Barnet pratar om att vill vara annat kön
Vi har ett barn som uttrycker att hen vill vara det andra könet. Jag bemöter de med att säga ?de får du bestämma när du blir 18?. Barnet börjar även prata om vad hen ska ha för namn men det är bara tok som t ex ?groda?. Så jag vet inte om detta bara en period som kommer gå över eller om det kommer följa med. uttrycker också att ?pojkar har kort hår och flickor har långt? men jag berättar för henne att ?även flickor kan ha kort och pojkar kan ha långt, det väljer man själv. Och att man får se ut precis hur man vill?.
Den andra föräldern, vi bor ihop, säger till mig (viskar) ?sluta? när jag berättar för barnet att hen får bestämma de själv när hen blir 18. Så min partner tycker det är fel att jag berättar de. Men jag tycker inte att jag påverkar, bara informerar att som 18 åring får hen göra som hen vill och känner då.
jag vet annars inte hur jag ska uttrycka mig i de hela då jag har hört om dom barn som varit liten och sen bytt kön som vuxen och jag vill bara vara en stödjande förälder att våga vara den man vill. Jag tycker jag inte påverkar barnet på något vis utan bara är neutral i detta.