Vår 3-åring är extremt krävande
...Ja som rubriken låter. Vår 3-åring tar all vår energi..
Han är en supersmart liten kille som har nära till sina känslor men framförallt är det alla hyss han hittar på som är jobbigast. Och att han inte alls lyssnar på oss, springer iväg från oss osv.
Han rymmer till grannen, har tagit sin cykel (den är numera inlåst) och stuckit iväg, går iväg från oss i affärer, sticker iväg när vi är på lekplats. Skriker och slåss när han inte får som han vill jämt. Är dum mot sin lillebror (8 månader) genom att slå, ta saker ifrån honom osv.
Man måste ha koll på honom hela tiden (eller ha tv:en på för det är då han är lite still, men vi försöker begränsa tv tiden) för annars klättrar han i hyllor, öppnar frysen/kylskåpet börjar riva ut saker. Kastar leksaker när han blir arg.
Jag/vi fattar att trots kommer det vara och han började trotsa när han fyllde 2 år. Men det börjar bli så mycket mer nu och häromdagen sa han till mig flera gånger när vi spelade med bandyklubbor "Mamma jag ska slå dig i ryggen med min klubba". Jag försökte förklara för honom att så gör man inte och man får inte slåss. Men han totalignorerar mig, säger att han ska sparka mig osv. Jag förstår inte vart det här kommer ifrån?
Det är skitjobbigt då han drar ned stämningen och vi är så trötta jag och hans pappa. Han vaknar också kl 5 på morgonen, kommer in till oss och skriker, tänder lampor om inte vi vill gå upp. Då har vi varit uppe på natten med hans lillebror några gånger så man är rätt trött redan då.
Just nu känns det bara hopplöst och vi vet inte hur vi ska ta oss vidare. Vi har testat träffa en kurator på Familjecentrailen några gånger, hon har haft bra råd men vi känner att vi inte kommer längre för det blir bara värre.
Någon som har något tips?