Inlägg från: sommar2019juni |Visa alla inlägg
  • sommar2019juni

Vad baseras SGI på?

Hej!

jag har snart pluggat färdigt till ingenjör och undrar lite vad baseras sgi till föräldrapenningen på? Jag har försökt läsa men får inget tydligt svar.

jag vill planera, såklart ödmjuk till att det kan ta tid att bli med barn, men jag vill att min föräldrapenning ska baseras på den lön jag kommer ha när jag börjar jobba from 1 maj. har nu endast CSN och undrar därför hur länge måste jag jobba med den lönen jag kommer ha från 1 maj för att föräldrapenningen ska baseras på det? Kommer ha månadslön.

berätta gärna hur ni tänker runt karriär och barn, jag har en otrolig längtan efter barn, vi båda kommer ha fast jobb och goda förhållanden och känner oss redo, allt vi längtar efter. Men funderar över min karriär, har fått jobb, som projektledare inom de jag studerat. Men bör jag jobba ett år eller två för att få erfarenheter? jag vet att alla gör som man vill men vill gärna ha tips från era erfarenhete!

tack på förhand ????

Fundersam
  • Svar på tråden Vad baseras SGI på?
  • sommar2019juni

Tack för ditt svar, så från när jag börjar jobba heltid den 1 maj till december ut har jag då jobbat 8 månader Och efter det baseras min sgi på min månadslön? 

Vad händer OM jag skulle bli gravid innan december men fortsätter jobba, så jag hinner jobba till och med december, så blir det samma sak?

jaa alltså fasen så svårt detta, önskar att man bara fick veta när man kommer bli gravid om man börja försöka men så enkelt är det inte?

• sommar2019juni

Tacktacktack! För dina svar, gud vilken koll du har!

tycker det är så svårt förstå allting rörande detta så uppskattar verkligen ditt svar ????

• sommar2019juni

Tack snälla för att ni tar er tid att svara! Hjälper mig väldigt mycket att förstå det hela, givetvis har jag/vi läst på om detta men är lättare nu när ni förklarar det från ett annat perspektiv! Tack snälla för det!

• sommar2019juni

Så summan av allt detta är alltså att jobbar jag heltid i 8 månader så är det liksom bäst grundande för så god ekonomi som möjligt. 

varför det känns lite extra ?grötigt? är för att någonstans där jag läste sade man att får jag fast anställning baseras föräldrapenningen på det jag förväntas ha i lön, på något vis som jag inte riktigt förstod :)

vill såklart basera min föräldrapenning på den lön jag kommer att ha, i och med att det är en hög avlönad lön, som dessvärre då är högre en FK taket. 

det ni skrev om att man kan få ut 10% extra, måste man då vara medlem i AFA försäkringar?

Svar på tråden Vad baseras SGI på?