• Svar på tråden Jodtabletter slut
  • S23

Är du säker på att det ens funnits innan? för ett par år sedan gick det inte att få tag på i Sverige iaf 

• moaguuun

Det är inget som finns i lager oavsett 

• nihka
    S23 skrev 2022-02-26 10:00:18 följande:

Är du säker på att det ens funnits innan? för ett par år sedan gick det inte att få tag på i Sverige iaf 

Ja, det har funnits tidigare. Försäljningen har ökat senaste dagarna. På Apotea med 38 000 procent.
  • nihka
    moaguuun skrev 2022-02-26 10:02:56 följande:

Det är inget som finns i lager oavsett 

Det som har funnits i lager är iaf slut nu ofta både hos försäljare och tillverkare.
  • Pinnen2

Men hur många tror du åt jodtabletter i Sverige när olyckan inträffade för mer än 35 åt sedan?
    Radioaktivitet uppmättes i Sverige men så vitt jag vet gick inte ens då ut rekommendationer att ta jodtabletter.
    Och idag är strålningen en bråkdel av vad den var då även om sarkofagen skulle läcka.

• FallenAngelNr1000

Förstår inte vad ni ska ha Jod tabletter till med tanke på att om det skulle smälla brutala bomber så är det ju Vacuum bomber och dessa sprider ju ingen strålning.

• nihka
    FallenAngelNr1000 skrev 2022-02-26 20:03:23 följande:

Förstår inte vad ni ska ha Jod tabletter till med tanke på att om det skulle smälla brutala bomber så är det ju Vacuum bomber och dessa sprider ju ingen strålning.

Jag misstänker att rushen handlar om rädsla för ett kärnvapenkrig och förstörelse av kärnkraftverk.
  • Rataxes
    Pinnen2 skrev 2022-02-26 17:55:53 följande:

Men hur många tror du åt jodtabletter i Sverige när olyckan inträffade för mer än 35 åt sedan?
    Radioaktivitet uppmättes i Sverige men så vitt jag vet gick inte ens då ut rekommendationer att ta jodtabletter.
    Och idag är strålningen en bråkdel av vad den var då även om sarkofagen skulle läcka.

I-131 har en halveringstid på 8 dagar. Det är runt 13100 dagar sedan Tjornobyl havererade... över 1600 halveringar. Det går inte mäta upp någon I-131 i området. 
  • Themis
    Rataxes skrev 2022-02-27 13:05:17 följande:
    I-131 har en halveringstid på 8 dagar. Det är runt 13100 dagar sedan Tjornobyl havererade... över 1600 halveringar. Det går inte mäta upp någon I-131 i området. 
    Exakt, alltså är det ungefär lika smart att köpa jodtabletter nu som att hamstra  dasspapper i en pandemi med ett respiratoriskt virus. 

Får med masspsykos... Drömmer
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • nihka
    Themis skrev 2022-02-27 19:41:46 följande:
    Exakt, alltså är det ungefär lika smart att köpa jodtabletter nu som att hamstra  dasspapper i en pandemi med ett respiratoriskt virus. 

Får med masspsykos... Drömmer
    Samma händer i Finland och Norge:

www.hbl.fi/artikel/finlandarna-hamstrar-jodtabletter-efter-nyheten-om-forhojd-stralning-ta-inga-tabletter-sager-stuk/

e24.no/naeringsliv/i/bGJ3r5/flere-utsolgt-for-jod-tabletter-mange-har-satt-seg-paa-venteliste

Myndigheter uppmanar människor att INTE ta jodtabletter utan rekommendation från dem.
Svar på tråden Jodtabletter slut