:
    Har du sett någon som pressat Putin utan att Putin reagerar så som Kreml och Putin alltid gjort.

På press kommer de att eskalera, att framställa sig som mer hotfulla och kraftfulla, att trappa upp.  Det här är väl känt. Trump agerar för övrigt på samma sätt.

Aldrig backa, aldrig visa svaga sidor. och om de syns så vänder man det till en styrka. De svagheter som finns hanteras genom att framställa en fasad av styrkor.  

Det är naivt önsketänkande att tro att det går att pressa Kremls hous of mirrors och Potemkinkulliser.

• nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-11 12:29:53 följande:

Eftersom vi inte bor i Ukraina utan i Sverige så bör du formulera frågan som: Är du själv beredd att slåss vid fronten om Sverige blir anfallet av Ryssland?

Som din fråga nu är ställd innebär den att du frågar om någon är beredd att ta värvning som legosoldat.
  • KillBill

Det är bra att känna till var tjänstemännen i regeringsunderlaget har sina sympatier..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa