Förstföderska skydda SGI innan BF?
Vill ju spara på mina dagar (både semester och föräldradagar) men inte riskera att förlora SGI
Har ingenting med att du är förstföderska att göra? Men eftersom du arbetade 6 månader innan du blev avstängd så bör din sgi vara skyddad 6 sista månaderna av graviditeten.
6 sista månaderna av graviditeten är nämligen sgi skyddad förutsatt att man arbetat 6 månader innan detta.
Jag skulle i ditt fall ta kontakt med handläggaren som handlade din gravpenninh, spela in samtalet och se till att denne noterar i systemet att du fått info om att din sgi är skyddad de 11 dagarna.
Ett smidigare alternativ kan ju dock vara att bara ta 11 dagar mindre föräldrapenning än du tänkt under ditt barns första år (och lägga dessa 11 dagar före barnet föds istället) egtrsom din sgi ändå är skyddad barnets första år
Du har fått bra tips redan.
Om det nu är ett krav att du lägger 11 dagar där för att det är så du uppfattar det. Gör det. Och sen tar du 4 dagar per vecka istället för 5 eller 7 eller vad du nu tar under en månads tid lite längre fram. Så är problemet löst.
Försäkringskassans uttagsfunktion är bra på det viset eftersom du kan logga in och söka föräldrapenning för korta perioder. Om du har lite mer utgifter för ett par månader kan du söka fler dagar per vecka, nästa gång du söker tar du lite färre osv.
Men jag håller med, SGI ska vara skyddad. För du är föräldraledig från ditt arbete from 11 dagar före bf då gravidpenningen tar slut. Sen att du inte tar ut någon ekonomisk ersättning är en annan sak. Det behöver man inte. Det är inte så att du egentligen har något glapp. Men att ringa med inspelning på är ett bra tips, eller be om mailadress (om handläggaren lämnar ut). Och så skriver du hur du har uppfattat telefonsamtalet och ber att hen bekräftar tillbaka så har du det på papper.
Vill bara tillägga också att är det kundtjänst du pratat med och inte handläggaren så kan du aldrig någonsin lita 100% på deras svar. Och jag vet ett antal personer som från kundtjänst fått fel Svar i samma fråga som du