• Blommise

Försörjningsstöd - Köpa alkohol?

Hejhej, tänker inte gå in på detalj men får försörjningsstöd från socialtjänsten då jag inte kan jobba just nu, 
    jag är ingen som festar men jag gillar att blanda drinkar ibland och tänkte gå in på systembolaget och handla lite alkohol.
    behöver resten av pengarna så tänkte inte handla för alla pengarna såklart, tänkte handla för under 400-kr.

Men har socialen rätt att ha någon åsikt om detta? är lite rädd att de ska ringa mig och ifrågasätta eller klaga, eller att min handläggare ska tycka att det är onödigt av mig.
    visst får man väl köpa lite alkohol ibland för sitt försörjningsstöd utan att det anses som att man gör något fel

• Svar på tråden Försörjningsstöd - Köpa alkohol?
  • Anonym (Jenny)

Ja, det får du! Sedan kan du kanske inte gå dit och klaga om att pengarna inte räcker och be om akut bistånd till mat sedan, men det verkar som om du har koll på att pengarna ska räcka månaden ut.

• Anonym (X)

Det är dina pengar, och så länge du betalar de räkningar du får försörjningsstöd till så gör du vad du vill med resterande pengar.

• Anonym (Nej)

De har inte att göra med vad du gör av pengarna och har ingen chans att veta heller, om ingen elak bekant skvallrar, och då har de ändå inte med det att göra.

• Anonym (fio)
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-09 16:35:54 följande:

De har inte att göra med vad du gör av pengarna och har ingen chans att veta heller, om ingen elak bekant skvallrar, och då har de ändå inte med det att göra.

Vissa kräver kontoutdrag och redovisning av uttagna kontanter.

Till ts, nej det ska inte vara några problem men en sådan liten mängd.
Svar på tråden Försörjningsstöd - Köpa alkohol?