Inlägg från: Anonym (lol) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lol)

Min kompis man på dejtingsida!

Hahaha, det är alltid lika lustigt med dubbelmoral....Drömmer

• Anonym (lol)
    Anonym (Oj då) skrev 2022-03-10 11:05:56 följande:
    Tack för svar, det var det jag önskade med min tråd. 
    Så vad är poängen med din tråd?

Du vill veta vad andra skulle gjort... men kommer såklart aldrig någonsin berätta för din man för du har ju en hel arsenal med ursäkter för att rättfärdiga ditt agerande... som tex att "det gynnar alla".

Så när du fått andras åsikter, vad gör du med dem?
    Skriver ner dem i en lång lista som du sen använder som dasspapper?
  • Anonym (lol)
    Anonym (Oj då) skrev 2022-03-10 11:09:30 följande:
    Var bara nyfiken att höra hur andra skulle ha gjort. Jag har inte någonstans skrivit att jag tänker berätta för henne....
    Men snälla TS, folk är inte dumma i huvudet. De flesta klarar av att läsa mellan raderna Drömmer

Vad är det du fiskar efter?
    Få höra att både du och den andra snubben bara är livsnjutare och det ni gör är helt ok eller till och med jättebra för alla så det ska kännas bättre för dig att bedra din man och blunda för att den andra snubben bedrar din "kompis"?
  • Anonym (lol)
    Anonym (lll) skrev 2022-03-10 12:18:10 följande:
    Lätt att intala sig att det är jättevanlig eftersom du gör så själv och vill få bekräftelse på att det inte är så fel. 
    Precis, kognitiv dissonans is a bitch.... 

Ingen vill se sig själv som ett rövhål, alla vill se sig själv som reko personer. Men så gör man något rövaktigt ändå...och då stämmer ju inte det man vill tro om sig själv med verkligheten.... och det signalerar hjärnan med att man får dåligt samvete, men fan va jobbigt då, hur fan gör jag nu?.... hmmm.. hmmm... Jaaa jag gör om mina värderingar istället för då stämmer ju det jag vill tro om mig själv med det jag gör.... eureka!!!!!

Problemet är att den där fantastiska akrobatiken med sitt samvete/ego bara finns i ens egen hjärna. Alla andra runt omkring en har ju inte ändrat sina värderingar. Men det blir man ju blind för...så blind att man inte ens fattar dubbelmoralen i att tycka det är fel att någon annan gör samma sak man själv gör Drömmer

Och när man sen blir påkommen så sitter man där som en fågelholk och kan bara inte förstå huuuur ens partner kan "överreagera" på nåt så trivialt... men gösses, skärp till dig nu... jag har ju bara knullat lite vid sidan av... vad är problemet? 
  • Anonym (lol)
    Anonym (Mullvaden) skrev 2022-03-10 16:03:44 följande:

Fint självmål och anekdot. Du har just på egen hand läst vad som inte står och projicerat det på TS.

Kognitiv dissonans is truly a bitch. Liksom ditt projicerande. 

Jo det är nog lätt att se självmål om man är blind eller läser genom ett sugrör.

Projicering är när man projicerar sina egna brister på andra... och vad jag vet sitter jag inte och kåtar upp mig med andra bakom ryggen på min partner och blir så till mig av förfäran när någon bekants partner gör likadant att jag överväger att avslöja personen..

Så du är liksom ute och cyklar ganska långt utanför kartan.... man skulle nästan kunna kalla det självmål?Flört 
  • Anonym (lol)
    KimLinnefeldt skrev 2022-03-12 16:32:08 följande:

Jag har varit med om några gånger att få veta att en väns hälft är otrogen. Det är ingen rolig upplevelse, eftersom det innebär att jag dras in i ett ljugande, oförskyllt.

Jag har valt att inte lägga mig i, inte berättat för motparten även om jag känner henne. I något fall umgås vi alla. 

Jag skulle som någon annan föreslog avsluta relationen, påpeka att jag känner igen honom och är bekant med kvinnan i fråga. Sen inte svara på några mer meddelanden.

Fast även det är ju ett val.

Om sanningen inte kommer fram så slipper man såklart ta konsekveserna för sitt val, men kommer den fram så får man stå till svars för sina val och ta konsekvenserna för det.

Så insyltad blir man oavsett för när man väljer att inte berätta så tar man aktivt sida för den som bedrar och möjligggör för att det ska kunna fortsätta. Och din relation till den som blir bedragen blir då lika beroende av att sanningen aldrig kommer fram som det är för den som bedrar.

Personligen sade jag upp bekanskapen med alla som vetat men valt iatt inte berätta. Jag kan absolut förstå att det är en knepig situation de hamnar i men varför skulle man vilja ha såna vänner? Jag föredrar vänner som ställer upp för mig när jag behöver dem.
  • Anonym (lol)
    Anonym (Bengt) skrev 2022-03-14 15:37:17 följande:
    Om min bror berättar att han varit otrogen, ska jag då berätta det för hans fru, alltså min svägerska?
    Det är upp till dig upp till dig att avgöra vem du tycker att du vill vara mest lojal mot,

De jag säger är att inte säga något oxå är ett val som får konsekvenser för den drabbade och även för dig. Dvs väljer du att inte säga nåt för att skydda din bror så har du oxå tagit din brors sida och då kan du inte förvänta dig att din svägerska ska vilja vara vän med dig när det kommer fram.
  • Anonym (lol)
    Anonym (Bengt) skrev 2022-03-14 16:00:21 följande:
    Precis, OM det kommer fram. Då skadas vår relation permanent. Därför är det hänsynslöst av den som vänstrar att berätta det för någon som har relation med båda i paret. Man hamnar i en paradox - inget svar är rätt.

Jag fick veta det i ett fall, och när hans fru fick veta det så spände hon ögonen i mig och frågade väldigt argt om jag hade vetat om det. Nej, ljög jag. Väldigt obehagligt, men något mindre obehagligt än om jag hade svarat ärligt. 

Till syvende och sist är det de otrogna själva som måste lösa sina problem. Om de berättar för en vän eller bror så gör de det kanske för att lätta sitt samvete, men skadar samtidigt vänskapsrelationen. Det är egoistiskt.
    Japp otroheter har en tendens att skapa ett jävla kaos för både de direkt berörda men även folk runt omkring dem... för att inte tala om deras barn.

Ja otrohet handlar ju i grunden om egoism där man sätter sig själv först och skiter i vilka konsekvenser det kommer få för andra

Men jag håller inte med om att "inget svar är rätt" för om du ställs inför valet mellan att hjälpa en person som blir illa behandlad av någon annan eller hjälpa någon behandla någon annan illa så är det ur ett moraliskt perspektiv mer rätt mer rätt att hjälpa "offret" än "förövaren". Så fungerar ju även tex lagen, du döms inte för att ha avslöjat sanningen om ett brott, däremot kan du dömas för undanhållande av ett brott som då kan anses vara medhjälp.

Däremot är det givetvis ett väldigt tufft val man ställs inför där man tvingas välja mellan pest eller kolera och jag kan absolut förstå att man gärna väljer det alternativ som känns enklast för en själv.
Svar på tråden Min kompis man på dejtingsida!