• Litorina

Varför hög volym?

Kan ni vara snälla och förklara varför så många evenemang har så hög volym! Ibland ser man säkert 1/3 av besökarna ha hörselskydd. Det måste väl ändå ses som ett misslyckande för ljudteknikern?

Finns det någon kulturproducent eller ljudtekniker här är ni extra välkomna med svar! 

• Svar på tråden Varför hög volym?
  • Anonym (Haha)

Satan vad gammal du låter. 

• Litorina
    Anonym (Haha) skrev 2022-08-06 20:57:44 följande:

Satan vad gammal du låter. 

Jag vet! Jag är inte direkt någon ungdom heller iofs... Men jag tyckte likadant när jag var tonåring. Hade öronproppar då med (rockklubbar och festivaler). Många av mina kompisar också. Vi föddes kanske som tanter...
    Hade det bara varit jag hade jag förstått och rättat mig i ledet. Men det är ju jättevanligt med öronproppar och hörselkåpor på konserter. 

• Anonym (Killgissar)

Min gissning är för att det ska vara bra ljudkvalitet i hela lokalen och inte bara för de längst fram.

• Anonym (Rockmusiker)

Högre ljud känns i kroppen, det blir en större totalupplevelse.

Dock finns risk för hörselskador. Därför är det sedan tiotalet år lag på rimlig ljudnivå.

Jag har själv tinnitus, som många andra musiker.

• Anonym (ljudtekniker)

MAN MÅSTE HA EN FRUKTANSVÄRT HÖG LJUDVOLYM FÖR ATT ÄVEN DE SOM ANVÄNDER ÖRONPROPPAR SKA HÖRA ORDENTLIGT!

//beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep

• Litorina
    Anonym (ljudtekniker) skrev 2022-08-07 00:38:04 följande:

MAN MÅSTE HA EN FRUKTANSVÄRT HÖG LJUDVOLYM FÖR ATT ÄVEN DE SOM ANVÄNDER ÖRONPROPPAR SKA HÖRA ORDENTLIGT!

//beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep

Vad är det för fel med citatfunktionen????   Blir tokig snart!  

Min gissning är för att det ska vara bra ljudkvalitet i hela lokalen och inte bara för de längst fram.

Men blir det verkligen bättre ljudkvalitet för att man höjer volymen? 

Anonym (Rockmusiker) skrev 2022-08-07 00:10:38 följande:

Högre ljud känns i kroppen, det blir en större totalupplevelse.

Dock finns risk för hörselskador. Därför är det sedan tiotalet år lag på rimlig ljudnivå.

Jag har själv tinnitus, som många andra musiker.

Jag är med på att en del gillar när det känns i kroppen (själv tycker jag att det är obehagligt). Men det är ju hög volym även på bio och ibland till och med på viskonserter. För att inte tala om vissa uteställen. Det finns ju restauranger där det inte går att föra ett samtal. Folk sitter och skriker till varandra. Hur tänkte de då? 

Svar på tråden Varför hög volym?