• fitnesstjej

Vett & etikett vid matbordet på jobbet?

Vad tycker ni läsare om att sjunga, nynna, vissla när man tillsammans med andra sitter i lunchrum/matsal på en arbetsplats?

Själv är jag uppfostrad med att inte göra detta när man sitter till bords, oavsett om det gäller frukost, fika eller middag. 

Kanske finns det olika uppfattningar om vad som är okej vid matbordet på jobbet, låt höra? 

• Svar på tråden Vett & etikett vid matbordet på jobbet?
  • Anonym (S)
    fitnesstjej skrev 2022-08-19 11:10:04 följande:

Vad tycker ni läsare om att sjunga, nynna, vissla när man tillsammans med andra sitter i lunchrum/matsal på en arbetsplats?

Själv är jag uppfostrad med att inte göra detta när man sitter till bords, oavsett om det gäller frukost, fika eller middag. 

Kanske finns det olika uppfattningar om vad som är okej vid matbordet på jobbet, låt höra? 

Beror ju helt på i vilket sammanhang det görs. Grundregeln är väl att inte störa andra. 
  • Anonym (olika)
    fitnesstjej skrev 2022-08-19 11:10:04 följande:

Beror ju helt på sammanhanget. En stor matsal med 100 platser kommer man ju inte att märka om nån nynnar lite, medan det märks mer i ett litet lunchrum med 10-20 platser. 

Sen är det ju inte bara måltid i ett sånt rum, utan samtal, skrattande, folk kommer och går, så lika lugnt som hemma blir det ju aldrig. Också skillnad på högljudd sång och lågmält nynnande. Jag skulle nog inte bry mig om det inte var riktigt högljutt, kan nog själv sitta och nynna ibland utan att jag tänker på det. 
  • Anonym (sten)

Skulle någon sätta sej och vissla eller sjunga vid lunchen här skulle personen åka ut och få ha sina raster ute i fortsättningen.

• AndreaBD

Alltså om personen brukar sjunga, nynna och vissla - då skulle jag först och främst misstänka att personen har tics och har minst svårt att låta bli. 

• Embla twopointoh

I ett mindre lunchrum så nej, där gör man inte så. I en större matsal där man inte stör de andra som äter så är det väl mer okej, men jag personligen tycker nog att en person som sitter och gör den typen av ljud vid matbordet är ouppfostrad.

• fitnesstjej

Tackar för svar och synpunkter! Då är jag inte helt ensam om att tycka det är lite  ouppfostrat. (I mitt fall handlar det om vissling i ett ganska litet lunchrum där man äter både frukost, lunch och eftermiddagskaffe men aldrig uppehåller sig annars än just på dessa raster). 

Svar på tråden Vett & etikett vid matbordet på jobbet?