• Anonym (F)

Ok med porr eller inte ok?

Är det ok eller inte ok att titta på porr om man är i ett förhållande? Vad tycker du? 
    Och vad gör man om man är oense i frågan?

• Svar på tråden Ok med porr eller inte ok?
  • Anonym (Kvinna 2)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-03-11 21:45:06 följande:

Har sett den där skinnhissen åka upp och ner så många gånger att jag inte längre reagerar på det.

Fast nu gällde ju inte frågan onani utan porr.
  • Anonym (Kvinna 2)
    sextiotalist skrev 2022-03-12 07:47:36 följande:

Inga problem. Jag äger inte min sambo.
    Jag anser inte heller att krav hör hemma i en sund relation, eftersom det borde ligga i bådas intesse att trivas ihop.
    Den dagen krav börjar uttalas, är det tecken på obalans i relationen.

Överenskommelser då? Är det ok? T.ex. vi är överens om att inte ligga med andra?
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinna 2) skrev 2022-03-12 07:51:02 följande:
    Överenskommelser då? Är det ok? T.ex. vi är överens om att inte ligga med andra?
    Jag skrev tydligt att jag inser att  en sund relation ligger det i bådas intesse.
    För mig är en sådan överenskommelse inte aktuellt. Skulle min sambo velat haft en sådan relation så skulle han få ha en annan kvinna i sitt liv.
    Men för oss är det ett icke-fråga 
  • Slavdrivaren

Jag tittar inte på porr av två anledningar, dels att det är ointressant och dels att det i förlängningen gör att jag tappar åtrå till det jag faktiskt har.

Mina två kvinnor bestämmer jag över, de varken vill eller får titta.

• Anonym (Kvinna 2)
    sextiotalist skrev 2022-03-12 08:00:15 följande:
    Jag skrev tydligt att jag inser att  en sund relation ligger det i bådas intesse.
    För mig är en sådan överenskommelse inte aktuellt. Skulle min sambo velat haft en sådan relation så skulle han få ha en annan kvinna i sitt liv.
    Men för oss är det ett icke-fråga 
    Hade jag tyckt att du var tydlig hade jag inte frågat. Jag blir bara ännu mer förvirrad av ditt senaste inlägg. Jag vet inte om du pratar om överenskommelser generellt eller om överenskommelser gällande porr. Jag vet heller inte var du drar gränsen mellan krav och överenskommelse, eller om du tycker att överenskommelser öht är ok. Du får tycka att jag är korkad som inte fattar vad du menar, men ansvaret att mottagaren förstår dig ligger inte bara hos mottagaren, utan även hos dig.
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinna 2) skrev 2022-03-12 09:09:31 följande:
    Hade jag tyckt att du var tydlig hade jag inte frågat. Jag blir bara ännu mer förvirrad av ditt senaste inlägg. Jag vet inte om du pratar om överenskommelser generellt eller om överenskommelser gällande porr. Jag vet heller inte var du drar gränsen mellan krav och överenskommelse, eller om du tycker att överenskommelser öht är ok. Du får tycka att jag är korkad som inte fattar vad du menar, men ansvaret att mottagaren förstår dig ligger inte bara hos mottagaren, utan även hos dig.
    Jag kan förstå att det är förvirrande för de som behöver regler för att ha en relation.
    Vi har aldrig haft krav på varandra, vi har aldrig haft uttalade överenskommelser. Av den enkla anledningen att det inte behövts.
    Det är inte samma sak som att vi inte kommunicerar med varandra, uttrycker önskemål, säger ifrån eller lyssnar på varandra. Både när det gäller vardagslivet eller det intima.
  • Anonym (Kvinna37)

När jag var runt 20 och min man tittade, då gillade jag de inte. Förbjöd dock inte honom bara sa att jag inte tyckte om det.  Men nu tittar vi gärna ihop också. Jag kan även titta lite själv, de tror jag han gör också.

• Tukt
    Anonym (Kvinna37) skrev 2022-03-12 10:23:41 följande:

När jag var runt 20 och min man tittade, då gillade jag de inte. Förbjöd dock inte honom bara sa att jag inte tyckte om det.  Men nu tittar vi gärna ihop också. Jag kan även titta lite själv, de tror jag han gör också.

Av nyfikenhet, var det något speciellt som gjorde du ändrade dig, eller var det något som växte fram?
  • Anonym (Uu)
    Anonym (Anonymous) skrev 2022-03-12 01:20:14 följande:
    I fallet med rökning så får du ju i dig nikotin samt tobaksrök som skadar både dig själv och andra. Med porr så får du i dig ingenting rent fysiologiskt och har ingen bevisad påverkan på din faktiska hälsa såvida du inte själv mår dåligt av det.

Det förekommer absolut utnyttjanden och övergrepp inom porrproduktion, vilket gör det rätt osäkert att veta vad som är schyst porr eller inte. Finns dock väldigt mycket porr som inte innehåller några faktiska människor heller utan är skapad på andra vis (animering, text, teckningar, ljudspår etc) som går alldeles utmärkt att konsumera.

Att förbjuda porr som helhet i ett förhållande, av ren princip, skulle jag mer säga är likt att förbjuda rockmusik hellre än rökning. Vissa vill kanske ha det så och det är upp till dem, men jag skulle inte dra dessa liknelser som du gör. Det bottnar mer i en fråga om moral hellre än att undvika hälsorisker.

Men vem är du att bestämma eller kräva att någon annan inte ska röka? Det är den personens val, oavsett hur dåligt det än är för hälsan. Har du åsikter om den personens val så är du sjukligt svartsjuk och osäker.. eller hur var det nu? 

Min jämförelse handlar inte om hälsorisker, det handlar om att det tydligen är sjukligt svartsjukt att ha vissa krav på sin partner eller förväntningar/åsikter i ett förhållande. Jag vet inget par där man inte har överenskommelser, förväntningar eller åsikter. Dessa överenskommelser, förväntningar och åsikter skiljer sig givetvis åt från par till par och det är på inget sätt sjukare att säga att man inte är okej med att ha en partner som tittar på porr än vad det är att säga att man inte är okej med att ha en partner som röker, till exempel. Vissa vill inte vara tillsammans med folk som är överviktiga för att de inte tänder på överviktiga människor. Det är deras val. Vissa vill inte vara tillsammans med Sverigedemokrater, vissa vill inte vara tillsammans med folk som flirtar med andra och så vidare.

Att direkt dra kortet att man är sjukligt svartsjuk, bara för att man har andra preferenser och åsikter än en själv, blir bara barnsligt. För mig och många andra är det helt självklart att man inte vill ha en porrtittande partner. För oss är det lika självklart som att man inte vill ha en partner som flirtar med andra. Det funkar inte om man inte har samma syn på förhållandet, precis som det inte heller funkar om den ena vill umgås jätteofta medan den andra behöver mycket egen tid. 

Om porr är något väldigt viktigt för en människa, som man absolut inte kan släppa (rockmusik är inte samma sak eftersom man då inte onanerar till nakna människor) så ska man inte vara med mig. Jag vill ändå inte vara med en person som är helt fast i porren. 

Att inte kunna acceptera andra människors åsikter är däremot något som är sjukt. 

• Anonym (Kvinna37)
    Tukt skrev 2022-03-12 10:48:35 följande:
    Av nyfikenhet, var det något speciellt som gjorde du ändrade dig, eller var det något som växte fram?
      De växte nog fram. Kanske en mognads fråga.
Svar på tråden Ok med porr eller inte ok?