• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • flemens
    felix le chat skrev 2025-01-21 10:43:47 följande:
    Redogör gärna för hur ett " adekvat" användande av vilka vapen som skulle tvinga
    ryssarna ?  Högst oklart och ett önsketänkande. Kommer inte inträffa.

Klart att Ukrainska folken inte vill ge upp någon del av landet, men vad göra ?

Titta på Cypern.  Delat sedan 1970 talet.  Dom hade inget val.
    Dom överlevde det och det kommer Ukraina ochså göra
    Det handlar naturligtvis om att Ukraina ska få bomba var och när de vill i ryssland med långdistansvapen som väst tillhandahåller och att inte något västland förbjuder något annat västland att skicka vapen och ammonution pga. diverse avtal som ingåtts i fredstid.
  • felix le chat
    flemens skrev 2025-01-22 00:42:50 följande:
    Det handlar naturligtvis om att Ukraina ska få bomba var och när de vill i ryssland med långdistansvapen som väst tillhandahåller och att inte något västland förbjuder något annat västland att skicka vapen och ammonution pga. diverse avtal som ingåtts i fredstid.
    Det skulle inte förändra något i kriget. Dom kastar inte ut Ryssarna med hjälp av
    missiler. 
  • klyban
    flemens skrev 2025-01-20 18:29:27 följande:

Vad man alltid ska komma ihåg är att "folket" dvs. massan, är dum i huvudet i alla frågor av naturen. Massan agerar inte utefter individers samlade egna uträknade kunskap utan utifrån känslor, det må vara när det handlar om fascism, kommunism eller "medmänsklighet". Även när det handlar om frågor som jag själv håller med om. Det är liksom massans natur att vara dum i huvudet, massan är ingenting annat än en bunt med mer eller mindre irrationella känslor som uttrycker sig fysiskt ibland.

Om vi nu ska gå in på Covid och grejer så kan vi ju konstatera så här efteråt att massan i världen gick på det som makten propagerade för, låt vara att den propagerade för det pga. den naturliga okunskap som fanns när pandemin deklarerades. Jag för min del väljer att inte gå på narrativet att det handlade om att "makten" illvilligt försökte lura massan, utan väljer på mer logiska grunder, tro att det handlade mer om den naturliga okunskap som även rådde hos "makten" i och med det för det moderna samhället oerfarenheten, eller bortglömda om du vill, som uppstod vid ett till synes nytt hot. Erfarenheten fanns i och med tidigare pandemier faktiskt, men man trodde i sitt högmod att man var mer "utvecklad" nuförtiden. Hur man hanterade det berodde mycket på kulturen man befann sig i. Sverige hanterade det bra enligt min mening, och som med facit i hand visade sig vara det logiska. Det visade sig att de drakoniska åtgärder som andra länder intog var inte så lite overkill. Men visst var det en chansning utefter min ringa kunskap om hur farligt det påstods vara.

När det kommer till sociala medier, vilket tiktok är en betydande del av för många människor, inte minst unga sådana, så har jag av ren nyfikenhet och någon amatörantroposifisk föreställning följt det. Jag vet vilka åsikter jag hade om äldre människor som hade åsikter om min kultur när jag var ung. Men måste tillstå att jag förmodligen är mer rädd än tidigare äldre generationer när det kommer till "ungdomens kultur"

Rätt eller fel så anser jag att "hjärntvätten" som faktiskt sker med algoritmer. det må vara tiktok, facebook eller det som förr hette twitter, är mer skadlig för samhället än den vi fick via hårdrocksskivor när det begav sig. Detta vet ryssen, liksom vilken annonsör som helst. Av uppenbara orsaker (om någon vill att jag ska utveckla det så säg till, men för att inte kapa tråden alltför mycket så avslutar jag här)

Hehe, känslor, låter som om en del tror på att de vet något, en annan är åsikter och hur folk har åsikter som de försöker inbilla sig själva ersätter fakta.
    Men jag misstänker dessa som inte har förmågan att räkna ut saker själva eller detta med 1+1, att de blir rätt arga när de har fel så ofta.
    Och det slutar med sen att de försöker påstå att de aldrig haft fel ens en gång i hela deras liv ,eller deras hjältar(Som komiskt nog kan ljuga och göra fel varje dag, och ändå står dom där och ropar och skriker att det är minsann inte något fel ändå.)

I världen och COVID-19 så har vi precis hela spektrumet, allt från det farligaste som existerat i historien, till helt ofarligt.
    Adresserar egentligen bara Sverige där, men det var intressant med dessa 34 forskare som Anders Tegnell fick tyst på med en enda mening och i frågan vilka är era bevis.
    Och där kom det användare och människor får man hoppas, som menade på att är man bara läkare eller forskare i vad som helst inom medicinen, så vet den bättre än Tegnells om jobbat stor del av sitt liv om pandemier av virus och andra patogener.
    Dock var det oerhört fascinerande att se hur arga en del blev när Tegnell avväpnade dom så.

