• Medelad20

Överdragsbyxor då barnen leker ute trots värmen?

Använder ni någon tunn skalbyxa nu för att slippa sandiga smutsiga byxor?

Hemma kan man ju byta om då man kommer in.
    Men hur skickar ni barnen till förskolan om det är 15- 20 grader och kanske soligt.

Vill förskolan att barnen ska ha överdragsbyxor för att slippa få in massa smuts i lokalerna och sofforna?

Eller springer barnen runt hela dagen med sand och gräsfläckar på kläderna?

• Svar på tråden Överdragsbyxor då barnen leker ute trots värmen?
  • nnnnnnnn

Här har de fått lov att smutsa ner sig, har det varit varmt och torrt så har de haft jeans eller liknande, shorts om det är väldigt varmt.
    Blir det väldigt grusigt kan de väl byta kläder när de går in?
    Känns ju otroligt varmt med överdragsbyxor och vanliga byxor under! Kanske tunna sportshorts under i så fall... Men som sagt, här har de inte haft överdragskläder när det är varmt och torrt ute

• Fjäril kär

Varma dagar som gav grus och gräsfläckar ombads vi att ta med extra ombyten till minst två utevändor.

• Anonym (Matilda)

Här har dom fått vara smutsiga. Det värsta har borstats av innan ingång. Dom kan ha tagit av nåt plagg och skakat ur dom på samma sätt som man gör med sandiga skor. Vid riktigt hårt smuts har dom använt ombyten.

Men dom har varit klädd efter väder här med jeans, mjukbyxor eller tights. Är det varmt blir det ju ännu varmare med överdragsbyxor. 

Torr smuts brukar inte vara nåt dom bryr sig om. 

• Anonym (Sara)

Har barn på två olika förskolor.
    På den ena förskolan så ska barnen gärna ha "utebyxor" hängande bland ytterkläderna.   Dvs vanliga byxor som inte är så ömtåliga,  tex ett par jeans med hål på knät. 
    Barnen byter om till dessa byxor när de ska gå ut och vädret är för torrt och varmt för överdragsbyxor/regnkläder.
    På andra barnets förskola kan det vara lite hursomhelst, beroende på vilka som jobbar/vikarierar. 
    Ofta är de överklädda,  med jacka, fleece och överdragsbyxor i 18 grader.    Eller regnkläder likaväl. 

• Spucks
    Medelad20 skrev 2022-05-23 22:20:15 följande:

Ja.
    Skulle aldrig ens komma på tanken att ha extra byxor för att leka ute i. Eller att byta byxor bara för att de blev smutsiga (om de nu inte är blöta).
  • Medelad20
    Spucks skrev 2022-05-24 12:31:16 följande:
    Ja.
    Skulle aldrig ens komma på tanken att ha extra byxor för att leka ute i. Eller att byta byxor bara för att de blev smutsiga (om de nu inte är blöta).
    Ja hemma gör man ju som man vill. Men undrade om det var okej på förskolan.
  • Medelad20

Ofta går ju fläckarna knappt bort i tvätten.
    Då de tex hasat på rumpan nedför klätterställningen osv.

Brukar ni ha några leggings/ byxor som inte får lekas i . Och några man får leka I

Kan ju vara tråkigt till vardags sen att ha massa fläckar på kläderna som ej gått bort.

Tunt bomullstyg nöts.ju sönder fort av utelek också

• Fjäril kär
    Medelad20 skrev 2022-05-24 12:37:30 följande:

Brukar ni ha några leggings/ byxor som inte får lekas i . Och några man får leka I

Kan ju vara tråkigt till vardags sen att ha massa fläckar på kläderna som ej gått bort.

Till mina barn hade jag lekvänliga kläder på förskolan och som inte gjorde något om fläckar inte gick bort eller det blev nåt litet hål. Köpte mycket begagnade kläder just för att ha på förskolan. 
    Hemma hade jag dom mer finare och dyrare kläderna som självklart fick lekas i men som ändå vi var lite mer försiktig med.
    Efter att ha haft sitt barn på förskolan i två veckor inser de flesta föräldrar att finkläder lämnas hemma och klär barnen i praktiska kläder. *skratt *

Sen finns det ju dom som inte bryr sig om varken fläckar eller trasiga knän och helt chill lämnat sina barn i dyra märkeskläder ändå. 
  • Räkan77

Barnen ska ju inte behöva ha för varma byxor bara för att inte smutsa ner lokalerna. Då behöver lokalerna anpassas. Mina barn behövde aldrig ha överdragsbyxor när det var varmt och torrt. 

• LaFontaine
    Medelad20 skrev 2022-05-24 12:37:30 följande:

Dels har vi kläder som inte används på förskolan och så har barnen aldrig ljusa nederdelar på förskolan. En gräsfläck på ett par mörka jeans/leggings gör ju inte så mycket. Värre blir det på ljusrosa eller vitt.
  • Anonym (Alexandra)
    Räkan77 skrev 2022-05-24 13:44:47 följande:

Barnen ska ju inte behöva ha för varma byxor bara för att inte smutsa ner lokalerna. Då behöver lokalerna anpassas. Mina barn behövde aldrig ha överdragsbyxor när det var varmt och torrt. 

Håller med.
  • Alvina

Mina barn går utan överdragsbyxor när det är varmt och torrt. 

• Anonym (C)

Så här års är det leggings som gäller. De skulle svettas ihjäl i överdragsbyxor. Barnbyxor blir smutsiga och får lite hål. Det är inte hela världen. Vi sätter lappar på knäna så håller de lite längre. 

• Anonym (-)
    Medelad20 skrev 2022-05-23 22:20:15 följande:
    Överdragsbyxor då barnen leker ute trots värmen?

Använder ni någon tunn skalbyxa nu för att slippa sandiga smutsiga byxor?

Hemma kan man ju byta om då man kommer in.
    Men hur skickar ni barnen till förskolan om det är 15- 20 grader och kanske soligt.

Vill förskolan att barnen ska ha överdragsbyxor för att slippa få in massa smuts i lokalerna och sofforna?

Jag använder inte överdragsbyxor om det är torrt ute. Ska barnen vara ute och leka så tar jag oömma kläder, eller kläder som jag inte bryr mig om går sönder, och så får dom härja runt ute bäst dom vill. När vi ska gå in får dom byta om till något rent och så passar jag på att snabbkolla efter fästingar. Jag är inte jättepepp på att få möblerna helt bruna av jord och skit eller behöva dammsuga upp tonvis med sand i onödan.. 
    Hur dom gör på förskola vet jag inte eftersom mina inte börjat än, men det lät ju otroligt smart med oömma "innekläder" som används utomhus. Det kommer jag ta med mig tills dom börjar fsk.  
  • Spucks
    Medelad20 skrev 2022-05-24 12:34:26 följande:
    Ja hemma gör man ju som man vill. Men undrade om det var okej på förskolan.
    Mina barns förskolor har aldrig haft en åsikt om detta. Inte någon annan förskola jag har hört om (via komisar) heller.
  • Elin P

Barnen går då ute i sina vanliga byxor och blir smutsiga. De kan ju inte ha överdragsbyxor om det är sommarvärme ute, stackars barn. Visst det blir säkert mer smutsigt inne på fsk men de kanske försöker borsta av barnen det värsta och sopar väl upp lite på golvet. 

Jag har aldrig speciellt fina kläder på min son på förskolan utan det är mycket sånt han ärvt av sina bröder eller secondhand. Så det gör inget om det blir fläckigt eller förstört.

Svar på tråden Överdragsbyxor då barnen leker ute trots värmen?