• Byvagen

Gravid med tredje barnet

Hej!

Känner att jag behöver skriva av mig. 

Har precis fått reda på att jag är gravid med tredje barnet. Vi har alltid sagt att vi vill ha tre barn. Men vår minsta kommer vara 15 månader när bebis kommer. Äldsta kommer vara 4år. 

Har en sån panik och mår dåligt över att vår minsta inte får vara bebis så länge. Dessutom har jag läst att missfall ökar när man ammar. Jag som hade tänkt amma länge. Så ledsen över det. 

Min man vill behålla. Han blev lite chockad i början men säger att det kommer gå bra. Jag själv skulle aldrig klara av en abort. Speciellt när man fött två små tidigare. 

Jag däremot ville vänta med tredje barnet. Ville njuta av minstingen och hinna plugga först. 

Utåt sett så finns förutsättningar för ett till barn. Vi bor i ett stort hus, jag har fast anställning och min man har eget företag. 

Vi älskar varandra men prioriterar olika i ekonomin. Vilket resulterar till tjafs ibland. Det funkar bra när jag jobbar. Men just nu lever vi på min man. 

Familjen var inte så positiv. Tycker det var lite väl tidigt och att det kommer bli tufft med så små barn. Men tycker självklart vi ska behålla. 

Det jag egentligen är ute efter är att få höra er i liknande situation. Era erfarenheter? Hur var det att få barnen så tätt? Är det stor omställning från 2-3?

Hur påverkar det relationen till ens partner?

Hur tar syskonen det? Framförallt minstingen?

Hur påverkas ekonomi ? 

Vad är era bästa tips?

Hur var första tiden?

När blev det lättare ?

/behöver all pepp man kan få 

• Svar på tråden Gravid med tredje barnet
  • Anonym (V)

Jag har tre barn och det är just 15 mån mellan de två yngsta, skulle varit 14 mån men jag gick 2 veckor över tiden. Mina två äldsta är också ganska nära i ålder så jag var redan van vid det, det är det normala för mig liksom så det har inte känns något konstigt. Däremot har det märkts att de två yngsta är närmare i ålder än vad de två äldsta är trots att det bara är några månaders skillnad i åldersskillnaderna.

Jag tycker inte det var någon stor omställning att gå från 2 till 3. Ingen omställning alls egentligen. Men det beror ju helt på barnen man har och det barn man får. Det är såklart lite bökigare när man ska iväg nånstans  ju fler barn man har men i övrigt tycker jag inte det är så stor skillnad.

Storasyskonen älskar den yngsta och har gjort sen start. Speciellt andra barnet har varit på och kramat, pussat, försökt ta hand om och lekt med yngsta sedan dag 1. Det var noll svartsjuka från något av de äldre barnen och det är fantastiskt att se hur de älskar varandra.

Ekonomin påverkas ju på så sätt att man är föräldraledig igen direkt inpå men det gör också att man har möjlighet att ha äldre barnen helt hemma längre än vad man kanske skulle ha kunnat annars, om man nu vill det.

Jag tycker inte att det har varit så jobbigt men sånt beror helt på vilka barn man har och får och hur ens egen personlighet och förutsättningar ser ut.

Svar på tråden Gravid med tredje barnet