• Kvinna1989

Barn tätt

Jag har en tjej på 12 månader och nu har jag plussat igen! Så spännande och läskigt såklart. 

Min dotter kommer va ca 1 år och 8 månader vid bf. Lagom ålderskillnaz tycker min sambo.

Ni med barn ganska tätt hur gick det? Hur kändes det? Tips? :)

Min första graviditet var ganska enkel så nu är jag lite nervös om jag inte kommer lika enkelt undan denna gånen med en liten hemma man ska ta hand om samtidigt. Men vi får se.

• Svar på tråden Barn tätt
  • Mammalundgren

Hur det går handlar mycket om huruvida du är ensam att vilja vara en aktiv förälder eller om ni är två. Förväntar sig din sambo att arbeta även om du mår väldigt dåligt eller blir sjukskriven under graviditeten. Tar han dottern alla nätter om du blir beordrad vila pga diverse besvär? Kommer ni vara föräldralediga samtidigt när ni har två små barn eller förväntar sig din sambo att du ska ta två små barn själv? Ska du räcka till åt två krävande barn som aldrig kommer sova samtidigt eller är ni två vuxna som är hemma?

Vi har 15 månader mellan våra. Det har gått bra. Under graviditet 2 mådde jag dåligt så maken tog ledigt och var hemma från att jag var i vecka 28. Då var vi föräldralediga båda två. Vi var föräldralediga samtidigt tills yngsta var 6 månader. Sedan var jag själv ledigt tills yngsta var 1 år. Då tog maken över och var ensam
     föräldraledig till yngsta var 1,5 år.
    Det har resulterat i två barn som är bästa vänner. Dom är i skolåldern idag och har mycket bra studieresultat. Dom konkurrerar nästan aldrig och fungerar bra social. Vårt äktenskap mår tipptopp och klarade belastningen av två småbarn. Vilket har tungt ibland då minsta hade kolik och äldsta nattskräck samtifigt? 

• Guldnovan

Här är det 14 månader mellan flickorna. Funkade väldigt bra redan från start.  Kan inte komma på någon nackdel annat än att jag inte gick ner i vikt mellan graviditeterna. 19 år senare tog de studenten samtidigt och det kostade ju en del....

• Kvinna1989
    Mammalundgren skrev 2022-10-01 08:39:31 följande:

Hur det går handlar mycket om huruvida du är ensam att vilja vara en aktiv förälder eller om ni är två. Förväntar sig din sambo att arbeta även om du mår väldigt dåligt eller blir sjukskriven under graviditeten. Tar han dottern alla nätter om du blir beordrad vila pga diverse besvär? Kommer ni vara föräldralediga samtidigt när ni har två små barn eller förväntar sig din sambo att du ska ta två små barn själv? Ska du räcka till åt två krävande barn som aldrig kommer sova samtidigt eller är ni två vuxna som är hemma?

Vi har 15 månader mellan våra. Det har gått bra. Under graviditet 2 mådde jag dåligt så maken tog ledigt och var hemma från att jag var i vecka 28. Då var vi föräldralediga båda två. Vi var föräldralediga samtidigt tills yngsta var 6 månader. Sedan var jag själv ledigt tills yngsta var 1 år. Då tog maken över och var ensam
     föräldraledig till yngsta var 1,5 år.
    Det har resulterat i två barn som är bästa vänner. Dom är i skolåldern idag och har mycket bra studieresultat. Dom konkurrerar nästan aldrig och fungerar bra social. Vårt äktenskap mår tipptopp och klarade belastningen av två småbarn. Vilket har tungt ibland då minsta hade kolik och äldsta nattskräck samtifigt? 

Min sambo var hemma första 3 månaderna med mig när första föddes och vi var ett bra team. (Han var inte föräldraledig hela tiden, men tog ledigt från jobbet. Bor i finland och det med föräldraledighet funkar lite olika här).

Om det behövs så är han hemma under graviditeten från jobbet (dvs om jag helt enkelt mår super dåligt). 

Vår tjej som nu är 12 månader har varit en såkallad "enkel bebis" och är fortfarande väldigt nöjd tjej, sover oftast som en dröm osv. (Dock hade hon jätte mycket problem med magen tills hon va ca 2-3 månader så grät hon mycket men gock bra när vi hjälpes åt!)

Både förra graviditeten, förlossningen och första 12 månaderna gick så bra med henne så nu är jag nervös över om kommade, kan man ha så tur igen osv.

Både jag och sambon fick någon konstig energi efter jag plussat, alltså glada och storstädade tillsammans, annorlunda reaktion :D

Jag tycker det är kul att hon får ett syskon tätt, jag har 9 och 13 år äldre syskon och kändes som om jag inte hade syskon som barn. (Dom flyttade hemmifrån redan när jag var runt 6 år). 
  • MagganTop
    Kvinna1989 skrev 2022-10-01 08:56:03 följande:
    Min sambo var hemma första 3 månaderna med mig när första föddes och vi var ett bra team. (Han var inte föräldraledig hela tiden, men tog ledigt från jobbet. Bor i finland och det med föräldraledighet funkar lite olika här).

