Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

Vad baseras SGI på?

nnnnnnnn skrev 2022-02-28 20:10:08 följande:
    De första 180 föräldraledighetsdagarna är semesterlönegrundande. Så första halvåret med ett nytt barn tjänar du semesterdagar på samma sätt som om du jobbat.

Så den betalda semestern kan påverkas alla år man är FL med barn. Men man har ändå rätt till 5veckors semester, fast den kan i värsta fall vara helt obetald!
    Det är inte helt korrekt. 180 dagar gäller för ensamstående eller i vissa kollektivavtal. Lagen säger 120 dagar, alltså ca 1/3 av normalt intjänande.

Sen skulle jag vilja komplettera till dig TS att du kan få en SGI fastställd på din lön from 1 maj även om du blir gravid direkt och sen jobbar graviditeten ut. Du behöver inte jobba 8mån och sen bli gravid. Det handlar på ett sätt om förväntad lön, vilken lön du skulle haft om du inte varit föräldraledig.

Men det jag skulle vilja lägga till är föräldrapenningtillägg eller föräldralön. Det är kollektivavtalade förmåner som kan betalas ut av arbetsgivaren direkt eller en försäkringsorganisation typ AFA Försäkring. Men den kommer med villkor, inom vissa avtal krävs att man varit sammanhängande anställd i ett år för att få del av förmånen. Så om vi säger att man vill snåla med dagar och inte ta ut så många den första tiden så kan det vara ett jättebra tillskott att få ett tillägg motsvarande 10% av lönebortfallet (vilket de flesta ger). Men har man inte koll på reglerna så att det uteblir så påverkar det ekonomin ganska mycket.

Är man dessutom högavlönad så kan förmånerna från arbetsgivaren vara ännu bättre så att de täcker större del av bortfallet eftersom den som har hög lön inte kommer komma upp i 80% av lönen från Försäkringskassan pga det tak som de har.
  • Anonym (Ellen)
    Lönnsirap skrev 2022-02-28 21:20:24 följande:

Några småsaker:
    * Att få ut 80% av lönen är en förenklad bild. I själva verket så är det viktigt att hålla koll på taket på föräldrar-försäkringen och att veta att 80%. Är snarare 75-69%
    *Tar du föräldrar-ledighet delar av en vecka och jobb andra delar. Glöm inte att betala skatt!
    *Föräldra-peng är en grej. Att faktiskt ha en bra anställning och jobba på, en annan. Ibland är det väldigt fördelaktigt att faktiskt hinna lära sig ett jobb INNAN man går på föräldraledighet.

80% av lönen (om vi kallar det så) kräver dessutom att du tar ut 7 dagar per vecka, och då räcker inte dagarna särskilt långt....
  • Anonym (Ellen)
    sommar2019juni skrev 2022-03-02 11:00:01 följande:

Så summan av allt detta är alltså att jobbar jag heltid i 8 månader så är det liksom bäst grundande för så god ekonomi som möjligt. 

varför det känns lite extra ?grötigt? är för att någonstans där jag läste sade man att får jag fast anställning baseras föräldrapenningen på det jag förväntas ha i lön, på något vis som jag inte riktigt förstod :)

vill såklart basera min föräldrapenning på den lön jag kommer att ha, i och med att det är en hög avlönad lön, som dessvärre då är högre en FK taket. 

det ni skrev om att man kan få ut 10% extra, måste man då vara medlem i AFA försäkringar?

Är man så pass högavlönad att man slår över F-kassans tak så kan arbetsgivaren ha två olika förmåner för föräldrar. Dels den om 10% av bortfallet. Dels en annan som säger att man fyller ut så att arbetsgivaren får motsvarande 80%. För om jag tjänar 75000kr mån säger vi och jag max kan få 27000kr från F-kassan så är jag långt ifrån de 80% som man annars är tänkt att få. Så det kan vara stora belopp att vänta från arbetsgivaren OM den har en sådan förmån. Kommun & region har den. Stat har något liknande som är knutet till hur många fp-dagar man har. Men båda avtalen har kvalifikationstider för att man ska få dem och dessa bör man kolla upp innan. Hur det ser ut i övriga avtal på marknaden vet jag inte men kollektivtalen är inga hemliga skrifter som personalavdelningen sitter och håller på utan de bör finnas på intranät eller liknande. Om man inte är med i facket, då kan man förstås få informationen från dem.
Svar på tråden Vad baseras SGI på?