• TrolletsMor

När bara ena barnet är sjuk?

Ja hur tänker ni, som jag då har två barn, 5 och 7 år och äldsta blir sjuk men yngsta är frisk. Jag pluggar och har ibland distansundervisning och eget arbete hemma. så jag tänker att enklast är att lämna yngsta på fsk och ha 7-åringen hemma samtidigt som jag jobbar med skolarbete.

Får man göra så? Förr har jag alltid haft yngsta hemma då eftersom fsk inte är obligatoriskt, men nu känner jag att jag verkligen behöver sitta så mycket jag kan med mitt skolarbete och är båda hemma blir det mycket tjafs dem emellan. Är det tvärtom så lämnar jag ju såklart äldsta på skolan, men det är ju också skolplikt så han kan ju inte vara hemma ändå om han inte är sjuk

• Svar på tråden När bara ena barnet är sjuk?
  • Elin pelin

Klart du kan kan lämna,  du är ju inte ledig utan pluggar. Hade du inte pluggat så är det mer naturligt att du har båda hemma. Sen ska ju den stora bli frisk vilket kan vara svårt om ett småsuskon är hemma och friskt. Däremot om det är magsjuka tycker jag att du kan ha båda hemma.

• Anonym (Såklart)

Vi lämnar oftast det friska barnet om det inte är några särskilda skäl att hålla hemma vid tex förkylning eller liknande. Brukar också jobba under tiden vi vabbar så då är ju ett barn hemma långt mycket enklare än två barn hemma. 
    Däremot, vid magsjuka brukar vi vara extra försiktiga. 

• TrolletsMor

Tack för era svar, kände mig så osäker när jag började fundera på det och sånt ka ju vara rätt känsligt om man skulle råka lämna när det inte anses ok. Och lämna när det går magsjuka hemma skulle jag inte göra, känner ju själv att jag skulle uppskatta om andra höll barnen hemma i samma situation. :) Ja det blir ju mycket enklare att få saker gjort med bara ett barn hemma :) 

Svar på tråden När bara ena barnet är sjuk?