Om det behövs så är han hemma under graviditeten från jobbet (dvs om jag helt enkelt mår super dåligt). 

Vår tjej som nu är 12 månader har varit en såkallad "enkel bebis" och är fortfarande väldigt nöjd tjej, sover oftast som en dröm osv. (Dock hade hon jätte mycket problem med magen tills hon va ca 2-3 månader så grät hon mycket men gock bra när vi hjälpes åt!)

Både förra graviditeten, förlossningen och första 12 månaderna gick så bra med henne så nu är jag nervös över om kommade, kan man ha så tur igen osv.

Både jag och sambon fick någon konstig energi efter jag plussat, alltså glada och storstädade tillsammans, annorlunda reaktion :D

Jag tycker det är kul att hon får ett syskon tätt, jag har 9 och 13 år äldre syskon och kändes som om jag inte hade syskon som barn. (Dom flyttade hemmifrån redan när jag var runt 6 år). 
    Här väntar vi oxå nr 2 Hjärta kommer skilja 14 mån. Har samma känslor som du, hade en drömförlossning, jättelätt bebis som sovit hela nätter från start osv så nu är man lite nojig att få en liten vilde Flört vi har lagt upp föräldraledighet så att vi kommer kunna vara hemma tillsammans de första tre månaderna, sen är det dags för inskolning för storebror. 
  • Kvinna1989
    MagganTop skrev 2022-10-01 09:03:11 följande:
    Här väntar vi oxå nr 2  // Hjärta kommer skilja 14 mån. Har samma känslor som du, hade en drömförlossning, jättelätt bebis som sovit hela nätter från start osv så nu är man lite nojig att få en liten vilde Flört vi har lagt upp föräldraledighet så att vi kommer kunna vara hemma tillsammans de första tre månaderna, sen är det dags för inskolning för storebror. 
    Åå grattis! 😍 

Ja asså tänk om nr 2 kommer vara en som inte sover alls osv 😅 Men , man får tänka att det är en så kort tid! Sen tyckte jag att jag hade mer energi som första 6 månaderna (har läst om de att man många får de) visst var jag trött men innan barn skulle aldrig orkat sova så lite och mata var 3dje timme . 

Vi har inte inskolning planerad alls till lilla tjejen. Tanken är att hon också är hemma med mig och bebis , men vem vet man kanske ångrar sig sen ;)
  • Jag är bara jag

Grattis! Glad  Jag har 19 månader mellan mina. Första en superlättsam bebis, andra en handfull- milt sagt! Men vet du, man tar det som det kommer. En dag i taget och en sak i taget. Man får två blöjbarn- jamen då har man det. Man kan behöva två spjälsängar- jamen då köper man en begagnad. Två barnstolar, två bilbarnstolar- bara köpa. Man kanske får ge avkall på vissa saker i början som städning, umgänge, åka iväg, men det är en kort tid. De växer snabbt upp och allt blir mer lätthanterligt. Och då får de en gratis lekkompis. Visserligen frodas inte alltid syskonkärleken mellan mina men de leker väldigt  bra ihop också.

• mari123

Har du mamma eller svärmor eller ngn annan som kan stötta och hjälpa i närheten? 

• Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-10-01 08:55:09 följande:

Här är det 14 månader mellan flickorna. Funkade väldigt bra redan från start.  Kan inte komma på någon nackdel annat än att jag inte gick ner i vikt mellan graviditeterna. 19 år senare tog de studenten samtidigt och det kostade ju en del....

Vi fick ingen hjälp öht taget från någon, inte en enda gång men det löste sig ändå. Man klarar det man måste tror jag.  De sov samtidigt men storasyster en gång färre om dagen, då hade vi en stund för oss själva. 
  • Kvinna1989

@jagärbarajag: Tack! :D låter som du haft fullt upp men aboslut värt de ;D

@mari123 våra vänner och familj bor 2 timmar bort så nej. (Eller jo, dom kommer då och då och stannar till ex 1 vecka men inte så man kan ringa "kan du komma NU" om du förstår). Men vi klarade ju första helt utan avlastning (har vi inte haft än heller) vilket många var oroliga över när jag var gravid med första.

Min vän ska komma och bo hos oss frpn och med ca 1 månad före bf. Vill så gärna ha med min sambo på denna förlossningen också, men bebisar berättar ju inte när dom kommer ut :P men ja, får hoppas hen håller sig o magen så länge!

Första blev jag igångsatt på bf men tog 3 dagar så född i vecka 40+3.

Svar på tråden Barn tätt