• vemvetintejagalls

Vart hittar man mer "mogna" kläder till en väldigt petite tioåring?

Dottern har plötsligt bestämt sig för att hon är stor nu och vill klä sig mer som sin storasyster.. Systern handlar bara på damavdelningen, men det är ju bara att glömma när man är runt 130 cm lång och väger 20 kg.
    Vi handlar inte på hm som jag vet är kända för att vara små i storlekarna, men vad mer finns?
    Hon vill inte ha löst sittande kläder längre, men tyvärr så blir ju det mesta ganska stort på henne om det inte ska vara för kort.

• Svar på tråden Vart hittar man mer "mogna" kläder till en väldigt petite tioåring?
  • vemvetintejagalls
    Fjäril kär skrev 2022-04-28 09:11:40 följande:

Testa Bik Bok eller Lager 157 

Bik bok har väl inte barnkläder? Jag har aldrig sett det iaf. Hon ligger runt 128-134 i storlek beroende på vad det är.
  • vemvetintejagalls

Den som tummade ner får gärna berätta varför. Det är väl inget konstigt med att vilja klä sig "äldre", framför allt inte när man som i hennes sits ofta blir tagen för att vara flera år yngre än hon är?

• cosinus

Har man väldigt små och smala barn så hamnar de ju storleksmässigt inte riktigt åldersadekvat. Jag minns att med min 18-åring så hade vi stora problem bara att hitta trosor som inte hade barnmönster när hon började på mellanstadiet. Till slut köpte jag upp hela kappAhls lager i min stad av helt vita och helt svarta trosor i strl 110/116 och 122/128 :)

Tricket är dels att hitta vilka kedjor som börjar med stor-barns-modet redan på 128 samt även har singelstorlekar för ska man vänta på att de kommer i 134/140 kan man få vänta för evigt.

Sen finns det ju några märken som har ganska enhetlig stil ända från små storlekar och ända upp till typ 164. Undrar om inte NameIt har så t ex. Zara handlade hon också en del på när vi väl var i en stad där det fanns men det kan ha varit något senare. Minns inte helt säkert.

Gillar man en mer sportig stil kan sportaffärerna ha helt ok utbud. Det är ofta ganska lika stil på barnsidan som på vuxensidan.

• Fjäril kär
    vemvetintejagalls skrev 2022-04-28 09:21:06 följande:
     Bik bok har väl inte barnkläder? Jag har aldrig sett det iaf. Hon ligger runt 128-134 i storlek beroende på vad det är.
    Jag tänkte mest på att deras kläder är väldigt små i storlek så xs skulle kunna fungera i vissa plagg. Det går ju alltid att gå ut i affären och testa.

Annars är väl tipset att se vilken typ av kläder som hon vill ha och välja att köpa så likt som möjligt men från barnavdelningen . Finns ju massa sajter på nätet att beställa ifrån. Söker man på specifika plagg på Google så kommer ju alla förslag upp. 
  • Mrs Moneybags

Zara är perfekt till min nätta pojke!
    Ändå får han oftast vika ner linningen för att byxorna inte ska trilla av.  

• ABC73

Har en dotter på snart 11 år som inte heller vill ha barnsliga kläder längre samtidigt som hon är rätt så liten och nätt. 

Zara är populärt hos oss, och vi köper även en hel del på Lindex. Om jag minns rätt börjar Lindex sortiment för äldre barn på 128.

Ibland hittar vi något på Cubus också.

Svar på tråden Vart hittar man mer "mogna" kläder till en väldigt petite tioåring?