• PrincessDalia

Gråter hysteriskt vid lämning. Hur göra ledig dag?

Jag skulle vilja få råd av er kloka mammor/ förskolelärare. Min dotter på 1,5år har blivit inskolad på sin förskola i två veckor och nu har jag och min man börjat jobba. Hon går nu 5 timmar per dag till att börja med. I början gick det bra med inskolningen men nu gråter hon mycket vid lämning och då och då under dagen enligt personalen. Emellanåt leker hon och är mer nöjd samt att hon äter bra där.

Jag är ledig en dag i veckan och undrar vad som skulle vara bäst för mitt barn den dagen. Ska hon få vara ledig från förskolan/ gå en väldigt kort dag på typ 3 timmar eller ska jag vara med henne på förskolan hela den dagen? Om hon ska gå till förskolan en kort dag är det då bättre om jag försöker vara med en längre stund på morgonen tills hon slutar gråta eller kommer det bara vara som att dra ut på det ledsna om hon ändå kanske blir väldigt ledsen när jag väl går?/ kanske gråter hela tiden jag är där för att hon vet att lämning snart kommer ske? 

• Svar på tråden Gråter hysteriskt vid lämning. Hur göra ledig dag?
  • Anonym (ledig)
    PrincessDalia skrev 2022-09-06 09:02:56 följande:
    Gråter hysteriskt vid lämning. Hur göra ledig dag?

Jag skulle vilja få råd av er kloka mammor/ förskolelärare. Min dotter på 1,5år har blivit inskolad på sin förskola i två veckor och nu har jag och min man börjat jobba. Hon går nu 5 timmar per dag till att börja med. I början gick det bra med inskolningen men nu gråter hon mycket vid lämning och då och då under dagen enligt personalen. Emellanåt leker hon och är mer nöjd samt att hon äter bra där.

Jag är ledig en dag i veckan och undrar vad som skulle vara bäst för mitt barn den dagen. Ska hon få vara ledig från förskolan/ gå en väldigt kort dag på typ 3 timmar eller ska jag vara med henne på förskolan hela den dagen? Om hon ska gå till förskolan en kort dag är det då bättre om jag försöker vara med en längre stund på morgonen tills hon slutar gråta eller kommer det bara vara som att dra ut på det ledsna om hon ändå kanske blir väldigt ledsen när jag väl går?/ kanske gråter hela tiden jag är där för att hon vet att lämning snart kommer ske? 

Jag tycker att du ska ha henne hemma med dig på den lediga dagen. Hon tänker inte i veckor utan lever i nuet, så det är inte viktigt om hennes förskolevecka är 4 eller 5 dagar. Tvärtom är det nog jättebra för henne att ha en kortare vecka när hon är så liten och inte riktigt vant sig ännu. 

Sen kommer säkert allt som du upplever nu att förändras, dels för att det bara gått två veckor med förskola och dels för att hon blir större för varje dag. Snart nog börjar hon ha mer egen glädje av förskolan, utöver bara barnomsorg för att du arbetar. Och då blir det annorlunda. 
  • Anonym (Mama)

Är du ledig så ska barnet vara ledigt.

Passa på att umgås med dottern på eran ledig dag.
    Många barn som är ledsna vid lämning, inget konstigt med det även om det gör ont i mammahjärtat. Går det över snabbt efter du gått? Kan de locka med något som du vet hon tycker om att göra, el låta henne ha napp, snutte en stund extra. 
    Annars kanske det är aktuellt med en liten miniinskolning til om du har möjlighet, ibland går det för snabbt med inskolning  

• Mrs Moneybags

Jag skulle självklart ha mitt barn hemma om hon inte trivs på förskolan. Dessutom har jag alltid tyckt det var kul att vara ledig med barnet så att jag kan spendera mer tid med mitt barn.

Egentligen får man väl inte ha barnomsorg heller om man är ledig? 

Svar på tråden Gråter hysteriskt vid lämning. Hur göra ledig dag?