• lillalillas

Nappberoende 1,5år

Hej! Önskar råd om hur jag ska göra. Mitt barn är 1,5 år och senaste 2 mån blivit väldigt nappberoende. Från att endast haft den när hon ska sova till att hon pratar om den hela tiden och gnäller om hon inte har den. Vi pratar alltså konstant tjat om nappen och gråt tills hon får den och jag ger då upp?

Hon har nyligen fått syskon och börjat på förskola och behovet av nappen har ökat sedan syskonet kom. Och det är tänder på gång.

Vi ger henne inte alltid nappen när hon tjatar men eftersom hon tjatar mer och mer får hon den oftare också. Hon vill ha den oftare på förskolan också och eftersom hon är ny där så ger de henne nappen när hon blir ledsen.

Vad tycker ni att vi ska göra? Är det en fas som kommer gå över och att vi ska låta henne få ha nappen som en trygghet i allt eller ska hon inte få nappen? 

• Svar på tråden Nappberoende 1,5år
  • Anonym (Trygghet)

Låter som hennes ångest och oro lindras av att suga på nappen. Just napp är är trixigt då de istället kan börja suga på fingrarna. Det är mycket som händer i hennes liv nu som hon inte riktigt förstår. Det kan vara många nya känslor som hon inte vet vad det är eller kan sätta namn på.

Hon vill bli liten igen.
    Har ni testat med att hon får ja napp på olika tider hemma?
    Jag har inga andra bra råd än att ge mycket kramar och kärlek.

Svar på tråden Nappberoende 1,5år