Mammalundgren skrev 2022-10-01 08:39:31 följande:
Hur det går handlar mycket om huruvida du är ensam att vilja vara en aktiv förälder eller om ni är två. Förväntar sig din sambo att arbeta även om du mår väldigt dåligt eller blir sjukskriven under graviditeten. Tar han dottern alla nätter om du blir beordrad vila pga diverse besvär? Kommer ni vara föräldralediga samtidigt när ni har två små barn eller förväntar sig din sambo att du ska ta två små barn själv? Ska du räcka till åt två krävande barn som aldrig kommer sova samtidigt eller är ni två vuxna som är hemma?
Vi har 15 månader mellan våra. Det har gått bra. Under graviditet 2 mådde jag dåligt så maken tog ledigt och var hemma från att jag var i vecka 28. Då var vi föräldralediga båda två. Vi var föräldralediga samtidigt tills yngsta var 6 månader. Sedan var jag själv ledigt tills yngsta var 1 år. Då tog maken över och var ensam
föräldraledig till yngsta var 1,5 år.
Det har resulterat i två barn som är bästa vänner. Dom är i skolåldern idag och har mycket bra studieresultat. Dom konkurrerar nästan aldrig och fungerar bra social. Vårt äktenskap mår tipptopp och klarade belastningen av två småbarn. Vilket har tungt ibland då minsta hade kolik och äldsta nattskräck samtifigt?
Min sambo var hemma första 3 månaderna med mig när första föddes och vi var ett bra team. (Han var inte föräldraledig hela tiden, men tog ledigt från jobbet. Bor i finland och det med föräldraledighet funkar lite olika här).
Om det behövs så är han hemma under graviditeten från jobbet (dvs om jag helt enkelt mår super dåligt).
Vår tjej som nu är 12 månader har varit en såkallad "enkel bebis" och är fortfarande väldigt nöjd tjej, sover oftast som en dröm osv. (Dock hade hon jätte mycket problem med magen tills hon va ca 2-3 månader så grät hon mycket men gock bra när vi hjälpes åt!)
Både förra graviditeten, förlossningen och första 12 månaderna gick så bra med henne så nu är jag nervös över om kommade, kan man ha så tur igen osv.
Både jag och sambon fick någon konstig energi efter jag plussat, alltså glada och storstädade tillsammans, annorlunda reaktion :D
Jag tycker det är kul att hon får ett syskon tätt, jag har 9 och 13 år äldre syskon och kändes som om jag inte hade syskon som barn. (Dom flyttade hemmifrån redan när jag var runt 6 år).