Och sällan jag sett en sån tystnad efter det visade sig att Sverige hade en vinnande strategi och där man brydde sig om samtligt i samhället och inte bara de med viruset.
    Och att det fanns aldrig något man kunde göra åt att det skulle nå alla delar av samhället, och strategin var att processen skulle gå så långsamt det kunde gå och så att sjukvården skulle hinna med.
    Och de ropade som galningar om att Sverige är värst i världen, värst värst värst, sen när fakta kom om detta, så var vi tredje sist i Europa på listan = riktigt RIKTIGT bra resultat.
    Det var här hela COVID-19 diskussionen tappade kritikerna på kort tid, men förstår dom att de drog med svansen mellan benen och med tanke på att de hade nog inte rätt i något alls.
    Det komiska i de länder hade alla dessa åtgärder, stänga skolor, stänga kommersiella saker som evenemang av olika slag osv, munskydd och annat.
    Så ropade de samma mindre bemedlade intellektuellt om att det skulle vara mindre åtgärder.
    Det verkar som det finns människor som alltid ska vara tvärtom och om det inte fattar vad de pratar om ens.
    Och Anders Tegnell han titta i backspegeln och använde den samlade erfarenheten man haft innan.
    Samma gjorde jag i denna diskussionen och berätta man lär av historien, och jag hade extremt få fel om pandemin.
    Och de felen som var var väl mest i starten innan man hade lärt sig, som tex tvätta händerna, som visade sig inte vara speciellt nödvändigt pga det är en droppsmitta och inte en kontaktsmitta.
    Så där började jag som alla andra tvätta händerna ofta, men när detta blev solklart så gick jag tillbaka till som innan, och i detta så var en del tvugna att håna om att man tvätta händerna lite mer.
    Men som jag sade varje gång, vi visste inte, och tvätta händerna lite mer var inget betungande alls.

Det finns ett begrepp för denna "hjärntvätt", och det är kaninhål(Du kan googla om du inte redan är bekant med denna.).
    Där man styr om användaren till mer och mer extrema saker, på senare år har jag hört att de som tillbringar många timmar per dag på youtube, så styr dom över till sånt här material som mest bara har extremism i form av desinformation och lögner.
    Och vi ser ett par av dessa i energidiskussioner här, och där de upprepar skeenden och fel om och om igen och fast än bevis finns för att det inte stämmer helt eller delvis och de klarar inte av att ta in fakta och pga det stör deras hjältar på tex youtube att de har fel, och dessa har aldrig fel enligt dessa användare, inte ens någonsin.

Och det är något som fascinerar så svårt att det är löjligt, hur kan någon ens inbilla sig detta, men de gör och de försöker övertyga sig själva de alltid har rätt också :lol:
    Komiskt nog så är många av dessa såna som springer putins ärenden också.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya

Det verkar som att Ryssland nu i kriget i Ukraina har passerat hälften av att förlora stridsvagnar från sina enorma förråd. Den kvarvarande hälften är även av äldre modeller och i sämre skick. Exempelvis finns inga T-90 kvar och väldigt få T-80.

• Mentat
    Tom Araya skrev 2025-02-08 14:11:14 följande:

Det verkar som att Ryssland nu i kriget i Ukraina har passerat hälften av att förlora stridsvagnar från sina enorma förråd. Den kvarvarande hälften är även av äldre modeller och i sämre skick. Exempelvis finns inga T-90 kvar och väldigt få T-80.

Å andra sidan antar jag att Ryssland har rampat upp produktionen av nya och moderna stridsvagnar, eller? De har väl ställt om sin ekonomi till krigsproduktion i långt högre grad än vad de länder som stödjer Ukraina har gjort.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2025-02-08 14:11:14 följande:

Du säger hälften, jag fått mer känslan av att det är lite som att de är mot slutet av lagerna.

Orkar inte titta på 20min för ta reda på detta, men de jag hört innan berättar att de har gått åt i en rasande hastighet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2025-02-08 15:38:27 följande:
    Å andra sidan antar jag att Ryssland har rampat upp produktionen av nya och moderna stridsvagnar, eller? De har väl ställt om sin ekonomi till krigsproduktion i långt högre grad än vad de länder som stödjer Ukraina har gjort.
    Rysslands senaste stridsvagnsmodell kallas T-14 Armata. Hittills har 20 st tagits i bruk i Rysslands Armé, varav ingen har setts i strid i Ukraina. Troligen anses den vara för dyr och opålitlig. Senast den sågs på en parad fick en av vagnarna haveri och bogserades från platsen. 

Man producerar nya vagnar av tidigare modeller T-90, T-80 och T-72, men inte i tillräckligt hög takt (totalt 280 vagnar under 2023).
    I huvudsak har man renoverat och reparerat gamla stridsvagnar från förråden, men där har man alltså förbrukat den bättre hälften.
    Även om man skulle komma upp i de 1500 nya vagnar per år som Ryssland har som mål, så förlorade man över 3500 vagnar under 2024 och över 200 vagnar enbart under december 2024.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2025-02-08 16:20:21 följande:

Du säger hälften, jag fått mer känslan av att det är lite som att de är mot slutet av lagerna.

Orkar inte titta på 20min för ta reda på detta, men de jag hört innan berättar att de har gått åt i en rasande hastighet.

Det går i rasande fart och nu när man har passerat hälften så kan man se slutet, i synnerhet då stor del av den hälft som är kvar är av äldre modeller (T-54, T-55, T-62 och T-64) och i dåligt eller väldigt dåligt skick. De har stått utomhus i decennier, vissa utan torn, motorer, kanoner e.t.c.
  • Dr Nail

Nu ser det ut i alla fall att Trump och Putin har pratat och håller på att ta fram nån form av deal angående Ukraina, varandra emellan  Det är över snart, äntligen!

• klyban
    Dr Nail skrev 2025-02-09 23:28:27 följande:

Nu ser det ut i alla fall att Trump och Putin har pratat och håller på att ta fram nån form av deal angående Ukraina, varandra emellan  Det är över snart, äntligen!

Dom pratat en väldigt massa innan med, man lyckat luskat ut att trumpen haft sju hemliga samtal före hen var president igen.
    Och det gjorde ingen nytta då.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa