• sommar2019juni

Vad baseras SGI på?

Hej!

jag har snart pluggat färdigt till ingenjör och undrar lite vad baseras sgi till föräldrapenningen på? Jag har försökt läsa men får inget tydligt svar.

jag vill planera, såklart ödmjuk till att det kan ta tid att bli med barn, men jag vill att min föräldrapenning ska baseras på den lön jag kommer ha när jag börjar jobba from 1 maj. har nu endast CSN och undrar därför hur länge måste jag jobba med den lönen jag kommer ha från 1 maj för att föräldrapenningen ska baseras på det? Kommer ha månadslön.

berätta gärna hur ni tänker runt karriär och barn, jag har en otrolig längtan efter barn, vi båda kommer ha fast jobb och goda förhållanden och känner oss redo, allt vi längtar efter. Men funderar över min karriär, har fått jobb, som projektledare inom de jag studerat. Men bör jag jobba ett år eller två för att få erfarenheter? jag vet att alla gör som man vill men vill gärna ha tips från era erfarenhete!

tack på förhand ????

Fundersam
  • Svar på tråden Vad baseras SGI på?
  • sommar2019juni

Tack snälla för att ni tar er tid att svara! Hjälper mig väldigt mycket att förstå det hela, givetvis har jag/vi läst på om detta men är lättare nu när ni förklarar det från ett annat perspektiv! Tack snälla för det!

• Lönnsirap

Några småsaker:
    * Att få ut 80% av lönen är en förenklad bild. I själva verket så är det viktigt att hålla koll på taket på föräldrar-försäkringen och att veta att 80%. Är snarare 75-69%
    *Tar du föräldrar-ledighet delar av en vecka och jobb andra delar. Glöm inte att betala skatt!
    *Föräldra-peng är en grej. Att faktiskt ha en bra anställning och jobba på, en annan. Ibland är det väldigt fördelaktigt att faktiskt hinna lära sig ett jobb INNAN man går på föräldraledighet.

• Anonym (Ellen)
    Lönnsirap skrev 2022-02-28 21:20:24 följande:

Några småsaker:
    * Att få ut 80% av lönen är en förenklad bild. I själva verket så är det viktigt att hålla koll på taket på föräldrar-försäkringen och att veta att 80%. Är snarare 75-69%
    *Tar du föräldrar-ledighet delar av en vecka och jobb andra delar. Glöm inte att betala skatt!
    *Föräldra-peng är en grej. Att faktiskt ha en bra anställning och jobba på, en annan. Ibland är det väldigt fördelaktigt att faktiskt hinna lära sig ett jobb INNAN man går på föräldraledighet.

80% av lönen (om vi kallar det så) kräver dessutom att du tar ut 7 dagar per vecka, och då räcker inte dagarna särskilt långt....
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Crabb) skrev 2022-02-28 19:58:36 följande:

Om du börjar en tillsvidareanställning (fast anställning) på heltid måste du arbeta i minst 6 månader för att få en sgi baserad på din heltidslön.

Du kan alltså bli gravid månad 3 när du arbetar och börja gå på föräldraledighet 2 veckor innan beräknad födsel och få full föräldrapenning på sjukpenningsnivå baserad på din heltidslön.

Skulle du bli gravid innan du får din anställning kan det bli ett problem!

Jag tror däremot om du blir gravid och går på föräldraledighet innan du har arbetar 1 helt år på heltid kan det påverka din semesterlön från jobbet. Kan hända du får lite lägre lön eller färre dagar eftersom du inte hunnit jobba in ett års semester på heltid. För på de flesta arbetsplatser är det. Obligatoriskt att ta ut semester från jobbet under föräldraledigheten (sommarsemestern). Bara så du du kollar upp det så du inte får en chock eller börjar fundera senare på det. Du kan antingen kolla med facket eller HR. Du behöver inte ta det med chefen. 

Är det inte att du får en sgi beräknad på din heltidslön direkt du ämnar arbeta 6 månader frammåt eller mer? Det fick i alla fall jag efter mitt senaste jobbyte. Däremot ska du ha arbetat minst 8 månader för att din föräldrapenning ska beräknas på samma nivå som din sgi, under de första 90? 180? dagarna. Har du jobbat minst 6 månader men inte 8 månader innan dess, är de dagarna på grundnivå.
  • Anonym (Elin)

Hej, vet inte vilken ålder du är i. Men kan berätta hur jag gjorde. 

För det första ville jag göra karriär och bygga upp en stabil grund. Ett fast jobb är bra, men du kan bli uppsagd ändå så det är ingen säkerhet. 

Jag var färdig civilingenjör när jag var 24. Bestämde att inte skaffa barn förrän jag passerat 30, ville jobba och skaffa ett gott rykte i branschen och jobba mig uppåt. Provade på olika tjänster inom samma företag under denna tid. När jag var 32 bestämde jag och min sambo oss för att skaffa barn, blev gravid på 1a försöket. Jag gick då ner i chefstjänst under graviditeten, är ännu föräldraledig och väntar barn nummer 2 i sommar. Valt att skaffa barn tätt, mycket på grund av karriärsskäl. Kombinerar inte jobb och föräldraledighet utan är föräldraledig på heltid då jag vill det. 

Så mycket beror på vad du själv är för människa och har för framtidsplaner. Att satsa några år på karriär kräver en hel del diciplin, många gånger jag själv känt att jag bara velat ge upp. Men otroligt nöjd idag över min insats!

• Anonym (Surt)
    Anonym (Elin) skrev 2022-03-01 09:07:23 följande:

Hej, vet inte vilken ålder du är i. Men kan berätta hur jag gjorde. 

För det första ville jag göra karriär och bygga upp en stabil grund. Ett fast jobb är bra, men du kan bli uppsagd ändå så det är ingen säkerhet. 

Jag var färdig civilingenjör när jag var 24. Bestämde att inte skaffa barn förrän jag passerat 30, ville jobba och skaffa ett gott rykte i branschen och jobba mig uppåt. Provade på olika tjänster inom samma företag under denna tid. När jag var 32 bestämde jag och min sambo oss för att skaffa barn, blev gravid på 1a försöket. Jag gick då ner i chefstjänst under graviditeten, är ännu föräldraledig och väntar barn nummer 2 i sommar. Valt att skaffa barn tätt, mycket på grund av karriärsskäl. Kombinerar inte jobb och föräldraledighet utan är föräldraledig på heltid då jag vill det. 

Så mycket beror på vad du själv är för människa och har för framtidsplaner. Att satsa några år på karriär kräver en hel del diciplin, många gånger jag själv känt att jag bara velat ge upp. Men otroligt nöjd idag över min insats!

Å andra sidan hade det kanske känts surt om du väntat 8 år med att försöka få barn, så hade det sedan visat sig vara jäkla svårt att bli gravid? Vi vet heller inte hur gammal TS är, hon kanske är 35 idag, då vill hon nog inte vänta längre än nödvändigt med att försöka. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Surt) skrev 2022-03-01 09:12:52 följande:
    Å andra sidan hade det kanske känts surt om du väntat 8 år med att försöka få barn, så hade det sedan visat sig vara jäkla svårt att bli gravid? Vi vet heller inte hur gammal TS är, hon kanske är 35 idag, då vill hon nog inte vänta längre än nödvändigt med att försöka. 
    Nu tror jag att du behöver läsa vad jag skrev igen. Skrev att det beror på vilken ålder ts är i. Jag hade planerat min karrär från tidig ålder, likaså barn. Kan bara ge personliga råd efter egna erfarenheter.

Ts efterfrågade karriärsråd efter utbildning. Där är mitt råd att jobba direkt efter utbildning, lära sig branschen och yrket. Nu är jag utbildad civilingenjör så vet hur det fungerar inom det yrket och branschen som jag arbetar i. Min tjänst jag har idag lär man sig inte på 1 år, tyvärr. Då får man nog söka annat jobb om man är 35 och nyexaminerad och ska börja karriären med en föräldraledighet. Branscherfarenhet är likaså viktigt.

Graviditet är inget hinder, men man måste samtidigt titta efter vad arbetsmarknaden tycker är attraktivt sett till konkurrens med. Sen vad man själv är nöjd med. Utbildning är ingen garanti för jobb. Just min utbildning är viktig att man börjar arbeta direkt efter examen om man vill göra någon karriär iallafall.

Karriär är valfritt att göra och kräver en hel del uppoffringar. Vill man skaffa barn får man nog lägga karriärsplaner åt sidan, om man inte redan byggt upp den innan barn. Det var jag noga med att göra och man får räkna med 8-10 år i både branschen och yrket då mitt yrke är otroligt omfattande.
  • sommar2019juni

Så summan av allt detta är alltså att jobbar jag heltid i 8 månader så är det liksom bäst grundande för så god ekonomi som möjligt. 

varför det känns lite extra ?grötigt? är för att någonstans där jag läste sade man att får jag fast anställning baseras föräldrapenningen på det jag förväntas ha i lön, på något vis som jag inte riktigt förstod :)

vill såklart basera min föräldrapenning på den lön jag kommer att ha, i och med att det är en hög avlönad lön, som dessvärre då är högre en FK taket. 

det ni skrev om att man kan få ut 10% extra, måste man då vara medlem i AFA försäkringar?

• Jemp
    sommar2019juni skrev 2022-03-02 11:00:01 följande:

Så summan av allt detta är alltså att jobbar jag heltid i 8 månader så är det liksom bäst grundande för så god ekonomi som möjligt. 

varför det känns lite extra ?grötigt? är för att någonstans där jag läste sade man att får jag fast anställning baseras föräldrapenningen på det jag förväntas ha i lön, på något vis som jag inte riktigt förstod :)

vill såklart basera min föräldrapenning på den lön jag kommer att ha, i och med att det är en hög avlönad lön, som dessvärre då är högre en FK taket. 

det ni skrev om att man kan få ut 10% extra, måste man då vara medlem i AFA försäkringar?

Det är inte du utan din arbetsgivare som behöver vara medlem/teckna avtal med AFA. Alla med kollektivavtal har det och fler därtill.
  • nnnnnnnn

varför det känns lite extra grötigt är för att någonstans där jag läste sade man att får jag fast anställning baseras föräldrapenningen på det jag förväntas ha i lön, på något vis som jag inte riktigt förstod :)

Dessa 10% är i vissa avtal bundna till att man ska ha arbetat en viss tid.
    I vårt fall är det 1 år som man ska ha jobbat och då får man 10% extra ett par månader. Vet en på jobbet som anställdes typ 1/1 och gick på föräldraledighet 31/12 och därför nekades eftersom det inte var ett helt år som hen arbetat, så denne ändrade så att FL startade den 1/1 och tjänade på så sätt 10% av en heltidslön... Värt att kolla upp!
  • Anonym (Ellen)

Är man så pass högavlönad att man slår över F-kassans tak så kan arbetsgivaren ha två olika förmåner för föräldrar. Dels den om 10% av bortfallet. Dels en annan som säger att man fyller ut så att arbetsgivaren får motsvarande 80%. För om jag tjänar 75000kr mån säger vi och jag max kan få 27000kr från F-kassan så är jag långt ifrån de 80% som man annars är tänkt att få. Så det kan vara stora belopp att vänta från arbetsgivaren OM den har en sådan förmån. Kommun & region har den. Stat har något liknande som är knutet till hur många fp-dagar man har. Men båda avtalen har kvalifikationstider för att man ska få dem och dessa bör man kolla upp innan. Hur det ser ut i övriga avtal på marknaden vet jag inte men kollektivtalen är inga hemliga skrifter som personalavdelningen sitter och håller på utan de bör finnas på intranät eller liknande. Om man inte är med i facket, då kan man förstås få informationen från dem.
Svar på tråden Vad baseras SGI på?