Byte av skola - barn med autism
Hej!
Jag har en son på snart 13 år med autism som efter sommaren ska börja sjuan på en ny skola då nuvarande skolan endast är klass F-6.
Nuvarande skolan ligger på samma ställe som vi bor men när han börjar sjuan så måste han åka en bit bort från hemmet.
Jag som mamma funderar mycket på detta då det alltid har känts tryggt för både honom och mig att vi varit i närheten under skoldagen. Hans största svårigheter är den sociala biten vilket har lett till att han inte har några direkta vänner. Finns en del elever som pratar lite med honom och så men ingen som visar intresse för att umgås mer än så. Han har även haft problem med andra elever som mobbat honom under åren han gått på nuvarande skola. Med detta sagt så hoppas jag såklart på att skolbytet ska få bli en nystart för honom där han kanske äntligen kan hitta några vänner som accepterar honom för den han är. Samtidigt är jag rädd att han inte ska få samma stöd från nya lärare som han har på sin nuvarande skola. De har stöttat upp honom enormt bra i skolarbetet och gjort anpassningar för honom och är överlag bara oerhört förstående.
Min undran är då om någon har erfarenhet av just skolbyte när det kommer till barn med autism? Hur har det gått? Hur gjorde ni för att underlätta bytet av skola? Vad är absolut viktigast att tänka på?
Hoppas det finns någon där ute med erfarenhet som kan lugna en orolig mamma ;)