• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-01-12 11:29:31 följande:

Det här är allvarligt.

Vi pratar alltså om den här personen och det är alltså andra gången på kort tid som topp-moderater avslöjats med vänskapskorruption.   

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Trötter)
    KillBill skrev 2025-01-12 11:35:05 följande:
    Vi pratar alltså om den här personen och det är alltså andra gången på kort tid som topp-moderater avslöjats med vänskapskorruption.   
    Hur menar du att det här spelar in på kriget i Ukraina?
  • klyban
    Anonym (Trötter) skrev 2025-01-12 11:59:08 följande:
    Du tror inte nationell säkerhetsrådgivare är med på ett hörn och om säkerheten som kretsar kring det kriget?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Anonym (Trötter) skrev 2025-01-12 11:59:08 följande:
    Parallellt med Rysslands krig i Ukraina driver Ryssland ett hybridkrig mot väst, inklusive Sverige. Om regeringens topptjänstemän är slarviga med topphemligt material och det hamnar i ryska händer, kan det skada både Sverige och Ukraina, beroende på innehållet.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    klyban skrev 2025-01-11 13:35:56 följande:

Vi alla vill de ska lägga ned vapen, dock hjälper inte vapenvägran det allra minsta.
    Om nu inte det är ryssarna som vägrar vapen och åker hem, annars är vapenvägrare det värsta som kan ske för Ukraina.

Anonym (Trött) skrev 2025-01-10 14:42:23 följande:
    Du är medveten om att med din attityd hade Hitler (m.fl) troligen kunnat fortsätta sitt mördande utan hejd?

Tänkte inte på det. 

Det finns också exempel i historien där hela folkslag har vägrat vapen och till tack för detta så mördades dom systematiskt så de kunde ta över landområden.

Nej det går det inte, han är livegen och bryr sig inte om någon annan.

Hur kan du inte veta om detta?

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-11 12:29:53 följande:

Är du själv beredd att anmäla dig till fronttjänst i Ukraina?

Anser du att unga ukrainare som inte vill strida och inte vill dö unga skall tvingas till det? (Jag är emot allmän värnplikt om inte vapenfri tjänst finns som ett val.) En hel del ukrainare har lämnat Ukraina för att inte sändas till fronten, och jag sympatiserar med dem - och naturligtvis även med ryska medborgare som har lämnat Ryssland för att de inte vill strida och dö för Putin.

Hur inbillar du dig den är ett argument, vi pratar nu om att du vill att de som försvarar sitt land mot en tyrann ska lägga ned vapen och vägra ta upp dom.

Du ställer dessa frågor för du vill undvik hur galet det är att du vill dom ska lägga ned vapen och när vi alla vet ryssarna aldrig kommer göra detta.

Är du så naiv?
    Eller leker du bara med oss med nonsens och i provokativt syfte?
    Jag tänker så här, och det är INGEN kan vara så sjukt naiv.(Men ändå står vi här.)

Och det betyder också att du är en vatnik och går putins ärenden, det kommer ju på köpet med din utopi.

Just med dig har jag avslutat diskussionen i denna tråden.
    Padirac skrev 2025-01-11 17:25:46 följande:
    Har du sett någon som pressat Putin utan att Putin reagerar så som Kreml och Putin alltid gjort.

På press kommer de att eskalera, att framställa sig som mer hotfulla och kraftfulla, att trappa upp.  Det här är väl känt. Trump agerar för övrigt på samma sätt.

Aldrig backa, aldrig visa svaga sidor. och om de syns så vänder man det till en styrka. De svagheter som finns hanteras genom att framställa en fasad av styrkor.  

Det är naivt önsketänkande att tro att det går att pressa Kremls hous of mirrors och Potemkinkulliser.

Vi har inte sett facit för 2025 än. Även putte har vissa gränser för vilka risker han är beredd att ta.

I alla fall vill jag ha ett slut på dödandet nu! Dvs så snart möjligt..

nattuw skrev 2025-01-11 20:34:59 följande:
    Eftersom vi inte bor i Ukraina utan i Sverige så bör du formulera frågan som: Är du själv beredd att slåss vid fronten om Sverige blir anfallet av Ryssland?

