• Psykologistudent

Moral och samhällsfrågor

Hej! Det skulle vara mycket uppskattat och värdefullt om du ville bidra till en studie om psykologiska perspektiv på samhällsproblem. 
    Studien bygger på en teori som heter Moral foundation theory och enkäten tar ca 7 min (många gör den under 5). Det är en intressant teori som gäller moralfundament vi antas födas med, och hur de sen gör grund för de meningsskillnader som hittas i samhället. Studien är objektiv och du får chans att ge din röst om vad du har för värderingar, och på så vis bidra till en bättre förståelse för dig och samhället. Med ditt svar kan studien publiceras och bidra till arbete för en bättre värld. 

Alla svar är helt anonyma. 

samgu.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_bCozWaQtNB3fRae

Diskutera gärna teorin och samhällsproblematiken som berörs. Teorin har används i USA för att visa hur liberala och konservativa åsikter går att förklara utifrån deras valens i de olika moralfundamenten. Det finns en mycket läsvärd bok om teorin som heter The righteous mind. 

Vad har ni för tankar om det här? Finns det något normativt svar om hur man ska förhålla sig moraliskt? Tror ni på att moral är medfödd? 

• Svar på tråden Moral och samhällsfrågor
  • Dustpuppy

Ni behöver hawd GDPR-info i enkäten. Det räcker inte att säga att allt är anonymt. Hur säkerställer ni anonymiteten? Prata med er handledare.

• Psykologistudent

Min handledare har inte haft någon sån anmärkning. Jag tror inte att jag behöver ha någon sån information, men jag förstår att det kan vara värdefullt. Det är upp till var och en som svarar om de vill tro på att det är anonymt eller inte, en sån sak skulle väl gå att bryta mot även med GDPR-info?

Men för den som är osäker så ställs inga frågor som berör något vidare personligt. Det finns inga rätt eller fel i den här enkäten och ställningstaganden som görs i svaren förväntas vara de samma som du gör offentligt.

Tack för din respons!

• Embla twopointoh

Min tanke om enkäten var att frågorna var mer ofta än inte luddiga och odefinierade. Beroende på hur man tolkar dem kan man ge väldigt olika svar. Det är en konst att formulera riktigt bra frågor (en stor del av att vara en skicklig forskare är just att ha den förmågan), men detta var inte så bra. Jag skulle vara rätt skeptisk till slutsatserna som dras av denna enkät.

• Dustpuppy
    Psykologistudent skrev 2022-03-29 16:34:51 följande:

Min handledare har inte haft någon sån anmärkning. Jag tror inte att jag behöver ha någon sån information, men jag förstår att det kan vara värdefullt. Det är upp till var och en som svarar om de vill tro på att det är anonymt eller inte, en sån sak skulle väl gå att bryta mot även med GDPR-info?

Men för den som är osäker så ställs inga frågor som berör något vidare personligt. Det finns inga rätt eller fel i den här enkäten och ställningstaganden som görs i svaren förväntas vara de samma som du gör offentligt.

Tack för din respons!

Det beror på hur GU:s enkätverktyg hanterar svarandens IP-adresser eftersom IP-adresser är personuppgifter. Med hjälp av dem kan man se vem som har svarat på ett sätt som kan göra att svaranden uppfattas på ett negativt sätt.

Det är upp till den som svarar om de vill exponera sig, så utan korrekt GDPR-info kan de inte göra valet. Myndigheten GU får heller inte ljuga om hur personuppgifter hanteras, självklart kan man göra vad som helst bakom kulisserna, men det är inget en statlig myndighet ska göra.

Det vanliga jag sett i liknande enkäter är just "IP-adresserna sparas inte och ditt svar kan därför inte knytas till dig etc etc".

Men, det borde finnas interninfo om GDPR och även om hur Qualtrics fungerar, så kolla och fråga. GU borde ha ett dataskyddsombud som kan svara på sådana frågor också. Handledare är tyvärr inte kända för att ha koll på vad personuppgifter är...
  • Psykologistudent
    Dustpuppy skrev 2022-03-29 16:46:52 följande:
    Det beror på hur GU:s enkätverktyg hanterar svarandens IP-adresser eftersom IP-adresser är personuppgifter. Med hjälp av dem kan man se vem som har svarat på ett sätt som kan göra att svaranden uppfattas på ett negativt sätt.

Det är upp till den som svarar om de vill exponera sig, så utan korrekt GDPR-info kan de inte göra valet. Myndigheten GU får heller inte ljuga om hur personuppgifter hanteras, självklart kan man göra vad som helst bakom kulisserna, men det är inget en statlig myndighet ska göra.

Det vanliga jag sett i liknande enkäter är just "IP-adresserna sparas inte och ditt svar kan därför inte knytas till dig etc etc".

Men, det borde finnas interninfo om GDPR och även om hur Qualtrics fungerar, så kolla och fråga. GU borde ha ett dataskyddsombud som kan svara på sådana frågor också. Handledare är tyvärr inte kända för att ha koll på vad personuppgifter är...
    Tack för att du tog upp det här. Jag har lagt till en sån sida i början nu. 
    Känner mig dum som inte har tänkt på det, men jag kan heller inte förstå att jag inte har fått respons på det i pilotstudien eller från min handledare, haha!
  • Psykologistudent
    Embla twopointoh skrev 2022-03-29 16:41:09 följande:

Min tanke om enkäten var att frågorna var mer ofta än inte luddiga och odefinierade. Beroende på hur man tolkar dem kan man ge väldigt olika svar. Det är en konst att formulera riktigt bra frågor (en stor del av att vara en skicklig forskare är just att ha den förmågan), men detta var inte så bra. Jag skulle vara rätt skeptisk till slutsatserna som dras av denna enkät.

Hej! Tack för din respons. Större delen av enkäten är en översättning från en questionaire på engelska som heter MFQ. Den är översatt och validerad av tidigare forskare i Sverige, men jag vet att det är en väldigt knepig översättning. Jag valde tyvärr att stå kvar med den ändå. 
    Mycket av den oklarheten som du påpekar är nog densamma i originalversionen också dock. Syftet med studien är att se om det ändå finns generella vinklingar åt det ena eller det andra hållet. Men jag håller med dig om problematiken. Tack för ditt engagemang!
  • Magical

Jag hade svårt att fylla i så jag skickade inte in några svar. Vissa frågor är otydliga, då det är en värdering i vad man lägger in i vissa begrepp, medan andra frågor var tydligare på den punkten. 

• Psykologistudent
    Magical skrev 2022-03-29 17:07:11 följande:

Jag hade svårt att fylla i så jag skickade inte in några svar. Vissa frågor är otydliga, då det är en värdering i vad man lägger in i vissa begrepp, medan andra frågor var tydligare på den punkten. 

Hej! Ja, jag är själv sån att jag har väldigt svårt att svara med de här frågorna. Tanken är att man ändå ska tvingas säga något, och att vissa då hamnar åt ena hållet och andra åt andra. Men jag förstår dig, tack ändå!
  • Jag är bara jag

Svarade häromdagen, men tyckte frågorna var märkligt ställda och inga svar var givna. Jag funderar helt enkelt i de banorna.

Svar på tråden Moral och samhällsfrågor