Är du för eller emot skönhetsingrepp?
Som rubriken lyder.
Som rubriken lyder.
Jag är för. Är man inte nöjd så får man göra ingrepp, om det nu är vad man vill. Man måste inte vara nöjd med allt. Det är okej att vara missnöjd. Jag har gjort fillers i läpparna för att jag ville det och jag tycker att det är snyggt. Att det sedan kanske är präglat av samhällets ideal är en sak men ska jag inte få göra det jag vill med min kropp bara för att det kan göra andra människor osäkra och bidra till utseendehets? Nej, det känns inte rimligt. Vill jag göra något med mitt utseende så får jag göra det. Andra får ta ansvar för sina känslor. Det är inte mitt ansvar.
Sedan kan man ju dra detta hur långt som helst. Tandblekning och hårfärgning är ju också något man gör för att ändra sitt utseende och se bättre ut. Ska inte det vara okej heller då? Tatueringar? Plocka ögonbrynen? Ska man inte få ändra sitt utseende överhuvudtaget? Hur blir det med träning? Många tränar ju för utseendets skull, för att bli smal eller muskulös.
Var och en får göra som de vill. Mår man dåligt över andras val så får man själv ta ansvar för sina känslor och jobba på det.
Spelar ingen roll om folk är för eller emot. Debatten måste tas på en större och djupare nivå, dvs normer och ideal. Mycket av ansvaret har massmedias bild av den perfekta kvinnan helt till för andras njutning och fantasier. Kvinnors kroppar och utseenden har alltid kontrollerats genom stympning, korsetter, höga klackar, obekväma och onaturliga tvångsinslag i deras hygienrutiner för att duga sexuellt.
Vad jag väljer att göra med mitt utseende är ju klart upp till mig men den sjuka utvecklingen mot plastideal och farliga ingrepp mot våra kroppar måste få ett slut.
En revolution a´la 70-tal borde iscensättas där kvinnor på allvar vågar vara sig själv fullt ut med hår och hull.
Personligen tror jag att de som fallit offer under plasttrenden kommer att ångra dessa beslut och framstå som framtidens freaks och representera vår sjuka kapitalistiska varumärkes värld.
Spelar ingen roll om folk är för eller emot. Debatten måste tas på en större och djupare nivå, dvs normer och ideal. Mycket av ansvaret har massmedias bild av den perfekta kvinnan helt till för andras njutning och fantasier. Kvinnors kroppar och utseenden har alltid kontrollerats genom stympning, korsetter, höga klackar, obekväma och onaturliga tvångsinslag i deras hygienrutiner för att duga sexuellt.
Vad jag väljer att göra med mitt utseende är ju klart upp till mig men den sjuka utvecklingen mot plastideal och farliga ingrepp mot våra kroppar måste få ett slut.
En revolution a´la 70-tal borde iscensättas där kvinnor på allvar vågar vara sig själv fullt ut med hår och hull.
Personligen tror jag att de som fallit offer under plasttrenden kommer att ångra dessa beslut och framstå som framtidens freaks och representera vår sjuka kapitalistiska varumärkes värld.
Vad menar du med hull? Att kvinnor ska vara feta? Det är de redan. Nästan hälften av alla Sveriges kvinnor är överviktiga. Sedan får man ju inte glömma att även män gör skönhetsingrepp och har press på sig.
Vad menar du med hull? Att kvinnor ska vara feta? Det är de redan. Nästan hälften av alla Sveriges kvinnor är överviktiga. Sedan får man ju inte glömma att även män gör skönhetsingrepp och har press på sig.
Jag är emot dömandet av naturligt utseende.
Jag tycker det är otäckt med just fysiska ingrepp. Tänker på när man läst om personer som tex lagt in bröstimplantat och sen blivit sjuka av dem eller nu senast i förra veckan, nyheter på tv om en åtalad läkare som visade sig inte ha rätt utbildning och flera patienter blivit skadade för livet av de ingrepp han gjort.
Tragiskt också med människor som tex förstorar läpparna och så blir det inte snyggt sen, inflammationer och elände.
Att bleka håret som nån annan skrev om häruppe är ju knappast jämförbart. Det är inget som skadar kroppen, håret växer ut igen osv. Gör du en misslyckad bukplastik är det inte säkert att du någonsin kan bli återställd.