-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Jo rika behöver fattiga för att kunna utöva sin makt och för att deras liv och samhällsfunktioner ska fungera. Hur tror du att de skulle kunna leva sina bekväma lyxliv utan fattiga arbetare och slavar?Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-15 01:57:52 följande:Saken är den, fattiga behöver rika, rika behöver inte fattiga.
Det finns annars redan partier för medellösa, V, S och MP för alla en politik som antingen är för bidragstagare eller de som är tillräckligt välbeställda för att vara vänster.
Sedan avslöjar du dig när du tror att att alla småhusägare är förmögna. I stora delar av Sverige finns inte lägenhet som alternativ. Ta Småland utanför tätorterna, där sitter änkor och väljer mellan att frysa eller äta. De har inga skulder men inte heller särskilt höga inkomster och de måste välja?
De skulle knappast heller blivit så rika utan att ha fattiggjort någon annan. Sånt är livet och mänskligheten..och historien dessvärre.
I detta valet var det stor andel moderater, tidigare högerliberala och välbeställda i Stockholm som röstade socialdemokratiskt. En ny trend där rika röstade vänster kunde skönjas 2022 förutom på landsbygden.
www.svd.se/a/LlAJXq/valet-2022-ostermalm-blir-rodare-storstadsliberal-trend -
Att bo i hus innebär ju inte att du inte kan relatera till fattiga. Det innebär inte ens att du själv inte är fattig.Fröken Allvar skrev 2022-10-14 08:16:55 följande:www.aftonbladet.se/ledare/a/Ll58OP/systemskif...
Jag visste inte att det var förhållandevis få svenskar som bor i lägenhet, 4,5 miljoner. Resten bor alltså i hus, och kan nog inte relatera till fattiga. Det känns ännu viktigare att tråden får leva.
Dels kan du ju vara hyresgäst i ett hus. Dels kan ditt hus vara värt i stort sett noll - det finns många sådana samhällen i Sverige. det vimlar inte av rika på en ort som Lesjöfors. Dels kan du förstås ha fattigdom i din närhet att relatera till även om du bor i hus.
Fattigdom idag är nog för de flesta av oss relationen mellan inkomst och utgifter, månad för månad. Att ha pengar inlåsta i ett hus hjälper ju bara om du säljer huset, eller tar ut lån på huset för att betala räkningar med de pengarna. -
Fel! Ekonomi är inget nollsummespel. T.ex: Ingvar Kamprad blev inte rik genom att göra andra fattiga utan genom att skapa något nytt.Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-15 02:12:29 följande:...De skulle knappast heller blivit så rika utan att ha fattiggjort någon annan...
-
Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-15 01:57:52 följande:Saken är den, fattiga behöver rika, rika behöver inte fattiga.
Det finns annars redan partier för medellösa, V, S och MP för alla en politik som antingen är för bidragstagare eller de som är tillräckligt välbeställda för att vara vänster.
Sedan avslöjar du dig när du tror att att alla småhusägare är förmögna. I stora delar av Sverige finns inte lägenhet som alternativ. Ta Småland utanför tätorterna, där sitter änkor och väljer mellan att frysa eller äta. De har inga skulder men inte heller särskilt höga inkomster och de måste välja? -
Tänk att jag tvärtom tycker att det är du som avslöjar dig. Visst kan en med försörjningsstöd hyra in sig i ett hus. Alla de som gör det får gärna skriva om sina erfarenheter av att som fattig och medellös hyra hus och låta socialtjänsten betala elen i vinter. Jag vill gärna veta hur jag gör. Skulle gärna bo så.
-
Däremot tycker jag att det är väldigt orättvist mot andra som är fattiga, så jag vill inte att staten ska betala hus och el för alla fattiga. Bättre med lägenhet nära mataffär så man kan handla utan bil.
-
Bara åk runt så ser du hur det ser ut på landsbygden. Testa typ Grängesberg och de trakterna.Fröken Allvar skrev 2022-10-15 09:58:08 följande:
Tänk att jag tvärtom tycker att det är du som avslöjar dig. Visst kan en med försörjningsstöd hyra in sig i ett hus. Alla de som gör det får gärna skriva om sina erfarenheter av att som fattig och medellös hyra hus och låta socialtjänsten betala elen i vinter. Jag vill gärna veta hur jag gör. Skulle gärna bo så.
-
Tycker att det finns bättre saker att sträva efter än att bo i ett fallfärdigt och mögligt ruckel som soc betalar.Fröken Allvar skrev 2022-10-15 09:58:08 följande:
-
Fröken Allvar skrev 2022-10-15 10:00:45 följande:
Däremot tycker jag att det är väldigt orättvist mot andra som är fattiga, så jag vill inte att staten ska betala hus och el för alla fattiga. Bättre med lägenhet nära mataffär så man kan handla utan bil.
Du vill alltså tvångsförflytta fattiga från landsbygden in till Ghetton?
Den springande punkten är varför kan dessa människor helt plötsligt inte försörja sig själva, hur kommer det sig att så många under de senaste två åren har blivit så fattiga.
De fattiga ja; jag har det ganska gott men ser nu hur jag kommer drabbas av merkostnader på minst 60-70 Tkr per år. Dessutom, jag har transportkostnader, maten blir dyrare, kan inte ta tunnelbanan då den ligger 60 mil bort.
Sedan möts jag av uttalanden som -"Varför skall jag drabbas?" och krav på kompensation. Ofta med en lösning som gör att min skatt höjs. -
Mentat skrev 2022-10-15 09:12:32 följande:Fel! Ekonomi är inget nollsummespel. T.ex: Ingvar Kamprad blev inte rik genom att göra andra fattiga utan genom att skapa något nytt.
Både och, eftersom det inte håller att referera till Kamprad för att kunna motbevisa det.
Vi lever ju i ett slutet system på jorden så länge vi inte kan hämta mer i rymden eller något. Resurser har ju något slags gräns och kontrolleras av några som mot betalning ger tillgång på de resurser som finns i vårt slutna system. Därför kan inte alla bli en Ingvar Kamprad. Det krävs ju även folk som är mer i beroendeställning och som inte kan göra egna investeringar för att öka sitt kapital. Kan alla producera eget mervärde utan eget kapital att investera så skulle väldigt få vara med och producera mervärde åt andra.