Anonym (ABC) skrev 2022-05-15 20:09:36 följande:
Ja det är hemskt med de föräldrar som öppet tar det på alldeles för stort allvar.
Jag är tyvärr en sådan förälder som känslomässigt engagerar mig alldeles för mycket i mitt 15-åriga barns idrottande (för tillfället t.ex. så ligger jag sömnlös för att vi har flyttat och hon fått byta klubb och inte lyckats ta sig in i förstalaget i nya klubben, får ont i magen för att hon inte lyckas spela som hon brukar utan är nervös över nya klubben, nya skolan, nya livet och inte riktigt får till det. Jag kan ju se att det bara är 2-3 spelare som egentligen är bättre henne men att hon inte lyckas få fram vad hon egentligen kan och därför har typ 14 spelare före på listan om att spela i förstalaget).
Men självklart så visar jag ingenting av det för henne utan har allt fokus på att fråga om hon trivs, om hon har kul och kanske berömma någon bra insats hon ändå fått till. Och om hon är deppig för att hon själv känner att hon inte får till det så uppmuntra med att det viktigaste är att hon har kul. tids nog så kommer det släppa och plötsligt så kommer allt funkar igen.
Men jag har ju under hela hennes fotbollsspelande stått bredvid föräldrar som kommer med ilskna instruktioner, "Åh, varför gjorde hon så" i upprörd ton vid felbeslut osv vilket alltid beklämmer mig. Jag kan också komma med kommentarer men då är det mer av typen "åh nej, hoppas hon inte blir ledsen över det " Om hon t.ex. gör en felpass som leder till mål för motståndaren. Kan ibland önska att hon antingen höll på med en sport jag själv inte kunde något om så att jag inte förstod tillräckligt mycket för att tänka och känna så mycket eller att hon inte var så duktig som hon faktiskt är (eller var fram till för några månader sedan och som jag gissar att hon kommer bli igen), då skulle jag kanske lättare kunna luta mig tillbaka och bara njuta i att hon har kul.
Undrar hur många duktiga idrottare sporten egentligen förlorar på att ha föräldrar som liknar din pappa (även föräldrar som beter sig mycket bättre kan fortfarande förstöra glädjen genom att smitta sitt eget allvar på barnen). Min egen erfarenhet från när jag själv var ung är att många av de bästa ledsnade i sena tonåren och där jag upplevde att de inte spelat för glädjen utan för resultatet. Medan t.ex. jag själv som hade en mamma som var med kanske en handfull matcher om året och inte kunde något om fotboll men som hade 100% fokus på att jag var superduktig och orolig att jag sprang för mycket och undrade om jag verkligen hade kul när jag blev så utmattad verkligen hjälpte till att odla min glädje för sporten.
Så det är den sidan jag verkligen anstränger mig för att visa för min dotter även om min insida i dialogen med mig själv är en av de där fotbollsfarsorna (även om jag är en fotbollsmorsa) som förstör idrottandet för sina barn.
Vi är oerhört noga med att bara poppa, vara positiva osv när vi står som publik och pratar hemma. Men vi har också ett par föräldrar i laget som är så där negativa, klagar på sitt barn osv. Och det skär i hjärtat varje gång.