Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

Vad baseras SGI på?

Hej, vet inte vilken ålder du är i. Men kan berätta hur jag gjorde. 

För det första ville jag göra karriär och bygga upp en stabil grund. Ett fast jobb är bra, men du kan bli uppsagd ändå så det är ingen säkerhet. 

Jag var färdig civilingenjör när jag var 24. Bestämde att inte skaffa barn förrän jag passerat 30, ville jobba och skaffa ett gott rykte i branschen och jobba mig uppåt. Provade på olika tjänster inom samma företag under denna tid. När jag var 32 bestämde jag och min sambo oss för att skaffa barn, blev gravid på 1a försöket. Jag gick då ner i chefstjänst under graviditeten, är ännu föräldraledig och väntar barn nummer 2 i sommar. Valt att skaffa barn tätt, mycket på grund av karriärsskäl. Kombinerar inte jobb och föräldraledighet utan är föräldraledig på heltid då jag vill det. 

Så mycket beror på vad du själv är för människa och har för framtidsplaner. Att satsa några år på karriär kräver en hel del diciplin, många gånger jag själv känt att jag bara velat ge upp. Men otroligt nöjd idag över min insats!

• Anonym (Elin)
    Anonym (Surt) skrev 2022-03-01 09:12:52 följande:
    Å andra sidan hade det kanske känts surt om du väntat 8 år med att försöka få barn, så hade det sedan visat sig vara jäkla svårt att bli gravid? Vi vet heller inte hur gammal TS är, hon kanske är 35 idag, då vill hon nog inte vänta längre än nödvändigt med att försöka. 
    Nu tror jag att du behöver läsa vad jag skrev igen. Skrev att det beror på vilken ålder ts är i. Jag hade planerat min karrär från tidig ålder, likaså barn. Kan bara ge personliga råd efter egna erfarenheter.

Ts efterfrågade karriärsråd efter utbildning. Där är mitt råd att jobba direkt efter utbildning, lära sig branschen och yrket. Nu är jag utbildad civilingenjör så vet hur det fungerar inom det yrket och branschen som jag arbetar i. Min tjänst jag har idag lär man sig inte på 1 år, tyvärr. Då får man nog söka annat jobb om man är 35 och nyexaminerad och ska börja karriären med en föräldraledighet. Branscherfarenhet är likaså viktigt.

Graviditet är inget hinder, men man måste samtidigt titta efter vad arbetsmarknaden tycker är attraktivt sett till konkurrens med. Sen vad man själv är nöjd med. Utbildning är ingen garanti för jobb. Just min utbildning är viktig att man börjar arbeta direkt efter examen om man vill göra någon karriär iallafall.

Karriär är valfritt att göra och kräver en hel del uppoffringar. Vill man skaffa barn får man nog lägga karriärsplaner åt sidan, om man inte redan byggt upp den innan barn. Det var jag noga med att göra och man får räkna med 8-10 år i både branschen och yrket då mitt yrke är otroligt omfattande.
Svar på tråden Vad baseras SGI på?