Som din fråga nu är ställd innebär den att du frågar om någon är beredd att ta värvning som legosoldat.

Absolut inte! Jag har fått godkänt  på min ansökan att vara vapenfri. Jag bär definitivt inte vapen. Jag är konservativ kristen och pacifist. I urkyrkan 1:a århundradet var vad jag vet traditionen att inte göra tjänst som soldater - inte utöva våld. (Jag är aktiv i olika kristna samfund, bla konservativa församlingar i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan)

Jag frågar dig om fronttjänst i Ukraina eftersom en del utlänningar anmält sig till sådan + att du verkar vara för att tvinga ukrainare till fronttjänst. 

Jag är själv emot att stater tvingar individer till krigstjänst utan möjlighet att välja vapenfritt. Jag stöder både ukrainska och ryska medborgare som som individer inte vill delta i något krig över huvud taget.

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-13 11:52:05 följande:
    Just med dig har jag avslutat diskussionen i denna tråden.

Det har inte jag Solig
    Dina fel ska exponeras och vad det skapar.

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-13 11:59:00 följande:

Absolut inte! Jag har fått godkänt  på min ansökan att vara vapenfri. Jag bär definitivt inte vapen. Jag är konservativ kristen och pacifist. I urkyrkan 1:a århundradet var vad jag vet traditionen att inte göra tjänst som soldater - inte utöva våld. (Jag är aktiv i olika kristna samfund, bla konservativa församlingar i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan)

Jag frågar dig om fronttjänst i Ukraina eftersom en del utlänningar anmält sig till sådan + att du verkar vara för att tvinga ukrainare till fronttjänst. 

Jag är själv emot att stater tvingar individer till krigstjänst utan möjlighet att välja vapenfritt. Jag stöder både ukrainska och ryska medborgare som som individer inte vill delta i något krig över huvud taget.

Din naivitet kommer döda många människor om de följde den, som tur är så väljer Ukraina att försvara sitt eget land.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-13 11:54:11 följande:

Vi har inte sett facit för 2025 än. Även putte har vissa gränser för vilka risker han är beredd att ta.

I alla fall vill jag ha ett slut på dödandet nu! Dvs så snart möjligt..

För Putin är människoliv inte värt någonting alls. Ukraina har att välja på risken att skjutas i kriget eller på att torteras och mördas som det visat sig vara i Bucha och andra befriade områden om de går med på krig.

För Putin är fred lika med ett utrotandet av ukrainare. mördandet och dödandet tar inte slut förrän Putin förlorat eller besegrats.

Fantasier om att Putin skulle sluta fred med Ukraina är världsfrånvända önskedrömmar.
    Padirac skrev 2025-01-13 20:55:56 följande:
    För Putin är människoliv inte värt någonting alls. Ukraina har att välja på risken att skjutas i kriget eller på att torteras och mördas som det visat sig vara i Bucha och andra befriade områden om de går med på krig.

För Putin är fred lika med ett utrotandet av ukrainare. mördandet och dödandet tar inte slut förrän Putin förlorat eller besegrats.

Fantasier om att Putin skulle sluta fred med Ukraina är världsfrånvända önskedrömmar.

Jo, hans eget - och hans egen ställning

(Självfallet vill jag att Putin skall avsättas. Jag är i princip för ett helt demokratiskt Ryssland med en författning liknande något av de skandinaviska ländernas, med fria rättvisa val och parlamentarism och ett symboliskt statsöverhuvud av familjen Romanov, förslagsvis Maria Vladimirovna Romanov som erkänns av flertalet monarkistiska ryssar-men sannolikheten är nog relativt låg för ett sådant system, men det vore ett bra ideal som jag ser det.)

Bäst är om putte försvinner som jag ser det, men ser han tillräckligt stor risk att förlora makten och ev sitt eget liv kan även han tvingas till förhandling.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa