• KillBill

Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler

Igår kunde vi läsa i tidningen att Liberalernas partiledare Johan Pehrson gick ut i media och förklarade att Sverigedemokraterna, ett parti med rötterna i nazism, kan lita på Liberalerna. Idag kan vi läsa att Kristdemokraterna vill hindra Liberalerna från att sitta i en M och KD regering men hon öppnar upp för att Sverigedemokraterna kan få göra detta.

Finns det någon äkta liberal kvar som avser att rösta på Liberalerna och som kan förklara hur det är möjligt med tanke på Johan Pehrsons garantier till Sverigedemokraterna och Ebba Busch uttalanden om att Liberalerna inte ska få sitta i regeringen?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/busch-bussbr%C3%A5ket-visar-att-l-inte-h%C3%B6r-hemma-i-regering-1.79660397

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler
  • vissli

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/v-vill-skrota-kapitalismen-men-nooshi-dadgostar-spelar-dum/

Det här är vad jag oroar mig för med V. Att man spelar ned vad som står i partiprogrammen och vad man tidigare sagt att man egentligen vill att storföretagen ska förstatligas mm.

Tror det vore katastrofalt dåligt för landet  och leda till företagsflykt.

Jag tycker V på samma vis som SD försöker dölja vad man egentligen tycker och strävar efter. Därför vill jag inte att endera partiet ska få inflytande.

• Kvittning
    vissli skrev 2022-08-30 15:47:34 följande:

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/v-vill-skrota-kapitalismen-men-nooshi-dadgostar-spelar-dum/

Det här är vad jag oroar mig för med V. Att man spelar ned vad som står i partiprogrammen och vad man tidigare sagt att man egentligen vill att storföretagen ska förstatligas mm.

Tror det vore katastrofalt dåligt för landet  och leda till företagsflykt.

Jag tycker V på samma vis som SD försöker dölja vad man egentligen tycker och strävar efter. Därför vill jag inte att endera partiet ska få inflytande.

Vilket inte är möjligt med tanke på hur många mandat de olika partierna har så man måste välja. Även om C låtsas som att man inte alls gör det och tror att väljarna går på deras prat om att V hälls utanför. För mig är just det där trixandet med ord där man låtsas som att V och SD kan hållas utanför något som mer fick mig att sluta rösta på C än själva faktumet att de valde att gå åt vänster. Antingen så tror de att väljarkåren är lättlurade eller så är de korkade själva och jag vet inte vad som är värst. 
  • vissli
    Kvittning skrev 2022-08-30 15:55:17 följande:
    Vilket inte är möjligt med tanke på hur många mandat de olika partierna har så man måste välja. Även om C låtsas som att man inte alls gör det och tror att väljarna går på deras prat om att V hälls utanför. För mig är just det där trixandet med ord där man låtsas som att V och SD kan hållas utanför något som mer fick mig att sluta rösta på C än själva faktumet att de valde att gå åt vänster. Antingen så tror de att väljarkåren är lättlurade eller så är de korkade själva och jag vet inte vad som är värst. 
    Jag menar nu mer ärligheten i det man förespråkar. Både SD och V upplever jag försöker spela ned vad man har för idealsamhälle för att få röster.

Min åsikt att jag inte vill ha något av dem med inflytande och att jag anser att bägge partier mörkar lite vad man vill nå har jag ändå rätt till att ha.
  • Tecum
    Kvittning skrev 2022-08-30 15:37:48 följande:
    Länge sedan centern hade lantbrukspolitiken som sin främsta gren. 
    Bönder utgör ca 2% av befolkningen så det är givet att inget parti bara kan satsa på dem. Men Centern är ändå det parti som uträttar något, de fick igenom en historisk skogsproposition som innebär att skogsägare alltid får betalt för intrång och avsättningar till naturvård. Så har det inte varit tidigare och den M-styrda alliansregeringen brydde sig inte om att lösa frågan. Men det var ett C-krav för att stödja S-regeringen och Mp fick ge sig. 
  • FuckGoggleAskMe
    vissli skrev 2022-08-30 16:03:20 följande:
    Jag menar nu mer ärligheten i det man förespråkar. Både SD och V upplever jag försöker spela ned vad man har för idealsamhälle för att få röster.

Min åsikt att jag inte vill ha något av dem med inflytande och att jag anser att bägge partier mörkar lite vad man vill nå har jag ändå rätt till att ha.

Ja det är ju lite pest eller kolera.
    Men i vänsterblocket tycker jag alla är pest och i högerblocket hoppas jag på att de andra, speciellt L, kan stå emot den värsta koleran från SD. 

• vissli
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-30 22:10:56 följande:

Ja det är ju lite pest eller kolera.
    Men i vänsterblocket tycker jag alla är pest och i högerblocket hoppas jag på att de andra, speciellt L, kan stå emot den värsta koleran från SD. 

Jag tycker faktiskt valet är vidrigt i år. Rösta mot mina generella värderingar för ett samhälle jag inte tror på blir bra, eller rösta på sidan som har SD som jag inte vill ska få sitta på makt eftersom jag tror de kommer missbruka den.

Det är första gången jag faktiskt funderar på att blankrösta för att jag inte kan landa i något.
  • Glinda från Oz

Alla Liberaler jag känner kommer rösta på Centerpartiet eller Socialdemokraterna. 

• FuckGoggleAskMe
    Glinda från Oz skrev 2022-08-30 22:40:24 följande:

Alla Liberaler jag känner kommer rösta på Centerpartiet eller Socialdemokraterna. 

De få liberaler jag känner, kommer att rösta på L.
  • FuckGoggleAskMe
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-30 22:45:08 följande:
    De få liberaler jag känner, kommer att rösta på L.
    Samt några M som stödröstar på L. 
  • Kvittning
    Glinda från Oz skrev 2022-08-30 22:40:24 följande:

Alla Liberaler jag känner lämnade L för M när de släppte fram Löfven men är nu på väg tillbaka till L. Backade igen vid de senaste interna utspelen när de åkte till kärnkraftverket men på väg tillbaka nu ytterligare en gång när det inte var lika många interna motståndare som hängde på det som det var under Sabuni. 
Svar på tråden Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler