• Olga234

Är det ok att mamma slår sina barn

Barn på  10 har förekommit med att mamman slår dom. Dom bekräftade framför Soc och visade att mamma slår dom på ansiktet och Det är inte för första gången. 
    Polisanmälan är gjort.. Det finns bevis. Soc pratar med mamman men enlig Soc det är Ok. Inga konsekvenser igen. Skrika, kasta saker, slå mm. Hur kan det vara normal. 
    Polisen har startat utredning, barn ska på förhör hos dom. Soc bytte handledare 2 gånger men vill prata med barn igen. Dom ser ingen hinder och deras förklaring är att barn älskar sin mamma. Polisen säger att barn ska på förhör och det är inte bra att barn ska prata med andra och många olika personer pga av deras psykisk hälsa mm. 
    Vi har gemensamt vårdnad. Jag vill inte längre att barn ska vara utsatta för våld. Känner mig maktlös. Barn säger att dom är rädda rakt up i mammas ansikte att dom vill inte att hon ska slå dom igen. Mamman säger Jag förstår er men jag älskar er. Vad måste jag göra mer? Jag Vill inte släppa barn till mamman tills utredningen är klar. Jag och min ex har sin egen story men det handlar om barn och deras berättelse. Snälla hjälp mig. Ge mig råd.. Tips.. Något..

• Svar på tråden Är det ok att mamma slår sina barn
  • Anonym (Vaktmästaren)

Att ge sitt barn en örfil, eller slag i ansiktet är givetvis aldrig ok.

Barns upplevelser och berättelser ska man aldrig misstro, men däremot kanske ta med en nypa salt?

Jag har personligen gått igenom ett par Soc-utredningar där mitt ex anklagar mig för att våldföra mig på barnen, enbart baserat på barnens berättelser.

• Anonym (Nej)

Nej, fysisk misshandel av sina barn är inte ok. Det är ett lagbrott och ett fruktansvärt svek mot barnen.

• Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-17 16:55:36 följande:

Nej, fysisk misshandel av sina barn är inte ok.

Helt riktigt.

Detta är dock ingen svart/vit värld med knivskarpa kanter.

Det går att tillrättavisa barn med fysisk kontakt utan att det per definition är "fysisk misshandel".
    Väldigt många är dock absolut inte överens om vart gränsen går.
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-03-17 19:21:54 följande:
    Helt riktigt.

Detta är dock ingen svart/vit värld med knivskarpa kanter.

Det går att tillrättavisa barn med fysisk kontakt utan att det per definition är "fysisk misshandel".
    Väldigt många är dock absolut inte överens om vart gränsen går.
    På vilket sätt menar du att du fysiskt tillrättavisar barn? (Då går ju scenariot att huhga tag i barn som är på väg att springa ut framför en bil bort.)
  • Anonym (ååå)

Har ni gemensam vårdnad och tex varannan vecka? Då har du skyldighet att skydda dina barn, även om det är från den andra föräldern. 

Har ni umgängesavtal via tingsrätten eller har ni bestämt själva? Har ni bara bestämt själva så har ingen mer "rätt"än den andra, så du skulle kunna ha barnen kvar hos dig om barnen inte vill dit. Det blir ett himla liv på mamman då säkert, men det är så lagen ser ut. (det vet jag för det svaret fick min man när hans barn inte hade det bra hos sin mamma, och han inte ville skicka dem dit) 

Har du pratat mer med polisen? Det kan vara sådan info som gör att soc inser läget och säger att barnen kan bo hos dig tills utredningen är färdig. 

• Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Bob) skrev 2022-03-18 13:20:24 följande:
    På vilket sätt menar du att du fysiskt tillrättavisar barn? (Då går ju scenariot att huhga tag i barn som är på väg att springa ut framför en bil bort.)
    Typ en "dask" på handen med öppen handflata när man kommer på ungen mitt i svingen med nått tillhygge på väg att drämma till syskonet i bakhuvudet... Då kan det vara läge att verkligen markera lite extra att det där var inte ok.
  • Olga234
    Anonym (ååå) skrev 2022-03-18 14:03:31 följande:

Har ni gemensam vårdnad och tex varannan vecka? Då har du skyldighet att skydda dina barn, även om det är från den andra föräldern. 

Har ni umgängesavtal via tingsrätten eller har ni bestämt själva? Har ni bara bestämt själva så har ingen mer "rätt"än den andra, så du skulle kunna ha barnen kvar hos dig om barnen inte vill dit. Det blir ett himla liv på mamman då säkert, men det är så lagen ser ut. (det vet jag för det svaret fick min man när hans barn inte hade det bra hos sin mamma, och han inte ville skicka dem dit) 

Har du pratat mer med polisen? Det kan vara sådan info som gör att soc inser läget och säger att barnen kan bo hos dig tills utredningen är färdig. 

