• HannahAurora

Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm

Jag har varit en tung sovare så länge jag kan minnas. Det blev mer problematiskt i högstadiet när jag började väcka mig själv. Jag snoozar ibland ofta en timme ungefär, med larm var tioende/femtonde minut.

Idag hade jag första larmet vid kvart över sex, för vi skulle upp vid sju. Jag blev väckt av mina rumskamrat som hade vaknat av larmet, men jag sov igenom det. Och nu har vi just flyttar till en tvåa, och jag har bytt ut min gamla säng mot en ny. Och när jag säger att jag inte kan rå för att jag sover tungt säger hon att hon kanske ska slänga ut min mobil genom fönstret eller hälla läsk på min säng. Och tro mig, det förstör och ger permanenta, fula märken. Detta hände en gång innan mellan mig och min lillasyster, som tömde en colaflaska på min resårbotten för hon var arg på mig. Bara sådär. Blev en enorm fläck, och sen har hon mage att kalla min säng ofräsch! 
    Jag har sagt att om hon skadar mina ägodelar polisanmäler jag henne och skulle gå till rätten om nödvändigt, detta är trakasseri. Men hon tar det som tomma ord, så jag tänker försöka ändra mina sov-vanor för min egen skull. Men jag vet inte vad jag kan eller ska göra, jag försöker alltid lägga mig 22-24, men jag somnar sällan före 1. Vanliga larm funkar inte, jag sover rätt igenom, och använder därför appen "loud alarm clock". Har tittat på dövlarm online och överväger att beställa ett, men jag är tveksam till att det skulle få upp mig.
    Vissa skulle nog föreslå att vi flyttar isär, men trivs dels bra som jag har det, och dels vet jag inte om jag har råd att bo själv. Timanställd och söker jobb, men med Aspergers och dålig självkänsla är det inte lätt!
  • Svar på tråden Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm
  • Anonym (Teddy)

Det är väl självklart att du inte kan väcka din rumskompis. Du måste såklart lösa problemet på nåt sätt eller bo själv. 

• Dexter dot com

Gå och lägg dig tidigare om du inte kommer upp på morgonen utan att störa den du delar lgh med . Självklart måste du visa hänsyn !! Förstår inte hur du kan tycka det är ok att störa någon annan på det sättet !

• Anonym

Om du bodde med mig så hade du fått två eller tre morgnar till att upphöra med larmen och snooze-andet, annars hade någon av oss fått flytta. Går det inte så går det inte, oavsett anledning.
    Läsken känns lindrig i jämförelse.

• HannahAurora
    @Teddy
    Jag försöker inte störa andra! Fy fan va okänsligt sagt, som om jag stör andra med avsikt! En gång i veckan går jag upp tidigt FÖR JOBBET. Hur kan jag rå för att jag inte kan vakna utan högljudda larm?? Det är inget jag har valt eller kan ändra över natt!
  • Anonym (xxx)
    HannahAurora skrev 2022-09-12 16:43:46 följande:
    @Teddy
    Jag försöker inte störa andra! Fy fan va okänsligt sagt, som om jag stör andra med avsikt! En gång i veckan går jag upp tidigt FÖR JOBBET. Hur kan jag rå för att jag inte kan vakna utan högljudda larm?? Det är inget jag har valt eller kan ändra över natt!
    Men varför bor du inte själv? 

Om du är vuxen nog att arbeta, så klarar du av att gå upp i tid EN GÅRNG I VECKAN . 
  • HannahAurora
    Anonym (xxx) skrev 2022-09-12 16:45:21 följande:
    Men varför bor du inte själv? 

Om du är vuxen nog att arbeta, så klarar du av att gå upp i tid EN GÅRNG I VECKAN . 
    Om du läste det jag skrev vet du att jag är timanställd. Jag jobbar mer än en gång i veckan, men de flesta andra gånger jobbar vi runt samma tid. Min lön brukar vara omkring 6000, men jag vet inte om det är tillräckligt för att bo själv. Hade gärna bott själv!
  • Anonym (xxx)
    HannahAurora skrev 2022-09-12 16:50:22 följande:
    Om du läste det jag skrev vet du att jag är timanställd. Jag jobbar mer än en gång i veckan, men de flesta andra gånger jobbar vi runt samma tid. Min lön brukar vara omkring 6000, men jag vet inte om det är tillräckligt för att bo själv. Hade gärna bott själv!
    Och? Du stör henne, sluta med det. Du är vuxen nu. 
  • Anonym (Lyssna på vad som sägs)

Lyssna på vad din rumskompis säger. Du ser det som hon, men vad hon/han faktiskt förmedlar är att det är oacceptabelt att störa de man bor ihop med och att det faktiskt stör mer än du tror.

Att bo ihop med andra innebär anpassning och uppenbarligen behöver du lösa problemet med att din process att vakna stör andra.

Du måste lyssna på att du faktiskt stör och fundera över din egen roll i det hela. 

• HannahAurora
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-12 16:32:26 följande:

Det är väl självklart att du inte kan väcka din rumskompis. Du måste såklart lösa problemet på nåt sätt eller bo själv. 

Kom gärna med förslag, tack. Var därför jag gjorde den här tråden, men om alla väljer att se mig som boven i dramat är det synd. Jag skrev här för att få tips och råd, inte för att dra till mig översittare och skrävlare.
  • Tusselina

Köp en enkel smart watch som kopplar till telefonen och har vibrationsalarm - stör ingen annan och nog svårt att sova genom att handleden vibrerar. 

Sen borde du snarare ställt larm på ett ställe så du måste gå upp ur sängen för att stänga av istället för att skaffat dig ovanan att snooza, något som inte är särskilt nyttigt att göra. Men nu är det ju lite sent om du inte vaknar av larmet ens längre och då skulle störa ännu mer. 
    Det du kan göra för att vänja dig av med det är att kombinera med ett vibrationsalarm och sedan en vanlig gammal väckarklocka som står i andra ändan av rummet som ringer lite senare så du måste gå upp och stänga av direkt när du vaknar av det första. 

Svar på tråden Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm