• Mamma Igelkott

Vilka bröllopsvarianter finns?

Funderar kring bröllop och vi är inte så jättesugna på att lägga ut 50-100 tusen för en dag, vilket tydligen är standard för vigsel + fest. Man kan såklart bjuda betydligt färre och låta bli en enorm fest... Men vad finns mer för alternativ? Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Vilka bröllopsvarianter finns?
  • Anonym (S)

Rådhuset utan gäster, om man bara är ute efter det juridiska.

Om ni inte vill lägga ut så mkt pengar så kan man bjuda mindre flott, man kan skippa lagad mat, eller fixa mat själv. Bara champagne och snittar. Det går att minska ner varje post på budgeten ganska rejält om man vill. 

• Kiyah

Jag va på bröllop nu i sommar där paret gifte sig i kyrkan och sedan bjöd på middag på en restaurang (bokat särskilt rum och bestämd meny med huvudrätt och efterrätt) där de stod för 2 olika sorters snittar samt ett glas bubbel med eller utan alkohol till brudskål och därefter betalade gästerna själva för vad de ville dricka under middagen. Ingen fest eller så utan middag, 3 spontantal och en "frågesport" om brudparet där rätta svaren samt allas gissningar gicks igenom efter efterrätten (det va 2 a4 med kanske sammanlagt 20 frågor som delades ut vid borden).
    Mysigt, avslappnat och jag tror inte det va så dyrt. De valde att bara bjuda närmsta familjen, helt utan vänner.  

• Anonym (S)
    Kiyah skrev 2022-08-14 21:54:14 följande:

Jag va på bröllop nu i sommar där paret gifte sig i kyrkan och sedan bjöd på middag på en restaurang (bokat särskilt rum och bestämd meny med huvudrätt och efterrätt) där de stod för 2 olika sorters snittar samt ett glas bubbel med eller utan alkohol till brudskål och därefter betalade gästerna själva för vad de ville dricka under middagen. Ingen fest eller så utan middag, 3 spontantal och en "frågesport" om brudparet där rätta svaren samt allas gissningar gicks igenom efter efterrätten (det va 2 a4 med kanske sammanlagt 20 frågor som delades ut vid borden).
    Mysigt, avslappnat och jag tror inte det va så dyrt. De valde att bara bjuda närmsta familjen, helt utan vänner.  

De bjöd in familjen, men lät de betala själva. Snålt, tycker jag.
  • Anonym (Al)

Vi gifte oss borgerligt hemma på gården och hade fest i en lada. Vi hade ca 80 gäster och bjöd på allt. Vi hade en kompis som åkte via Tyskland i jobbet, han handlade med all alkohol därifrån. Vi serverade kallskuret med egengjord potatissallad, hembakt bröd och diverse sallader, röror och såser. En bekant gjorde tårtor, mot betalning naturligtvis men mycket billigare än från ett konditori. Köpte tallrikar på loppis, glas och kaffemuggar köpte vi på Ikea, bestick hyrde vi från ett storkök. Hyrde in två lokala trubadurer för musiken. Dekorerade festplatsen med Ikeas billiga tyllgardiner, lånade ljusslingor, gjorde bordsdekorationer av buketter från en mataffär. Köpte övrig dekoration billigt på nätet (tyll, ballonger, girlanger mm). Tror att vi la ner max 25 000 på bröllopet, då inklusive hyra av brudklänning, brudbukett, frissan samt makens och barnens kläder. 

• Embla twopointoh

Många kyrkor har ett församlingshem som man kan få hyra till festen för en mindre summa (om man har vigseln i den kyrkan). De kan även ha porslin och bestick att låna/hyra ut. Vissa församlingshem är faktiskt riktigt fina, nog så trevliga som vilken festvåning som helst.

Maten behöver inte vara så avancerad. Köp kallskuret och/eller laga typ paj och baka bröd själv. Tårta går också att fixa privat. Visst, det tar tid och kraft (och kräver att man har utrymme i frys/kyl), men det sparar åtskilliga tusenlappar.

Köp en färdig bukett istället för att specialbeställa. Eller köp blommor och blad (eller, om ni är ute i god tid och det är säsong, odla/plocka själv.) och bind en egen bukett av.

Det finns såklart alltid pengar att spara. Man måste inte ha en designerklänning för X antal tusen, man kan hyra kläderna. Man kan låten en (duktig) vän/släkting ta bilder (men jag personligen skulle nog tycker det var värt pengarna att ha en proffsig fotograf, men inte nödvändigtvis den dyraste).

• Fliselisan

Vi gifte oss hemma i trädgården, med präst. Hyrde stort partytält med golv, stolar och bord.
    Vi valde att laga maten själva, men catering är ett bra alternativ också. Det var ca 25 personer på vårt bröllop. 

• Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2022-08-14 21:58:56 följande:
    Brudparet bjöd alla gäster på middagen på restaurangen samt snittar och bubbel, det är inte snålt. 
  • Anonym (Budget)

Hade verkligen ett budgetbröllop. Bortsett från ringarna som var påkostade gick hela bröllopet på ca 3000 kronor. 

Hade en klänning från HM som var på rea, bukett från Ica. 
    Borgerlig vigsel på stranden men endast den blommande våren som dekoration. Gästerna stod upp, vigseln tog inte mer än runt 25 minuter. 

Grillfest på altanen efteråt, lånade utemöbler från varenda granne vi hade, avslappnat umgänge helt enkelt. Tycker bröllopet var perfekt för oss. 

• Anonym (Lagom)

Sätt en budget först, och se vad ni kan få för det och var ni vill/behöver kompromissa.

Det finns massor med trevliga lokaler som man kanske inte tänker på först, som är betydligt billigare än att hyra en festvåning. I studentstäder kan tex nationer och föreningar ha olika lokaler. Församlingshem som någon skrev tidigare (men kolla om de tillåter alkohol ifall ni vill ha det, inte alla gör det). Skolor, föreningar, idrottsklubbar, bygdegårdar, folkets hus, logar mm är också alternativ att se på. Sen får man givetvis ta hänsyn till vad som finns där. Behöver man hyra in stolar, bord och bestick kanske en lite dyrare lokal som har allt det är bättre. 

Ett annat tips är att strunta i typiska bröllopsgrejer som blomsterbågar, våningstårtor mm. Det blir fest med enklare bordsdekorationer och vanliga tårtor också.

• Kiyah
    Anonym (S) skrev 2022-08-14 21:58:56 följande:
    Läste du allt? Det va dryckesvalet till middagen och ev efter gästerna själva skulle stå för. Mat och brudskål samt snittar betalade brudparet för alla. 
    De bjöd dessutom på oxfilé till huvudrätt, och nu brukar jag inte köpa det själv, men jag vet att det inte är billigt, och ännu dyrare på restaurang. Detta för ca 30 pers
    Anonym (E) skrev 2022-08-15 01:59:57 följande:
    Brudparet bjöd alla gäster på middagen på restaurangen samt snittar och bubbel, det är inte snålt. 
    Precis!

• Anonym (S)
    Kiyah skrev 2022-08-15 22:06:55 följande:
    Läste du allt? Det va dryckesvalet till middagen och ev efter gästerna själva skulle stå för. Mat och brudskål samt snittar betalade brudparet för alla. 
    De bjöd dessutom på oxfilé till huvudrätt, och nu brukar jag inte köpa det själv, men jag vet att det inte är billigt, och ännu dyrare på restaurang. Detta för ca 30 pers
    Anonym (E) skrev 2022-08-15 01:59:57 följande:
    Precis!

Sorry, läste slarvigt. Trodde de fick betala för maten själv. 
  • Anonym (Hjärta)

Vi gifte oss ute i naturen (på sommaren) och hade fest där också, en stor picknick med hemlagad mat av olika sorter. Väldigt avslappnat och trevligt, med barn som sprang omkring och lekte. Vi älskade det!

• Anonym (Anna)

Vi var hemma hos oss, hade catering och hemgjord tårta. Tror det gick på ca 500 kr per person med dryck inräknat. Min klänning köpte jag på tradera  
    för 800 och sydde in så att den satt perfekt. Vi gifte oss på våren så vi dekorerade med hägg och lite rosor från blomaffären. Tillsammans med dukar, ljus och dylikt gick det på ca 2000. Jag gjorde min brudbukett och fixade hår och smink själv. En av gästerna som är bra på att fotografera tog bröllopsbilderna. Jag är väldigt nöjd. 

Svar på tråden Vilka bröllopsvarianter finns?