• Anonym (TS)

Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?

Hur många är ni i familjen och hur mycket pengar lägger ni på semestrar under året? Sånt då man sover borta minst 1 natt. Sommarställe, camping, utlandsresor, resor med övernattning inom Sverige, hotellweekend, kryssning, nöjesfält med övernattning etc.

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?
  • Anonym (Hejsan)

Svårt att säga faktiskt

Utlandsresa - två veckor Asien. Ca 80.000 med allt. 

Tex camping med stuga i Sverige, skara/Varberg liknande 3-5 dagar 15.000 

Två handbollscuper där hotellövernattning på hotell sker 6000- 8.000 (barn bor på skola med lag men vi vill ju vara där och titta).

Resa 1 vecka till Norrland hemstad (5000 en vecka)

Två - tre weekend årligen, Liseberg, Teater i Sthlm samt Kolmården hotell. Blir/blev det iår säg - 15.000 

Så massor med pengar i år och övriga tidigare år. 

Nu får vi se....nästa år skulle jag kunna gissa att vi bara åker till Norrland samt en liten camping. Man törs inte boka något nu när priserna är som de är.

• Anonym (Lollo)
    Anonym (Hejsan) skrev 2022-10-02 16:32:33 följande:

Svårt att säga faktiskt

Utlandsresa - två veckor Asien. Ca 80.000 med allt. 

Tex camping med stuga i Sverige, skara/Varberg liknande 3-5 dagar 15.000 

Två handbollscuper där hotellövernattning på hotell sker 6000- 8.000 (barn bor på skola med lag men vi vill ju vara där och titta).

Resa 1 vecka till Norrland hemstad (5000 en vecka)

Två - tre weekend årligen, Liseberg, Teater i Sthlm samt Kolmården hotell. Blir/blev det iår säg - 15.000 

Så massor med pengar i år och övriga tidigare år. 

Nu får vi se....nästa år skulle jag kunna gissa att vi bara åker till Norrland samt en liten camping. Man törs inte boka något nu när priserna är som de är.

Får du inte ångest över att bränna så mycket pengar enbart på resor? Jag älskar också att resa men det kan man göra för mindre pengar än så. Hade aldrig lagt så mycket pengar på resor. Jag väljer att lägga pengar på bestående saker som generar pengar som mitt hus tex vilket gynnar mina barn. 
  • Anonym (Lollo)

Vart tog flygskammen vägen? Hallå alla ni som röstade för en rödgrön regering (vet att ni är många), skäms ni inte över att resa så mycket när det är så dåligt för miljön? Vilka hycklare ni är!

• Anonym (Myran)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-10-03 12:22:17 följande:

Vart tog flygskammen vägen? Hallå alla ni som röstade för en rödgrön regering (vet att ni är många), skäms ni inte över att resa så mycket när det är så dåligt för miljön? Vilka hycklare ni är!

Vem har sagt att alla flyger hela tiden? Finns andra transportset också. Vi tog tåget till Köpenhamn, Paris och Berlin sist vi åkte. Då var även barnen med. Bara för att vi reser och vill upptäcka världen betyder det inte att vi inte är miljömedvetna. Vi känner många, de reser förvisso aldrig, men däremot åker de bil oavsett vart de ska. Kör barnen till skolan/träningen och åker hem igen direkt efter, en sträcka på 1km. Vi skulle aldrig få för oss att ta bilen om sträckan är kortare än 1 mil. För isåfall cyklar vi, så det finns olika sätt att vara miljömedveten. 
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-10-03 12:19:25 följande:
    Får du inte ångest över att bränna så mycket pengar enbart på resor? Jag älskar också att resa men det kan man göra för mindre pengar än så. Hade aldrig lagt så mycket pengar på resor. Jag väljer att lägga pengar på bestående saker som generar pengar som mitt hus tex vilket gynnar mina barn. 
    Nu var det förvisso inte mig det var riktat till men vi bränner samma summor som hon. Vi lägger hellre pengar på upplevelser än onödiga bestående saker. Vi konsumerar minimalt med saker och äter knappt ute på resturang när vi är hemma eftersom vi inte får någon glädje av de sakerna. Vi behöver inte de senaste sakerna i huset, inte det senaste nyrenoverade köket. Sålänge allt är helt och funktionsduglig så är vi nöjda. Barnen får så mycket av att resa m.m 

Sen är det inte sagt att vi bränner alla pengar på resor vi sparar ju fortfarande en hel del även till barnen och de kommer få en god summa pengar oavsett om jag lagt ner mer pengar på huset. 
  • Anonym (Tre barn)

Vi reser inte på sommaren då vi har sommarstuga och båt. På vintern gillar vi att åka skidor och det kan variera hur mycket vi åker och vart. Men  gissar att vi lägger 15.000 - 70.000 kanske. En typisk vinter med åkning i svenska fjällen kanske 30.000.

Hur det blir i år beror på elräkningarna, känns ju väldigt osäkert.

• Anonym (Hemester)

Flera av er lägger mer på semester än jag får ut per år. Snorrik fick ett ansikte...

• Anonym (A)
    Flera av er lägger mer på semester än jag får ut per år. Snorrik fick ett ansikte...

Vi är inte snorrika alls men vårt liv hemma till vardags är inte så värst extravagant tycker jag och då har vi haft möjlighet att resa mycket. Som sagt har vi nu bestämt oss för att dra ner lite på det kontot framöver.
Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?