Anonym (Bengt) skrev 2022-03-14 16:00:21 följande:
Precis, OM det kommer fram. Då skadas vår relation permanent. Därför är det hänsynslöst av den som vänstrar att berätta det för någon som har relation med båda i paret. Man hamnar i en paradox - inget svar är rätt.
Jag fick veta det i ett fall, och när hans fru fick veta det så spände hon ögonen i mig och frågade väldigt argt om jag hade vetat om det. Nej, ljög jag. Väldigt obehagligt, men något mindre obehagligt än om jag hade svarat ärligt.
Till syvende och sist är det de otrogna själva som måste lösa sina problem. Om de berättar för en vän eller bror så gör de det kanske för att lätta sitt samvete, men skadar samtidigt vänskapsrelationen. Det är egoistiskt.
Japp otroheter har en tendens att skapa ett jävla kaos för både de direkt berörda men även folk runt omkring dem... för att inte tala om deras barn.
Ja otrohet handlar ju i grunden om egoism där man sätter sig själv först och skiter i vilka konsekvenser det kommer få för andra
Men jag håller inte med om att "inget svar är rätt" för om du ställs inför valet mellan att hjälpa en person som blir illa behandlad av någon annan eller hjälpa någon behandla någon annan illa så är det ur ett moraliskt perspektiv mer rätt mer rätt att hjälpa "offret" än "förövaren". Så fungerar ju även tex lagen, du döms inte för att ha avslöjat sanningen om ett brott, däremot kan du dömas för undanhållande av ett brott som då kan anses vara medhjälp.
Däremot är det givetvis ett väldigt tufft val man ställs inför där man tvingas välja mellan pest eller kolera och jag kan absolut förstå att man gärna väljer det alternativ som känns enklast för en själv.