Vi har gemensamt vårdnad enlig tingsrättens beslut.60-40% Tro mig jag vill skriva så fruktansvärt mycket men först utredningen hos Polisen måste vara klar. Jag skriver, raderar, skriver raderar vad har barn sagt och upplevt . ..  Jag Kan bara skriva  att handledaren gick till barn i tisdags och sa. BARN DET ÄR INTE OKEJ ATT MAMMA SLÅR ER.. 
    Men jag lovar jag ska fortsätta kämpa för mina barn.. Soc tycker fortfarande efter samtal idag Att det är okey att hon har slagit dom för x gånger. Kastat grejer mm. eftersom hon vill gå på kurs för Våld mot Barn erkänner att har svårt att kontrollera sig och erbjuder mig bättre umgänge. 50-50%. Hur kan du göra så liten grej så stor sa dom plötsligt... Barn Älskar sin mamma.. Visst att dom älskar henne.. Alla barn älskar sina föräldrar oavsett 
  • Anonym (logik)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-03-18 19:20:59 följande:
    Typ en "dask" på handen med öppen handflata när man kommer på ungen mitt i svingen med nått tillhygge på väg att drämma till syskonet i bakhuvudet... Då kan det vara läge att verkligen markera lite extra att det där var inte ok.
    Så du menar att man med våld ska markera att våld inte är okej? Låter som att barnet kommer att lära sig och må finfint av det!
  • Tom Araya
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-03-18 19:20:59 följande:
    Stoppa den svingande armen borde vara mer effektivt. Det primära i det läget måste ju ändå vara att skydda den som är på väg att bli slagen.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (logik) skrev 2022-03-19 02:10:57 följande:
    Så du menar att man med våld ska markera att våld inte är okej? Låter som att barnet kommer att lära sig och må finfint av det!
    Tom Araya skrev 2022-03-19 02:16:20 följande:
    Stoppa den svingande armen borde vara mer effektivt. Det primära i det läget måste ju ändå vara att skydda den som är på väg att bli slagen.

Världen är inte svart/vitt, det finns nyanser i allt. T.ex brutna ben, blåtiror och blåmärken är givetvis långt över linjen, men en dask på handen när man gjort riktigt riktigt fel det får man tåla.

Världen har blivit lite väl skitnödig senaste åren. Det är inte bara gott som kommer ur att ungar lär sig genom erfarenhet att man kan göra precis vad som helst utan minsta konsekvens.
  • Anonym (L)

Nej, det är inte ok, och dessutom olagligt.
    Varför skaffade du 10 barn med denna olämpliga mamma? 

• Anonym (Bob)

Ingenstans i svenska språket betyder ?barn på 10? att det är tio barn, så ditt försök att raljera faller platt.

Anonym (L) skrev 2022-03-19 20:14:51 följande:

Nej, det är inte ok, och dessutom olagligt.
    Varför skaffade du 10 barn med denna olämpliga mamma? 

• Anonym (Visst)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-03-19 20:08:14 följande:

Världen är inte svart/vitt, det finns nyanser i allt. T.ex brutna ben, blåtiror och blåmärken är givetvis långt över linjen, men en dask på handen när man gjort riktigt riktigt fel det får man tåla.

Världen har blivit lite väl skitnödig senaste åren. Det är inte bara gott som kommer ur att ungar lär sig genom erfarenhet att man kan göra precis vad som helst utan minsta konsekvens.
    Då är du lika ok med att din chef daskar till dig när du gjort fel på jobbet också då antar jag. 
  • Anonym (L)

Anonyma Bob:  Nähä, och vad betyder det då? 
    TS skrev "barn på 10 och "dom".    
    "Dom"  betyder flera barn.
    Kanske missuppfattade jag TS språk, men finns ingen anledning för dig att spela präktig och dryg pga det. 

• Anonym
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-03-19 20:08:14 följande:

Jag är helt med på din sida av att se på detta.

En dask på handen har inte skadat någon. Men kanske givit lärdom.
  • Anonym (Bob)

Aha, du menade att DU inte drygade dig utan på riktigt trodde det var 10 barn?

Anonym (L) skrev 2022-03-19 20:41:16 följande:

Anonyma Bob:  Nähä, och vad betyder det då? 
    TS skrev "barn på 10 och "dom".    
    "Dom"  betyder flera barn.
    Kanske missuppfattade jag TS språk, men finns ingen anledning för dig att spela präktig och dryg pga det. 

• Anonym (L)
    Anonym (Bob) skrev 2022-03-19 22:07:09 följande:

Aha, du menade att DU inte drygade dig utan på riktigt trodde det var 10 barn?

Svara på min fråga istället! 
Svar på tråden Är det ok att mamma slår sina barn