Ohållbara arbetstider
Jag har nyligen börjat jobba igen efter två års arbetslöshet. Jag jobbar nu inom Region Stockholm på ett sjukhus. När jag började där så fick man fylla i ett önskeschema hur man ville jobba, och jag fyllde kanske i att jobba kanske var 4:e helg eller så, när jag sen får tillbaka schemat, så står det varannan helg, så jag hörde av mig till chefen om detta och han sade att "Vi var tvungna att göra så här i början då det är en nystartad avdelning och att sen får man önska vilket schema man vill och att det finns inga lagstadgar på hur många helger man måste jobba" Sen visade det sig att nästa schema jag gjorde ser likadant ut, och jag frågar igen om man måste jobba varannan helg, eller att enbart jobba måndag till fredag, kväll eller dag. Då fick jag svaret tillbaka att det går ej att jobba på det viset, utan det måste vara varannan helg. Detta gör att det är ganska tjafsigt här hemma, då min sambo har ett 9-17 jobb måndag till fredag. Så vi kan inte planera in något, han är sur då jag jobbar helg, för då anser han att han har tråkigt och är sur när jag kommer hem, han tycker också att det är tråkigt att jag är ledig mitt i veckan tillexempel, då han jobbar en del hemifrån.
Han pratar så gott som varje dag om mina arbetstider, och säger saker som att jag ska säga upp mig tex. Jag tänker dock inte vara arbetslös något mera, så jag är kvar där tills jag hittar något nytt som dock är på vardagarna. Men frågan är då hur ska jag lösa detta så att det inte blir tjafs varannan helg om arbetstiderna.