• Lillafamd

Särbo med gemensamma barn

Hejsan allihopa, jag och min fru har varit gifta i ca 10 år, vi har 2 barn tillsammans på 3 och 5 år. 

Vi har ett förhållande där vi är bra på att kommunicera och har alltid varit väldigt raka och ärliga mot varandra. Våra år tillsammans har varit mycket upp och ner av alla dess slag, men på morsdag fick jag bomben, hon ville bli särbo och ha varannan vecka med barnen. Till saken hör att vi precis innan flyttat till en ny stad och jag fick lite livs kris då jag aldrig bott med bara betong och hon älskar det. Jag var svartsjuk på hennes vänner och jag mådde skit rent ut sagt av att hon pratade i timmar varje dag med både vänner och kollegor. Samt att hon inte såg mig längre som hon gjort tidigare, hon backade och jag blev då ännu mer på och hittade på saker som var romantiska eller som alla i familjen kunde delta . Nu när jag blivit lämnad så inser jag att det kanske är det bästa men barnen mår skit, detta är helt nytt för oss alla men min fru verkar inte tycka det är konstigt att barnen mår dåligt av detta. Jag har sagt att jag är beredd att jobba på allt jag kan för att vi inte ska bli särbos . Men hon vill att vi ska bli starkare av detta och flytta ihop igen när vi kan glömma allt gammalt och ha verktygen till det nya. Men barnen far ju illa samtidigt pga av att vi delar på oss och vi älskar varandra djupt men hon vill bo själv. Hur gör man detta bäst för barnen ?? 

• Svar på tråden Särbo med gemensamma barn
  • Maymom

Kan ni lösa så barnen bor kvar i huset/lgh och ni vuxna flyttar varannan vecka?
    då blir det ju mest stabilt för barnen.

• sacredheart

Självklart kan ytterligare en förändring kännas tufft för barnen, de har ju precis flyttat och de har säkert kännt av att du har krisat.
    Det viktigaste är ju hur ni beter er och hanterar situationen. Är ni lugna kommer mest troligt barnen också bli trygga i att det kommer att bli bra.

Du skriver att ni har en bra kommunikation men den känns lite bristfälligt när särboskapet kommer som en blixt från klar himmel.
    Kanske är dags att ta hjälp utifrån för att prata i lugn och ro kring er situation, förväntningar på varandra, hur det ska fungera rent praktiskt samt för att hitta ett nytt sätt att kommunicera i denna fas av ert förhållande.

Svar på tråden Särbo med gemensamma barn