Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Vad baseras SGI på?

8 månaders arbete = SGI fungerar för allt inkl. föräldrapenning.

Sen är min erfarenhet att det är bra att få en stabil tillvaro på jobbet, men att man inte kan räkna med att få barn på beställning så det är en balansgång hur man ska göra... Ska man testa direkt och "riskera" att det blir barn tidigt eller ska man vänta och riskera att man inte får barn och kommer att undra om det hade blivit barn om man börjat försöka direkt...

Men att få upp en bra SGI + behålla den genom smart planerande av sin föräldraledighet = mycket mer frihet att kunna vara ledig längre (pga att ersättningen är högre än om man har kass SGI)

• nnnnnnnn

Det är så svårt att veta hur man mår och hur det går om man blir gravid. Så kan man vänta in dessa 8 månader och dessutom bli säkrare på arbetet under tiden så är det win-win.

Har man inte tid att vänta så kan man i värsta fall se till att dela tidigt på ledigheten så att man inte tar ut sin föräldrapenning när man har dålig SGI.
    Tex: Mamman har dålig SGI. Men är ledig i början tex de 6 första månaderna. Under denna tiden försöker hon att inte ta ut någon föräldrapenning alls eller så lite som möjligt, man får leva på minskade utgifter + sparpengar + kärlek och luft...
    När barnet är 6 månader så jobbar mamman 100% under 8 månader = får upp sin SGI till max. Pappan är hemma och tar ut FP.
    När barnet är 14 månader har mamman full SGI och kan börja ta ut sin FP. Kanske genom att vara helt ledig ett tag? Eller jobba tex 50% under en längre tid? Eftersom barnet är över 1 år behöver man ta ut FP för att inte förlotra sin SGI igen = är man helt ledig så tar man ut 5 SGI-dagar/vecka för att säkra sin SGI. Jobbar man 50% tar man ut 2,5 SGI-dagar per vecka osv.

• nnnnnnnn

Tror att ifall du klarat av att utbilda dej till ingenjör så klarar du säkert av att läsa in dej på SGI och föräldrapenning med!

Läs gärna på hur man kan dela mm.

De viktigaste grunderna är:
    *  8 månaders jobb = helt säkrad SGI
    * Under barnets första år får båda föräldrarna vara helt lediga och själva bestämma om de vill/behöver ta ut FP. Från och med barnets första födelsedag måste båda föräldrarna ha sysselsättning heltid (sysselsättning = jobbar 100% eller studerar minst 50% eller tar ut FP 5 dagar/vecka eller kombinerar detta på olika sätt)
    * Båda föräldrarna har lika många FP-dagar att ta ut. Men var gärna noga med att vara lediga lika många dagar med...
    * När barnet fyller 4 år får man bara spara 96 dagar tillsammans. Har man kvar fler så försvinner dessa. Så se till att inte ha fler dagar kvar. Det finns knep att ta ut dagar utan att jobba mindre om man inte känner att man kan ta ledigt...
    * Personlig erfarenhet säger att de som är mest nöjda är de som delar lika, delar tidigt och satsar på att vara lediga mycket tillsammans i början.
    De som är mest missnöjda är de som delat: Hon = 1 år ledig, han = 0,5 år ledigt efter det => Anledning - oklart, det bara blev så eller så gör väl alla?
    De som delat som ovan men har gjort det efter noga uttänkt plan, diskuterat andra möjligheter och kommit fram till att detta är perfekt = tycker det är bra. MEN de som delar så utan en plan brukar ångra sig i efterhand när de hunnit tänka igenom det hela...
    * Vi var helt ledig båda under 3 månader i början. 10 pappadagar + 5 veckors semester vars = 12 veckor tillsammans utan att ekonomin påverkades mer än om den andre jobbat och tagit semester senare under året.
    Kan säga att detta har varit GULD värt! Efter 3 månader sitter mer rutiner, barnet sover bättre, äter bättre osv.
    Jag vet ingen som varit hemma 3-6 månader tillsammans som ångrat detta. Däremot många som skippat det och sen ångrat att de inte tog mer tid tillsammans i början.
    * Kan man klara sig på att jobba 80% tillsammans första året så är det otroligt skönt. Mycket tid tillsammans är så skönt.
    Vår bästa fördelning var när vi gjorde såhär:
    1) 12 veckor helt ledig tillsammans.
    2) Pappan jobbade 80%, ledig onsdag så ingen vecka blev så lång och ensam, tills barnet var 6-7 månader.
    3) Vi delade på 80% efter det, ena jobbade mån-tis och andra jobbade tors-fre och onsdagar var vi hemma tillsammans. Otroligt skönt att hålla kontakten med jobbet 2 dagar per vecka, ha 3 "helgdagar" tillsammans varje vecka (ons + lör + sön) och ha ensamansvar för barnet 2 dagar/vecka.

• nnnnnnnn
    Anonym (Crabb) skrev 2022-02-28 19:58:36 följande:
    Om du börjar en tillsvidareanställning (fast anställning) på heltid måste du arbeta i minst 6 månader för att få en sgi baserad på din heltidslön.

Du kan alltså bli gravid månad 3 när du arbetar och börja gå på föräldraledighet 2 veckor innan beräknad födsel och få full föräldrapenning på sjukpenningsnivå baserad på din heltidslön.

Skulle du bli gravid innan du får din anställning kan det bli ett problem!

Jag tror däremot om du blir gravid och går på föräldraledighet innan du har arbetar 1 helt år på heltid kan det påverka din semesterlön från jobbet. Kan hända du får lite lägre lön eller färre dagar eftersom du inte hunnit jobba in ett års semester på heltid. För på de flesta arbetsplatser är det. Obligatoriskt att ta ut semester från jobbet under föräldraledigheten (sommarsemestern). Bara så du du kollar upp det så du inte får en chock eller börjar fundera senare på det. Du kan antingen kolla med facket eller HR. Du behöver inte ta det med chefen. 
    De första 180 föräldraledighetsdagarna är semesterlönegrundande. Så första halvåret med ett nytt barn tjänar du semesterdagar på samma sätt som om du jobbat.

Så den betalda semestern kan påverkas alla år man är FL med barn. Men man har ändå rätt till 5veckors semester, fast den kan i värsta fall vara helt obetald!
  • nnnnnnnn
    sommar2019juni skrev 2022-03-02 11:00:01 följande:

Så summan av allt detta är alltså att jobbar jag heltid i 8 månader så är det liksom bäst grundande för så god ekonomi som möjligt. 

varför det känns lite extra grötigt är för att någonstans där jag läste sade man att får jag fast anställning baseras föräldrapenningen på det jag förväntas ha i lön, på något vis som jag inte riktigt förstod :)

vill såklart basera min föräldrapenning på den lön jag kommer att ha, i och med att det är en hög avlönad lön, som dessvärre då är högre en FK taket. 

det ni skrev om att man kan få ut 10% extra, måste man då vara medlem i AFA försäkringar?

Dessa 10% är i vissa avtal bundna till att man ska ha arbetat en viss tid.
    I vårt fall är det 1 år som man ska ha jobbat och då får man 10% extra ett par månader. Vet en på jobbet som anställdes typ 1/1 och gick på föräldraledighet 31/12 och därför nekades eftersom det inte var ett helt år som hen arbetat, så denne ändrade så att FL startade den 1/1 och tjänade på så sätt 10% av en heltidslön... Värt att kolla upp!
Svar på tråden Vad baseras SGI på?